РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ЗАПИСУ ТАНЦЮ
DOI:
https://doi.org/10.32461/150157Ключові слова:
ретроспективний аналіз, системи запису танцю, хореографічна термінологія, мистецтво танцю, взаємодіяАнотація
Метою дослідження є ретроспективний аналіз становлення системи запису танцю. Методологія дослідження полягає у застосуванні ретроспективного, теоретико- дослідницького та системно-структурного методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє розкрити та піддати аналізу становлення системи запису танцю за музичними (ноти), іконографічними, літературними джерелами. Наукова новизна. На основі ретроспективного аналізу визначено, що взаємовплив міжвидових стилістичних особливостей хореографії обумовило на початку ХХ сторіччя виникнення системи танцювального жесту, яка є універсальною для аналізу й опису всіх пластико-динамічних характеристик незалежно від національних, стильових та жанрових категорій руху. Висновки. Визначено, що становлення системи запису танцю відбувалось в контексті історичного розвитку видів хореографічного мистецтва: класичного, бального, народного та сучасного (модерн) танців. Становлення хореографічного мистецтва невід ’ємно пов ’язане з намаганням людства зафіксувати танцювальний рух, підтвердженням чого, є музичні, іконографічні, літературні джерела. Перше наукове дослідження з описом танців здійснено у 1300 році. Навчальний посібник з викладання танців та танцювальних рухів датовано 1589 роком. Запис балетних термінів та канонів впроваджено французькою Академією танців у 1661 році. У XVII сторіччі, на початку розроблено графічну систему запису рухів, а у середині виникають реформаторські концепції необхідності взаємозв'язку і взаємодії складових балетного спектаклю. 1852 рік привносить «піктограмний» спосіб запису танцю, а 1887 - систему освіти для танцюристів та систему запису танцю, що згодом використовується переважно в бальній хореографії. Нотнолінійну систему запису, подібно до музичних знаків в яких зашифровані танцювальні рухи розроблено у1892 році. Початок XX сторіччя відкрило нову мову в мистецтво танцю з характерним стилістичним лексичним модулем, що збагатило тематику сценічної дії балету, вплинуло на хореографічну лексику класичного, бального і народного танців. Взаємовплив міжвидових стилістичних особливостей хореографії забезпечило у 1928 році виникнення загальної системи запису рухів під назвою «лабанотація». Універсальної системи танцювального жесту для аналізу й опису всіх пластико-динамічних характеристик незалежно від того, яким національним, стильовим та жанровим категоріям цей рух притаманний.
Посилання
Арбо Т. Оркезография. Трактат об искусстве танца Франции XVI век: учебное пособие / Перевод Н. В. Юдалевич - СПб.: Издательство «Лань»; Издательство «ПЛАНЕТА МУЗЫКИ», 2013. - 256с.
Бахрушин Ю.Ф. История русского балета / Ю. Бахрушин. -М. :Просвящение, 1973. - 255с.
Карп П.М.Младшая муза / Оформл. В.Лыкова. - М.: Дет.лит., 1986. - 190 с., фото- ил.- (В мире прекрасного).
Никитин В. Ю. Модерн-джаз танец: История. Методика. Практика / В. Никитин. - М.: Изд-во ТИТИС", 2000- 440с., ил.
Худеков С.Н. Иллюстрированная история танца / С. Худеков. - М.: «ООО» Издательство «Эксмо», 2009. - 288с. ил.
Шалапа С. В. Теорія і методика викладання спортивного танцю: підручник / С. Шалапа. - К.: НАКККіМ, 2015. - 396 с.
Arbeau, T. (2013). Orchesographie. Treatise on the art of dance in France XVI century. SPb.: Izdatelstvo «Lan»; Izdatelstvo «PLANYETA MUZYKI» [in Russian].
Bakhrushin, Yu. F. (1973). History of Russian Ballet. Moscow: Prosvyashchenie, [in Russian].
Karp, P.M. (1986). The Youngest Muse. Moscow: Det.lit. [in Russian].
Nikitin ,V. Yu. (2000). Modern jazz dance: History. Methodology. Practice. Moscow: «GITIS» [in Russian].
Khudekov, S.N. (2009). Illustrated history of dance. Moscow: «OOO» «Eksmo» [in Russian].
Shalapa, S. V. (2015). Theory and methods of teaching dance sport. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Svetlana Shalapa
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.