ДРЕЗДЕНСЬКИЙ ОРКЕСТР Й. А. ХАССЕ (до питання про склад і типи інструментального викладу)
DOI:
https://doi.org/10.32461/149743Ключові слова:
ЙА.Хассе, німецький оркестр першої половини і середини ХУІІІ століття, Дрезденська королівська опера, виконавські склади, типи інструментального викладуАнотація
Мета роботи. У статті вивчаються особливості виконавських складів і типів інструментального викладу у німецькому докласичному оркестрі. Матеріалом для аналізу стали оперні твори відомого німецького композитора першої половини і середини XVIII століття Иоганна Адольфа Хассе, написані у Дрезденський період творчості. Аналізуються виконавські склади у керованій И. А. Хассе оркестровій капелі Дрезденської королівської опери. Оперні твори композитора вивчаються за прижиттєвими рукописними партитурами. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного та компаративного методів. Перший дозволяє визначити виконавські склади в операх Й.А.Хассе, а другий - розробити їхню типологію. Наукова новизна полягає у вивченні партитур оперних творів, котрі ставилися на сцені Дрезденської королівської опери в першій половині ХУШ століття, починаючи з відкриття театру, коли прозвучали опери А. Лотті (1719 р.}, і завершуючи операми И. А. Хассе (50-60-х років ХУШ століття). Означеної теми частково торкалися автори робіт, присвячених питанням еволюції оперного оркестру ХУІІ-ХУПІ ст. та тогочасним німецьким оркестровим капелам, однак деякі важливі аспекти досі лишаються недостатньо висвітленими, що актуалізує проблематику статті і визначає наукову новизну. Висновки. Дрезденський оркестр И. А. Хассе репрезентує «придворний» (королівський) напрямок розвитку німецької оркестрової культури першої половини і середини XVIII століття, що існував поряд із «муніципальним» (міським) і мав свої особливості розвитку. Виявлена тенденція до типізації виконавських складів надавала композиторові можливість для застосування різноманітних оркестрових викладів - від унісону до мелодично диференційованого багатоголосся в умовах гомофонно-гармонічної фактури італійської onepu-seria. Окрім тенденції до стабілізації виконавських складів, в оперному оркестрі Хассе наявні орієнтація на ранньокласичний стиль і прагнення до ущільнення інструментальних голосів за рахунок дублювання партій. Прозорість музичної тканини вимагала від музикантів-інструменталістів бездоганної виконавської злагодженості, чіткої диференціації на рельєф і фон, однорідності штрихів і музичних прикрас, тонкого нюансування.
Посилання
Бородавкін С. О. Еволюція оперного оркестру в XVII - XVIII ст. / С. О. Бородавкін. - Одеса, 2011. - 539 с.
Горбаль В. Оркестрові капели Дрезденської та Берлінської опер у першій половині XVIII століття / В. Горбаль // Українське музикознавство : [наук.-метод. збірник / упоряд. М. Д. Копиця, ред. О. В. Торба, Б. М. Шабетнік]. - К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2014. - Вип. 40. - С. 35-48.
Hochstein W. Die Dresdner Kapelle unter Johann Adolf Hasse / W.Hochstein // Dresdner Beitrage zur Musikforschung. - 1. Hildescheim, 2001. - S. 81-94.
Landmann O. The Dresden Hofkapelle during the Lifetime of Johann Sebastian Bach / O.Landmann //Early Music. - 1989.-Vol. 17. - № 1, Feb. - P. 17-30.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians (A - Z). In 29 vol. London, 2000. Электронные текстовые данные (361 Мб). - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM): цв; 12 см. - Систем. треб.: Windows 95/98/ 2000/XP. Microsoft Word.
IMSLP/Petrucci Music Library: Free Public Domain Sheet Music. - Режим доступа: http://imslp.org.
Borodavkin, S. O. (2011). Evolution of the opera orchestra in the XVII-XVIII centuries. Odessa [in Ukrainian]
Horbal, V. (2014). Orchestral chapels of the Dresden and Berlin opera in the first half of the XVIII century. Ukrainian musicology (pp. 35-48). K.: P.Tchaikovsky NMAU [in Ukrainian]
Hochstein, W. (2001). Die Dresdner Kapelle unter Johann Adolf Hasse. Dresdner Beitrage zur Musikforschung (pp. 81-94). Hildescheim [in German]
Landmann, O. (1989) The Dresden Hofkapelle during the Lifetime of Johann Sebastian Bach. Early Music (Vol. 17. № 1, Feb. pp. 17-30). [in English]
The New Grove Dictionary of Music and Musicians (A - Z). In 29 vol. (2000). London [in English].
IMSLP/Petrucci Music Library: Free Public Domain Sheet Music. Retrieved from: http://imslp.org.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Vadim Horbal
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.