ДРЕЗДЕНСЬКИЙ ОРКЕСТР Й. А. ХАССЕ (до питання про склад і типи інструментального викладу)

Автор(и)

  • Vadim Horbal

DOI:

https://doi.org/10.32461/149743

Ключові слова:

ЙА.Хассе, німецький оркестр першої половини і середини ХУІІІ століття, Дрезденська королівська опера, виконавські склади, типи інструментального викладу

Анотація

Мета роботи. У статті вивчаються особливості виконавських складів і типів інструментального викладу у німецькому докласичному оркестрі. Матеріалом для аналізу стали оперні твори відомого німецького композитора першої половини і середини XVIII століття Иоганна Адольфа Хассе, написані у Дрезденський період творчості. Аналізуються виконавські склади у керованій И. А. Хассе оркестровій капелі Дрезденської королівської опери. Оперні твори композитора вивчаються за прижиттєвими рукописними партитурами. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного та компаративного методів. Перший дозволяє визначити виконавські склади в операх Й.А.Хассе, а другий - розробити їхню типологію. Наукова новизна полягає у вивченні партитур оперних творів, котрі ставилися на сцені Дрезденської королівської опери в першій половині ХУШ століття, починаючи з відкриття театру, коли прозвучали опери А. Лотті (1719 р.}, і завершуючи операми И. А. Хассе (50-60-х років ХУШ століття). Означеної теми частково торкалися автори робіт, присвячених питанням еволюції оперного оркестру ХУІІ-ХУПІ ст. та тогочасним німецьким оркестровим капелам, однак деякі важливі аспекти досі лишаються недостатньо висвітленими, що актуалізує проблематику статті і визначає наукову новизну. Висновки. Дрезденський оркестр И. А. Хассе репрезентує «придворний» (королівський) напрямок розвитку німецької оркестрової культури першої половини і середини XVIII століття, що існував поряд із «муніципальним» (міським) і мав свої особливості розвитку. Виявлена тенденція до типізації виконавських складів надавала композиторові можливість для застосування різноманітних оркестрових викладів - від унісону до мелодично диференційованого багатоголосся в умовах гомофонно-гармонічної фактури італійської onepu-seria. Окрім тенденції до стабілізації виконавських складів, в оперному оркестрі Хассе наявні орієнтація на ранньокласичний стиль і прагнення до ущільнення інструментальних голосів за рахунок дублювання партій. Прозорість музичної тканини вимагала від музикантів-інструменталістів бездоганної виконавської злагодженості, чіткої диференціації на рельєф і фон, однорідності штрихів і музичних прикрас, тонкого нюансування.


Біографія автора

Vadim Horbal

кандидат мистецтвознавства, майор, доцент кафедри музичного мистецтва Національної академії сухопутних військ ім. Гетьмана Петра Сагайдачного


Посилання

Бородавкін С. О. Еволюція оперного оркестру в XVII - XVIII ст. / С. О. Бородавкін. - Одеса, 2011. - 539 с.

Горбаль В. Оркестрові капели Дрезденської та Берлінської опер у першій половині XVIII століття / В. Горбаль // Українське музикознавство : [наук.-метод. збірник / упоряд. М. Д. Копиця, ред. О. В. Торба, Б. М. Шабетнік]. - К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2014. - Вип. 40. - С. 35-48.

Hochstein W. Die Dresdner Kapelle unter Johann Adolf Hasse / W.Hochstein // Dresdner Beitrage zur Musikforschung. - 1. Hildescheim, 2001. - S. 81-94.

Landmann O. The Dresden Hofkapelle during the Lifetime of Johann Sebastian Bach / O.Landmann //Early Music. - 1989.-Vol. 17. - № 1, Feb. - P. 17-30.

The New Grove Dictionary of Music and Musicians (A - Z). In 29 vol. London, 2000. Электронные текстовые данные (361 Мб). - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM): цв; 12 см. - Систем. треб.: Windows 95/98/ 2000/XP. Microsoft Word.

IMSLP/Petrucci Music Library: Free Public Domain Sheet Music. - Режим доступа: http://imslp.org.

Borodavkin, S. O. (2011). Evolution of the opera orchestra in the XVII-XVIII centuries. Odessa [in Ukrainian]

Horbal, V. (2014). Orchestral chapels of the Dresden and Berlin opera in the first half of the XVIII century. Ukrainian musicology (pp. 35-48). K.: P.Tchaikovsky NMAU [in Ukrainian]

Hochstein, W. (2001). Die Dresdner Kapelle unter Johann Adolf Hasse. Dresdner Beitrage zur Musikforschung (pp. 81-94). Hildescheim [in German]

Landmann, O. (1989) The Dresden Hofkapelle during the Lifetime of Johann Sebastian Bach. Early Music (Vol. 17. № 1, Feb. pp. 17-30). [in English]

The New Grove Dictionary of Music and Musicians (A - Z). In 29 vol. (2000). London [in English].

IMSLP/Petrucci Music Library: Free Public Domain Sheet Music. Retrieved from: http://imslp.org.

##submission.downloads##