ОСОБЛИВОСТІ ФОРМОТВОРЕННЯ КОСТЮМА НА УКРАЇНСЬКИХ ТЕРЕНАХ ЗА ДОБИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

Автор(и)

  • Irina Nesen

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221431

Ключові слова:

архітектоніка костюму, черняхівський костюм, костюм антів, палеотекстиль, костюм Київської Русі.

Анотація

Мета статті: здійснити порівняльний аналіз реконструйованих варіантів середньовічних костюмів для виявлення найважливіших рис структури і формотворення; з’ясування стійких, історично тривалих ознак у формах і типах одягу; встановлення архітектоніки костюмів різних етапів Середньовіччя. Методологічно авторка корелювала дані практичної археології й образотворчих пам’яток. Наукова новизна. Відстеження реконструкції костюмів суміжних історичних періодів від праслов’янського до Пізнього Середньовіччя дозволяє виявити низку стійких і змінних ознак. Висновки. Архітектоніка праслов’янського костюму мала дво-, а можливо, і тришарову структуру, яка мала місце і за доби Середньовіччя. Основою костюму можна вважати туніковий тип одягу. Від праслов’янського періоду в групі прикрас вживалися корали і бурштин. Період Зрілого Середньовіччя дав елементи, що у видозміненому вигляді були освоєні в українському народному вбранні. У групі головних уборів – форми рушникового типу, відомі як намітки або обруси, а також шиті очіпки. Із групи верхнього одягу – свита і кожух. Ці два типи плечового одягу, на відміну від давньоруських, із плином століть стали розпашними.

Посилання

Braichevska O. A. (2010). Tkatstvo, vyshyvka. Istoriia ukrainskoho mystetstva. H.A. Skrypnyk (Eds.). (Vols. 1-5. Vol. 2). K.: IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy. 808–838. [in Ukrainian]

Buzian H. M., Teteria D. A. (2009). Tkanyny z gruntovoho mohylnyka Pereiaslava Ruskoho. Arkheolohiia. 3, 42–103. [in Ukrainian]

Hopkalo O.V. (2017). Ostatky odezhdы yz pohrebenyi kulturы Cherniakhov – Sыntana-de-Muresh.

Arkheolohiia i davnia istoriia Ukrainy. 1 (22), 22–39. [in Russian]

Hopkalo O. V. (2011). Choloviche ta zhinoche cherniakhivske vbrannia. Arkheolohiia. 2, 17 – 34. [in Ukrainian]

Petrauskas O.V. (2004). Pokhovannia bahatoi divchynky na mohylnyku Cherniakhivskoi kultury Velyka Buhaivka. Arkheolohiia davnikh slovian. Doslidzhennia i materialy. K.: Instytut arkheolohii NAN Ukrainy. 165–184. [in Ukrainian]

Rodynkova V. E. (2011). Zhenskyi kostium dneprovskykh plemen vremen v эpokhu velykoho pereselenyia narodov: sovremennoe sostoianye yssledovanyi. Novыe yssledovanyia po arkheolohyy stran SNH y Baltyy: mat-lы Shkolы mol. arkheolohov. Kyryllov. V. E. Rodynkova (Eds.). M.: YA RAN. 239–265. [in Russian]

Saburova M. A. (1997). Drevnerusskyi kostium. Arkheolohyia. Drevniaia Rus. Byt i kultura. M.: Nauka. 93–109. [in Russian]

Shchehlova O. A. (1999). Zhenskyi holovnoi obor yz kladok «drevnostei antov»: hotskoe vlyianye yly hotskoe nasledye? Stratum. 5, 287–312. [in Russian]

Hendzsel I., Istvánovits E., Kulcsár V., et al. (2008). On the Borders of East and West: A Reconstruction of Roman Provincial and Barbarian Dress in the Hungarian National Museum. Dressing the Past. Oxford. 29—42. (Ancient Textiles. Ser. 3). [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація