КОНЦЕРТ ДЛЯ ВІОЛОНЧЕЛІ З ОРКЕСТРОМ О. ЯКОВЧУКА: ДО ПИТАННЯ ЕВОЛЮЦІЇ ЖАНРУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221757Ключові слова:
українська музика, інструментальний концерт, віолончельний концерт, О. Яковчук.Анотація
Мета роботи: висвітлити жанрово-стильові особливості Концерту для віолончелі з оркестром (2006) О. Яковчука в контексті співвідношення традиційних й інноваційних рис жанру. Методологія дослідження заснована на застосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого і текстологічного методів, а також методів цілісного аналізу й інтерв’ювання. Зазначений підхід дозволяє розкрити художньо-виразові якості даного твору в аспекті оновлення жанрових рис інструментального концерту. Наукова новизна. Уперше досліджено жанрово-стильові особливості Концерту для віолончелі з оркестром (2006) О. Яковчука з огляду на інноваційність підходу композитора до розуміння жанру (впровадження симфонічних принципів, тематичні зв’язки між частинами циклу, філософський характер каденції) та поєднання їх із первинними засадами. Висновки. Концерт для віолончелі з оркестром О. Яковчука виходить за рамки інструментального концерту, сягаючи жанрового симбіозу “концерт–камерна симфонія”. Присвята жертвам політичних репресій в Україні зумовила трагедійність концепції, різнопланове представлення протилежних образних сфер. Це відобразилося в продуманій драматургії, художніх характеристиках образів борців-мучеників і підступно-цинічного зла, у яскраво вираженій національній складовій і впливі симфонічних принципів мислення.Посилання
Bila, K. S. (2011). The instrumental concert genre-style model and concept principles of the composer’s interpretation (on the examples of pieces by L. Kolodub). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyjiv: NMAU [in Ukrainian].
Bila, K. (2010). The peculiarities of development instumental concerto as a genre and its kinds on the modern stage. Ukrajinsjke muzykoznavstvo, 36, 76-83 [in Ukrainian].
Bondarenko, M. (2009). Poetics of the concert cadenza (genetic properties and characteristics). Problemy vzajemodiji mystectva, pedaghoghiky ta teoriji i praktyky osvity, 26, 82-93 [in Russian].
Ivanchenko, V. Gh. (2001). Instrumental concerto in works of composers from Donecjk region (toward problem implementation of symphonic principles). Muzychne mystectvo Donbasu: vchora, sjoghodni, zavtra, 137-144 [in Ukrainian].
Kuznetsov, I. K. (1980). Piano concert (to the history and theory of the genre). Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: MGK [in Russian].
Kushniruk, O. (2014). Concerto № 2 for violin and orchestra by A. Jacobchuk: towards the problem of the genre evolution in Ukrainian music). Studiji mystectvoznavchi, 3, 98-102 [in Ukrainian].
Міnkіn, L. (1984). Sources of the genre. Muzyka, 6, 6–7 [in Ukrainian].
Raaben, L. (1976). Soviet instrumental concerto. 1968–1975. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Sumarokova, V. (2001). Ukrainian cello concerto in context of world music culture. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovsjkogho, 17: Ukrajinsjka tema u svitovij kuljturi, 338–352 [in Ukrainian].
Таrаkаnоv, М. (1988). Symphony and instrumental concerto in Russian Soviet music (60–70s). Ways of development. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Olga Kushniruk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.