ТЕНДЕРНИЙ ОБРАЗ ФОРТЕПІАНО

Автор(и)

  • Fan Lu

DOI:

https://doi.org/10.32461/149843

Ключові слова:

фортепіано, образ інструмента, гендерний образ фортепіано, гендерний стереотип, домашнє музикування

Анотація

Мета роботи полягає у виявленні гендерного образу фортепіано. Під гендерним образом фортепіано розуміється така реконструкція інструмента в свідомості людини, при якій встановлюються чіткі мисленнєві асоціації, пов’язані з розрізненням людей за статевими відмінностями. Методологія дослідження базується на використанні культурологічного та компаративного методів пізнання. Міждисциплінарний метод допомагає виявити значення гендерного образу фортепіано через його відображення в суміжних галузях мистецтва і культури. Наукова новизна. У статті вперше в українському музикознавстві аналізується гендерний образ фортепіано і визначається його роль в історії розвитку інструмента. Висновки. Фортепіано, разом з іншими музичними інструментами, породжує в культурній свідомості суспільства образи, пов’язані з розрізненням людей за статевими відмінностями, із соціальною та психологічною поведінкою, яка вважається загальноприйнятим виявом фемінінності або маскулінності. На відміну від багатьох інших музичних інструментів гендерний образ фортепіано амбівалентний. Фортепіано як сольний концертний інструмент пов ’язується більше з чоловічим началом, фортепіано як інструмент домашнього музикування - з жіночим. В останній своїй якості гендерний образ інструмента відіграв значну роль у розвитку фортепіано і був відображений в багатьох галузях мистецтва і культури сучасності.


Біографія автора

Fan Lu

аспірант кафедри теорії та історії музичного виконавства Національної музичної академії України імені П. і. Чаиковського


Посилання

Вебер М. Рациональные и социологические основания музыки; [пер. с нем. А. Михайлова] // Избранное: Образ общества / Макс Вебер. - М. : Юристь, 1994. - С. 469-550.

Гаккель Л. Фортепианная музыка XX века : очерки / Л. Гаккель. - 2е изд., доп. - Л. : Сов. композитор, 1990. - 288 с.

Мурадян Г. Виртуозность как феномен в истории фортепианной культуры: дис. ... канд. искусствоведения: 17.00.02 / Мурадян Галина Викторовна. - Ростов-на-Дону, 2014. - 196 с.

Рябуха Н. Трансформація звукового образу світу в фортепіанній культурі: онто- сонологічний підхід : дис. ... д-ра мистецтвознавства : 26.00.01 / Рябуха Наталія Олександрівна. - Харків, 2017. - 456 с.

Фарман И. Образ / И. П. Фарман // Новая философская энциклопедия : в 4 т. - М. : Мысль, 2010. - Т. 3. - С. 128.

Цурканенко І. Тендерна тематика в дослідженнях музичного виконавства / І. В. Цурканенко // Мова і культура. - К., 2011. - Вип. 14. - Т. 4 (150). - С. 65-71.

Bailey C. Music and the Southern Belle : From Accomplished Lady to Confederate Composer / Candace Bailey. - Carbondale : Southern Illinois University Press, 2010. - 256 p.

Christensen Th. Four-Hand Piano Transcription and Geographies of Nineteenth-Century Musical Reception / Thomas Christensen // Journal of the American Musicological Society. - Oakland : University of California Press, 1999. - Vol. 52., No. 2. - P. 255-298.

Daub A. Four-handed Monsters : Four-hand Piano Playing and Nineteenth-Century Culture / Adrian Daub. - Oxford : Oxford University Press, 2014. - 256 p.

Dijck L. Het klavecimbel in de Nederlandse kunst tot 1800 / Lucas van Dijck, Ton Koopman. - Zutphen : Walburg Pers, 1987. - 162 p.: ill.

Ellis K. Female Pianists and Their Male Critics in Nineteenth-Century Paris / Katharine Ellis // Journal of the American Musicological Society. - Oakland : University of California Press, 1997. - Vol. 50., No. 2/3. - P. 353-385.

Lahee H. Famous Pianists of To-day and Yesterday / Henry C. Lahee. - Boston : L. C. Page & company, 1900. - 345 p.

Leonhardt G. In Praise of Flemish Virginals of the Seventeenth Century / Gustav Leonhardt // Keyboard Instruments: Studies in Keyboard Organology ; ed. Edward M. Ripin. - Edinburgh : Edinburgh University Press, 1971. - P. 43-46.

Leppert R. The Sight of Sound : Music, Representation, and the History of the Body / Richard Leppert. - Oakland : University of California Press, 1993. - 345 p.

Loesser A. Men, Women & Pianos : A Social History / Arthur Loesser ; preface by Jacques Barzun. - New York : Simon and Schuster, 1954. - xiv+655 p.

Parakilas J. Piano roles : Three Hundred Years of Life with the Piano / James Parakilas and Others ; foreword by Noah Adams. - New Haven & London : Yale University Press, 2001. - 391 p.

Sennet R. Pianists in Their Time : A Memoir / Richard Sennet // The Lives of the Piano ; edited by James R. Gaines. - New York : Holt, Reinhart and Winston, 1981. - P. 187-208.

Steblin R. The Gender Stereotyping of Musical Instruments in the Western Tradition / Rita Steblin // Canadian University Music Review. - Vol. 16, No. 1. - Toronto : 1995. - P. 128-144.

Tick J. Passed Away Is the Piano Girl : Changes in American Musical Life, 1870-1900 / Judith Tick // Women Making Music : the Western Art Tradition, 1150-1950 ; edited by Jane Bowers and Judith Tick. - Urbana and Chicago : University of Illinois Press, 1987. - P. 325-348.

Weber, M. (1994). The rational and social foundations of music. A. Mikhailov (Transl.). Max Weber. Selected works: The image of the society. (pp. 469-550). Moscow: Yurist [in Russian].

Gakkel, L. (1990). Piano music of the 20th century: essays. Leningrad: Sovetsky kompozitor [in Russian].

Muradyan, G. (2014). Virtuosity as a phenomenon in the history of the piano culture. Candidate’s thesis. Rostov-na-Donu: [in Russian].

Ryabukha, N. (2017). Transformation of the sound image of the world in the piano culture: an ontological and sonological approach. Doctor’s thesis. Kharkiv: [in Ukrainian].

Farman, I. (2010). Image. The new philosophic encyclopedia (vol. 3), (p. 128). Moscow: Mysl [in Russian].

Tsurkanenko, I. (2011). H,ypKaHeHKO I. Gender topics in music performance studies. Mova i kultura (issue 14, vol. 4), (pp. 65-71). Kyiv: [in Ukrainian].

Bailey, C. (2010). Music and the Southern Belle: From Accomplished Lady to Confederate Composer. Carbondale: Southern Illinois University Press.

Christensen, Th. (1999). Four-Hand Piano Transcription and Geographies of Nineteenth- Century Musical Reception. Journal of the American Musicological Society (vol. 52, No. 2), (pp. 255-298). Oakland: University of California Press.

Daub, A. (2014). Four-handed Monsters: Four-hand Piano Playing and Nineteenth- Century Culture. Oxford: Oxford University Press.

Dijck, L., Koopman, T. (1987). Het klavecimbel in de Nederlandse kunst tot 1800. Zutphen: Walburg Pers [in Dutch].

Ellis, K. (1997). Female Pianists and Their Male Critics in Nineteenth-Century Paris. Journal of the American Musicological Society (vol. 50., No. 2/3), (pp. 353-385). Oakland: University of California Press.

Lahee, H. (1900). Famous Pianists of To-day and Yesterday. Boston: L. C. Page & company.

Leonhardt, G. (1971). In Praise of Flemish Virginals of the Seventeenth Century. Keyboard Instruments: Studies in Keyboard Organology (pp. 43-46). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Leppert, R. (1993). The Sight of Sound: Music, Representation, and the History of the Body. Oakland: University of California Press.

Loesser, A. (1954). Men, Women & Pianos: A Social History. Jacques Barzun (preface). New York: Simon and Schuster.

Parakilas, J & others. (2001). Piano roles: Three Hundred Years of Life with the Piano. Noah Adams (foreword). New Haven & London: Yale University Press.

Sennet, R. (1981). Pianists in Their Time: A Memoir. James R. Gaines (Eds.), The Lives of the Piano (pp. 187-208). New York: Holt, Reinhart and Winston.

Steblin, R. (1995). The Gender Stereotyping of Musical Instruments in the Western Tradition. Canadian University Music Review (vol. 16, No. 1), (pp. 128-144). Toronto.

Tick, J. (1987). Passed Away Is the Piano Girl: Changes in American Musical Life, 1870-1900. Women Making Music: the Western Art Tradition, 1150-1950 (pp. 325-348). Urbana and Chicago: University of Illinois Press.

##submission.downloads##