The image of the griffin in Galician medieval art
DOI:
https://doi.org/10.32461/149544Keywords:
Galich, griffin, Byzantium, creature, ceramics, lion, image, eagle, tile, symbol, eastAbstract
Purpose of Article. The study aims to evaluate the problem of the origin of the artistic image of the griffin in the art of ancient Galich, the discovery of its semantic and iconographic essence. The methodology of the research applies art-study, analytical, and comparative research methods, which allowed, based on the analysis of samples of ancient decorative art - tiles and other elements of decoration, to find out the origin and semantics of the iconographic and heraldic content of the image of the griffin on the products of ancient masters, found and the territory of the former Galitsky Principality. The scientific novelty of the study is to find out the iconographic, heraldic and sacred content of the artistic image of the griffin in the art of ancient Galich. Conclusions. As a result of the research, the influence of Galician decorative art on the formation of a figurative- stylistic system in the architecture of North-Eastern Russia was revealed. It is proved that the image of griffin was one of the most beloved stories of medieval applied art, which embodied the millennial artistic contacts of the East and the West. The composition of a central image is ideally inscribed in the Galician relief slabs in double circles in squares and exquisite elements of plant ornament in the corners of the products. Including the image of the griffin as an essential element to the interior of the Assumption Cathedral, the artists reached not only the harmony of beauty and balance, but the expressive and heraldic posture of a fantastic beast showed the power of the Galician principality in the middle of the XII century.
References
Вагнер Г. К. О зооморфных изображениях на древнерусских хоросах / Г. К. Вагнер // Краткие сообщения Института археологии АН СССР. - 1960.- Вып. 81. - С. 26-30.
Вагнер Г.К. Грифон во Владимиро-Суздальской фасадной скульптуре / Г. К. Вагнер // Советская археология. - 1962. - №3. - С. 78-89.
Вагнер Г. К. Скульптура Владимиро-Суздальской Руси. Юрьев-Польской / Г. К. Вагнер. - М.: Наука, 1964. -184 с.
Вагнер Г. К. Архитектурный декор Руси X - XIII веков / Г. К. Вагнер, Е. В. Воробыева // Древняя Русь. Быт и культура. - М.: Наука, 1997. - С. 186-205.
Воронин Н. Н. Зодчество Северо-Восточной Руси XII-XV вв. / Н. Воронин. - М.: Изд-во АН СССР, 1961. - Т. I. - 588 с.
Воронин Н. Н. Зодчество Северо-Восточной Руси XII - XV вв. / Н. Н. Воронин. - М.: Изд-во АН СССР, 1962. - 559 с.
Высоцкий С. А. Светские фрески Софийского собора в Киеве / С. А. Высоцкий. - К.: Наукова думка, 1982. - 216 с.
Гладкая М. С. Рельефы Дмитриевского собора во Владимире. Опыт комплексного исследования / М. С. Гладкая. - М.: Индрик, 2009. - 288 с.
Гончаров В. К. Археологічні дослідження древнього Галича в 1951 р. / В. К. Гончаров // Археологічні пам’ятки УРСР. - К.: Вид-во АН УРСР, 1955. - ТУ. - С. 22-31.
Гринюка Б. Іван Старчук - дослідник стародавнього Галича / Б. Гринюка // Археологічні зошити з Пересопниці. III. - Пересопниця, 2015. - С. 19-25.
Даркевич В. П. Романские элементы в древнерусском искусстве и их переработка / В. П. Даркевич // Советская археология. - 1968. - №3. - С. 70-84.
Даркевич В. П. Светское искусство Византии. Произведения византийского художественного ремесла в Восточной Европе X - XIII века / В. П. Даркевич. - М.: Искусство, 1975. - 350 с.
Жолоб Г. Галицькі керамічні плитки з колекції Музею історії Галича / Г. Жолоб // Галич і Галицька земля. Матеріали міжнародної наукової конференції. Галич, 27 - 28 жовтня 2016 року. - Галич, 2016. - С. 161-168.
Каргер М. К. Основные итоги раскопок древнего Галича в 1955 г. / М. К. Каргер // Краткие сообщения Института археологии АН СССР. - 1960. - Вып. 81. - С. 61-71.
Кондаков Н. П. Очерки и заметки по истории средневекового искусства и культуры / Н. П. Кондаков. - Прага, 1929. - 264 с.
Кошовий О. П. Будівельна кераміка України / О. П. Кошовий. - К.: Наукова думка, 1988. - 136 с.
Кошовий О. П. Галицькі керамічні плитки XII - XIII ст. (Генеза. Іконографія. Семантика) / О. П. Кошовий // Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. - Львів, 1997. - 25 с.
Кошовий О. П. Керамічні плитки стародавнього Галича: підходи здалека / О. П. Кошовий // Медобори і духовна культура давніх, середньовічних слов’ян. Матеріали конференції. - Львів, 1998. -С. 170-175.
Крвавич Д. Семантика давньоруської скульптури / Д. Крвавич, В. Овсійчук, С. Черепанова // Українське мистецтво. - Львів: Світ, 2004. - Част. II. - С. 112-141.
Літопис Руський / За Іпатським списком переклав Леонід Махновець. - К.: Дніпро, 1990. - 591 с.
Ляска В. Галицькі керамічні плитки з колекції Археологічного музею Львівського університету (матеріали до каталогу) / В. Ляска, О. Мінейко, Г. Вітвіцька // Археологічні дослідження Львівського університету. - 2009. - Вип. 12. - С. 169-181.
Макарова Т. И. Черневое дело Древней Руси /Т. И. Макарова. - М.: Наука, 1986. - 156 с.
Малевская М. В. Декоративные керамические плитки древнего Галича / М. В. Малевская, П. А. Рапоппорт // Slovenska archeologia. - Bratislava, 1978. - V. XXVI- I. - S.87-97.
Матвеев В. H. Древнерусские керамические плитки с Крылосской горы (Галич) в Государственном Эрмитаже / В. Н. Матвеев // Российская археология. - 2016. - №4. - С. 124 -137.
Михайлова Р. Д. Художня культура Галицько-Волинської Русі / Р. Д. Михайлова. - К.: Слово, 2007. -496 с.: іл.
Монгайт А. А. Старая Рязань / А. А. Монгайт // Материалы и исследования по археологии СССР. - М.; 1965. - №49. - 228 с.
Овчинніков О. І. Семантика галицьких керамічних плиток / О. І. Овчинніков // Галич і Г алицька земля. - Київ, Г алич: Національний заповідник «Давній Г алич», 1998. - С. 94-96.
Пастернак Я. Старий Галич. Археологічно-історичні досліди у 1850-1943 рр. / Я. Пастернак. - Івано-Франківськ: Плай, 1998. -347 с.
Рыбаков Б. А. Прикладное искусство и скульптура / Б. А. Рыбаков // История культуры Древней Руси. - М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1951. - Т. II. - С. 396-464.
Слово о полку Ігоревім. - К.: Радянська школа, 1989. - 310 с.
Старчук І. Мистецькі пам’ятки феодального Галича / I. Старчук // Архів Інституту українознавства імені І. Крип’якевича HAH України. - Львів, 1946 - 1947. - 78 с.
Ткачук Т. М. Галицькі керамічні плитки із рельєфними зображеннями та гончарні клейма. Каталог / Т. М. Ткачук, К. Л. Тимус. - Галич: Національний заповідник «Давній Галич», 1997. - 60 с.
Фіголь М. Мистецтво стародавнього Галича / М. Фіголь. - К.: Мистецтво, 1997. - 224 с.
Wagner, G.K. (1960). About zoomorphic images in ancient Russian gods / G.K. Wagner. Kratkie soobshhenija Instituta arheologii AN SSSR, 81, 26-30 [in Russian].
Wagner, G.K. (1962). Griffin in the Vladimir-Suzdal Facade Sculpture. Sovetskaja arheologija, 3, 78-89[in Russian].
Wagner, G. K. (1964) Sculpture of Vladimir-Suzdal Russia. Moscwa: Nauka, [in Russian].
Wagner, G.K. (1997 Architectural decoration of Russia X - XIII centuries Drevnjaja Rus'. Byt i kul'tura,. Moscwa: Nauka, pp.186-205 [in Russian].
Voronin, N.N. (1961). Architecture of the Northeastern Rus XII-XV centuries. Moscwa: Izd-vo AN SSSR, vol. I. [in Russian].
Voronin, N.N. (1962). Architecture of the Northeastern Rus XII - XV centuries. Moscwa: Izd-vo AN SSSR [in Russian].
Vysotsky, S.A. (1982). Svetsky frescoes of the Sofia Cathedral in Kiev. K .: Naukova Dumka [in Ukrainian].
Gladkaya, M.S. (2009). Reliefs of the Dmitrievsky Cathedral in Vladimir. Experience in complex study. M .: Indrik [in Russian].
Goncharov, V.K. (1955. Archaeological researches of the ancient Galich in 1951. Archaeological monuments of the Ukrainian SSR), K .: Vy'd-vo AN URSR, Vol. V, pp. 22-31 [in Ukrainian].
Grinyuk, B. (2015). Ivan Starchuk - researcher of the ancient Galich / B. Grinyuk. Arxeologichni zoshy'ty' z Peresopny'ci. Peresopnytsia, III, 19-25 [in Ukrainian].
Darkevich, V.P. (1968). Roman elements in Old Russian art and their processing. Sovetskaja arheologija, 3, 70-84 [in Russian].
Darkevich, V.P. (1975). The secular art of Byzantium. Works of the Byzantine artistic crafts in the Eastern Europe of the X - XIII centuries. M .: Iskusstvo [in Russian].
Zholob, G., (2016. Galitsky ceramic tiles from the collection of the Museum of the History of Galich. Halych and Halych land. Materials of the international scientific conference. Galich, 27 - 28 October 2016), Galich, pp.161-168 [in Ukrainian].
Karger, M.K. (1960. The main results of the excavation of ancient Galich in 1955. Brief Communications of the Institute of Archeology, Academy of Sciences of the USSR), Issue 81, pp. 61-71[in Russian].
Kondakov, N.P. (1929). Essays and notes on the history of medieval art and culture. Prague [in Russian].
Koshoviy, O.P. (1988). Building Ceramics of Ukraine. K .: Naukova dumka [in Ukrainian].
Koshoviy, O.P. (1997). Galitsky ceramic tiles of the XII-XIII centuries. (Genesis, Iconography, Semantics). Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].
Koshoviy, O.P. (1998. Ceramic tiles of ancient Galich: approaches from afarka. Medobory and spiritual culture of ancient, medieval Slavs. Conference materials), Lviv, pp. 170175 [in Ukrainian].
Krvavich, D. (2004. Semantics of Old Sculpture. Ukrainian Art.), Lviv: Svit, vol. II, pp. 112-141 [in Ukrainian].
Liotop Russkiy (1990). K .: Dnipro, 1990 [in Ukrainian].
Lyaska, V. (2009). Galician ceramic tiles from the collection of the Archaeological Museum of Lviv University (materials to the catalog). Arxeologichni doslidzhennya L'vivs'kogo universy'tetu, 12, 169-181 [in Ukrainian].
Makarova, T. I. (1986). Chernoye Ancient Russia. Moscwa: Nauka [in Russian].
Malevskaya, M. (1978). Decorative ceramic tiles of the ancient Galich Slovenska archeologia. Bratislava, V. XXVI-I, pp. 87-97 [in Russian].
Matveev, V.N. (2016). Ancient Russian ceramic tiles from Kryloska Hill (Galich) in the State Hermitage Museum. Rossijskaja arheologija, 4, 124-137 [in Russian].
Mikhailova, R. D. (2007). Art culture of Galicia-Volyn Rus. K .: Slovo [in Ukrainian].
Mongayte, A. A. (1965). Old Ryazan. Materials and Research on Archeology of the USSR. M ., vol. 49 [in Russian].
Ovchinnikov, O.I. (1998) Semantics of Galician ceramic tiles. Galich and Galitskaya land. Kyiv, Galych: Nacional'ny'j zapovidny'k «Davnij Galy'ch», pp. 94-96 [in Ukrainian].
Pasternak, I. (1998). Old Halych. Archaeological and historical experiments in 18501943 gg. Ivano-Frankivsk: Play [in Ukrainian].
Rybakov, B.A. (1951. Applied art and sculpture. History of culture of Ancient Russia. M .; L.: Publishing House of the USSR Academy of Sciences), vol. II, pp. 396-464 [in Russian].
A word about Igor's regiment. (1989). K .: Radyanska shkola [in Ukrainian].
Starchuk. I. (1946-1947). The artistic monuments of the feudal Galich / I. Starchuk. Archive of the Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypiakevich of the National Academy of Sciences of Ukraine. Lviv, 1946 - 1947 [in Ukrainian].
Tkachuk, T.M. (1997). Galician ceramic tiles with relief images and pottery stamps. Catalog. Halych: Nacional'ny'j zapovidny'k «Davnij Galy'ch» [in Ukrainian].
Figol, M. (1997). The Art of Ancient Galich. K .: Mystestvo[in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Olena Bilyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).