ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ В ДЖАЗІ

Автор(и)

  • Veronika Tormakhova кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри джазу та естрадного співу Київського національного університету культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/150077

Ключові слова:

інтерпретація, імпровізація, джаз, виконавець,

Анотація

Метою роботи є аналіз особливостей інтерпретації в джазовому мистецтві та її зв'язок з явищем імпровізації. Методологія полягає в застосуванні методів аналізу, синтезу. Застосування зазначених методів пов ’язане з дослідженням сучасної музикознавчої літера­тури, в якій представлені різні погляди на музичну інтерпретацію, в тому числі і в джазі. Наукова новизна полягає у дослідженні специфіки інтерпретації джазових творів, яке де­монструє поєднання стабільного та мобільного факторів. Наголошується на тому, що в джазі завдяки явищу імпровізації постає широке поле для появи інтерпретаційних виконав­сько-композиторських версій. Здійснено виокремлення рис джазового мистецтва останніх років, в якому змінюється характер імпровізації у бік розширення виконавського творчого потенціалу. Вперше в українському музикознавстві представлено погляди американських до­слідників J. Brye та J. Levinson. Висновки. Поява інтерпретаційних версій твору є сутніс- ною рисою музичного мистецтва. Є ряд стильових напрямків, для яких створення власного бачення композиції є неминучим, серед яких провідна роль відводиться джазу. Ступінь вико­навської свободи при відтворенні джазового стандарту найбільш яскраво проявляється у музичній імпровізації. Попри те, що існує ряд своєрідних «обмежень» при побудові самої ім­провізації, в музиці XXI ст. відбувається розширення принципів її реалізації. Імпровізація на квадрат, лад, стиль (окрім більш традиційної імпровізації) сприяють появі чисельних інтер- претаційних версій джазових творів, які в повній мірі втілюють ідею єднання традиції та новації, стабільного та мобільного чинників, що є основою розвитку мистецтва.

Посилання

Барбан Е. Джазовая импровизация (к проблеме построения теории) // Советс­кий джаз. Проблемы. События. Мастера. Сборник статей. - М.: Сов. композитор, 1987. - С.162-183.

Баташев А. Феномен импровизации. [Електроний ресурс]. - Режим доступу: http://www.jazz.ru/pages/batashev/improvisation.htm

Лившиц Д. Р. Феномен импровизации в джазе: Автореф. дисс. кандидата ис­кусствоведения / 17.00.02 - Музыкальное искусство. - Нижний Новгород - 2003. - 24 с.

Лукина Е. В. Имитация, интерпретация и импровизация как этапы творческого развития младших школьников в процессе инструментального музицирования: Автореф. канд. педагог. наук./ 13.00.02 - Теория и методика обучения и воспитания (музыка). - М., 2008. - 18 с.

Москаленко В. Г. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації // Часопис Націона­льної музичної академії України імені П. І. Чайковського: науковий журнал. № 1(1). - К.: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2008. - С.106-111.

Тормахова В. М. Сучасний погляд на інтерпретацію джазових стандартів // Мистецька освіта в культурному просторі України ХХІ століття: Зб. матеріалів Міжн. на- ук.-творч. конф., Київ, Одеса, 28-30 квітня 2015 р. - К.: НАКККіМ, 2015. - С.242 - 244.

Brye J. Interpretation of Jazz Band Literature [Електроний ресурс]. - Режим дос­тупу: http://www.timusic.net/wp-content/uploads/jazz+artikulation.pdf

Levinson J. Jazz vocal interpretation: a philosophical analysis // JAAC 2012, special issue ‘Song’. - 23 p.

Barban, Ye. (1987). Jazz improvisation (the problem of constructing a theory). Soviet jazz. Problems. Developments. Master. Digest of articles. (pp.162-183). Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].

Batashev, A. (1987). The phenomenon of improvisation. Retrieved from: http://www.jazz.ru/pages/batashev/improvisation.htm [in Russian].

Livshits, D. R. (2003). The phenomenon of improvisation in jazz. Extended ab­stract of candidate’s thesis. Nizhniy Novgorod [in Russian].

Lukina, Ye. V. (2008). Imitation, interpretation and improvisation as stages of the creative development of younger schoolboys in the course of instrumental music making: Ex­tended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

Moskalenko, V. H. (2008). Analysis in the perspective of musical interpretation. Visnyk of National Music Academy of Ukraine Tchaikovsky, 1, 106-111 [in Ukrainian].

Tormakhova, V. M. (2015).The modern view on the interpretation of jazz stand­ards. Art Education in the cultural space of Ukraine XXI century. (pp.242-244). Kyiv, NAKKKiM [in Ukrainian].

Brye, J. Interpretation of Jazz Band Literature. Retrieved from http://www.timusic.net/wp-content/uploads/jazz+artikulation.pdf [in English].

Levinson, J. (2012). Jazz vocal interpretation: a philosophical analysis, JAAC, special issue ‘Song’ [in English].

##submission.downloads##