ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ В ДЖАЗІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/150077Ключові слова:
інтерпретація, імпровізація, джаз, виконавець,Анотація
Метою роботи є аналіз особливостей інтерпретації в джазовому мистецтві та її зв'язок з явищем імпровізації. Методологія полягає в застосуванні методів аналізу, синтезу. Застосування зазначених методів пов ’язане з дослідженням сучасної музикознавчої літератури, в якій представлені різні погляди на музичну інтерпретацію, в тому числі і в джазі. Наукова новизна полягає у дослідженні специфіки інтерпретації джазових творів, яке демонструє поєднання стабільного та мобільного факторів. Наголошується на тому, що в джазі завдяки явищу імпровізації постає широке поле для появи інтерпретаційних виконавсько-композиторських версій. Здійснено виокремлення рис джазового мистецтва останніх років, в якому змінюється характер імпровізації у бік розширення виконавського творчого потенціалу. Вперше в українському музикознавстві представлено погляди американських дослідників J. Brye та J. Levinson. Висновки. Поява інтерпретаційних версій твору є сутніс- ною рисою музичного мистецтва. Є ряд стильових напрямків, для яких створення власного бачення композиції є неминучим, серед яких провідна роль відводиться джазу. Ступінь виконавської свободи при відтворенні джазового стандарту найбільш яскраво проявляється у музичній імпровізації. Попри те, що існує ряд своєрідних «обмежень» при побудові самої імпровізації, в музиці XXI ст. відбувається розширення принципів її реалізації. Імпровізація на квадрат, лад, стиль (окрім більш традиційної імпровізації) сприяють появі чисельних інтер- претаційних версій джазових творів, які в повній мірі втілюють ідею єднання традиції та новації, стабільного та мобільного чинників, що є основою розвитку мистецтва.
Посилання
Барбан Е. Джазовая импровизация (к проблеме построения теории) // Советский джаз. Проблемы. События. Мастера. Сборник статей. - М.: Сов. композитор, 1987. - С.162-183.
Баташев А. Феномен импровизации. [Електроний ресурс]. - Режим доступу: http://www.jazz.ru/pages/batashev/improvisation.htm
Лившиц Д. Р. Феномен импровизации в джазе: Автореф. дисс. кандидата искусствоведения / 17.00.02 - Музыкальное искусство. - Нижний Новгород - 2003. - 24 с.
Лукина Е. В. Имитация, интерпретация и импровизация как этапы творческого развития младших школьников в процессе инструментального музицирования: Автореф. канд. педагог. наук./ 13.00.02 - Теория и методика обучения и воспитания (музыка). - М., 2008. - 18 с.
Москаленко В. Г. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації // Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського: науковий журнал. № 1(1). - К.: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2008. - С.106-111.
Тормахова В. М. Сучасний погляд на інтерпретацію джазових стандартів // Мистецька освіта в культурному просторі України ХХІ століття: Зб. матеріалів Міжн. на- ук.-творч. конф., Київ, Одеса, 28-30 квітня 2015 р. - К.: НАКККіМ, 2015. - С.242 - 244.
Brye J. Interpretation of Jazz Band Literature [Електроний ресурс]. - Режим доступу: http://www.timusic.net/wp-content/uploads/jazz+artikulation.pdf
Levinson J. Jazz vocal interpretation: a philosophical analysis // JAAC 2012, special issue ‘Song’. - 23 p.
Barban, Ye. (1987). Jazz improvisation (the problem of constructing a theory). Soviet jazz. Problems. Developments. Master. Digest of articles. (pp.162-183). Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Batashev, A. (1987). The phenomenon of improvisation. Retrieved from: http://www.jazz.ru/pages/batashev/improvisation.htm [in Russian].
Livshits, D. R. (2003). The phenomenon of improvisation in jazz. Extended abstract of candidate’s thesis. Nizhniy Novgorod [in Russian].
Lukina, Ye. V. (2008). Imitation, interpretation and improvisation as stages of the creative development of younger schoolboys in the course of instrumental music making: Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Moskalenko, V. H. (2008). Analysis in the perspective of musical interpretation. Visnyk of National Music Academy of Ukraine Tchaikovsky, 1, 106-111 [in Ukrainian].
Tormakhova, V. M. (2015).The modern view on the interpretation of jazz standards. Art Education in the cultural space of Ukraine XXI century. (pp.242-244). Kyiv, NAKKKiM [in Ukrainian].
Brye, J. Interpretation of Jazz Band Literature. Retrieved from http://www.timusic.net/wp-content/uploads/jazz+artikulation.pdf [in English].
Levinson, J. (2012). Jazz vocal interpretation: a philosophical analysis, JAAC, special issue ‘Song’ [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Veronika Tormakhova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.