КОНЦЕРТ ДЛЯ ВІОЛОНЧЕЛІ З ОРКЕСТРОМ О. ЯКОВЧУКА: ДО ПИТАННЯ ЕВОЛЮЦІЇ ЖАНРУ

Автор(и)

  • Olga Kushniruk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221757

Ключові слова:

українська музика, інструментальний концерт, віолончельний концерт, О. Яковчук.

Анотація

Мета роботи: висвітлити жанрово-стильові особливості Концерту для віолончелі з оркестром (2006) О. Яковчука в контексті співвідношення традиційних й інноваційних рис жанру. Методологія дослідження заснована на застосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого і текстологічного методів, а також методів цілісного аналізу й інтерв’ювання. Зазначений підхід дозволяє розкрити художньо-виразові якості даного твору в аспекті оновлення жанрових рис інструментального концерту. Наукова новизна. Уперше досліджено жанрово-стильові особливості Концерту для віолончелі з оркестром (2006) О. Яковчука з огляду на інноваційність підходу композитора до розуміння жанру (впровадження симфонічних принципів, тематичні зв’язки між частинами циклу, філософський характер каденції) та поєднання їх із первинними засадами. Висновки. Концерт для віолончелі з оркестром О. Яковчука виходить за рамки інструментального концерту, сягаючи жанрового симбіозу “концерт–камерна симфонія”. Присвята жертвам політичних репресій в Україні зумовила трагедійність концепції, різнопланове представлення протилежних образних сфер. Це відобразилося в продуманій драматургії, художніх характеристиках образів борців-мучеників і підступно-цинічного зла, у яскраво вираженій національній складовій і впливі симфонічних принципів мислення.

Посилання

Bila, K. S. (2011). The instrumental concert genre-style model and concept principles of the composer’s interpretation (on the examples of pieces by L. Kolodub). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyjiv: NMAU [in Ukrainian].

Bila, K. (2010). The peculiarities of development instumental concerto as a genre and its kinds on the modern stage. Ukrajinsjke muzykoznavstvo, 36, 76-83 [in Ukrainian].

Bondarenko, M. (2009). Poetics of the concert cadenza (genetic properties and characteristics). Problemy vzajemodiji mystectva, pedaghoghiky ta teoriji i praktyky osvity, 26, 82-93 [in Russian].

Ivanchenko, V. Gh. (2001). Instrumental concerto in works of composers from Donecjk region (toward problem implementation of symphonic principles). Muzychne mystectvo Donbasu: vchora, sjoghodni, zavtra, 137-144 [in Ukrainian].

Kuznetsov, I. K. (1980). Piano concert (to the history and theory of the genre). Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: MGK [in Russian].

Kushniruk, O. (2014). Concerto № 2 for violin and orchestra by A. Jacobchuk: towards the problem of the genre evolution in Ukrainian music). Studiji mystectvoznavchi, 3, 98-102 [in Ukrainian].

Міnkіn, L. (1984). Sources of the genre. Muzyka, 6, 6–7 [in Ukrainian].

Raaben, L. (1976). Soviet instrumental concerto. 1968–1975. Leningrad: Muzyka [in Russian].

Sumarokova, V. (2001). Ukrainian cello concerto in context of world music culture. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovsjkogho, 17: Ukrajinsjka tema u svitovij kuljturi, 338–352 [in Ukrainian].

Таrаkаnоv, М. (1988). Symphony and instrumental concerto in Russian Soviet music (60–70s). Ways of development. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Музичне мистецтво