ОБРАЗ ГРИФОНА В ГАЛИЦЬКОМУ СЕРЕДНЬОВІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/149544Ключові слова:
Галич, грифон, Візантія, істота, кераміка, лев, образ, орел, плитка, символ, СхідАнотація
Метою роботи є дослідження проблеми походження художнього образу грифона в мистецтві стародавнього Галича, виявленню його семантичної та іконографічної сутності. Методологія дослідження полягає в застосуванні мистецтвознавчого, аналітичного та компаративного методів досліджень, що дозволило на підставі аналізу зразків давнього декоративного мистецтва - плиток та інших елементів оздоблення з’ясувати походження та семантику іконографічного та геральдичного змісту образу грифона на виробах давньоруських майстрів, знайдених та території колишнього Галицького князівства. Наукова новизна дослідження полягає у з’ясуванні іконографічного, геральдичного і сакрального змісту художнього образу грифона в мистецтві стародавнього Галича. Висновки. В результаті проведеного дослідження розкрито вплив галицького декоративного мистецтва на формування образно-стилістичної системи в зодчестві Північно-Східної Русі. Доведено, що образ грифона був одним з найулюбленіших сюжетів середньовічного прикладного мистецтва, який втілив в собі тисячолітні художні контакти Сходу і Заходу. Композиція з центральним зображенням ідеально вписана у галицьких рельєфних плитах у подвійні кола в квадратах і вишуканими елементами рослинного орнаменту по кутах виробів.. Включивши образ грифона як важливий складовий елемент до інтер’єру Успенський собор, митці досягнули не тільки узгодженості краси і гармонії, а в експресивній та геральдичній поставі фантастичного звіра показали могутність Галицького князівства в середині XII ст.
Посилання
Вагнер Г. К. О зооморфных изображениях на древнерусских хоросах / Г. К. Вагнер // Краткие сообщения Института археологии АН СССР. - 1960.- Вып. 81. - С. 26-30.
Вагнер Г.К. Грифон во Владимиро-Суздальской фасадной скульптуре / Г. К. Вагнер // Советская археология. - 1962. - №3. - С. 78-89.
Вагнер Г. К. Скульптура Владимиро-Суздальской Руси. Юрьев-Польской / Г. К. Вагнер. - М.: Наука, 1964. -184 с.
Вагнер Г. К. Архитектурный декор Руси X - XIII веков / Г. К. Вагнер, Е. В. Воробыева // Древняя Русь. Быт и культура. - М.: Наука, 1997. - С. 186-205.
Воронин Н. Н. Зодчество Северо-Восточной Руси XII-XV вв. / Н. Воронин. - М.: Изд-во АН СССР, 1961. - Т. I. - 588 с.
Воронин Н. Н. Зодчество Северо-Восточной Руси XII - XV вв. / Н. Н. Воронин. - М.: Изд-во АН СССР, 1962. - 559 с.
Высоцкий С. А. Светские фрески Софийского собора в Киеве / С. А. Высоцкий. - К.: Наукова думка, 1982. - 216 с.
Гладкая М. С. Рельефы Дмитриевского собора во Владимире. Опыт комплексного исследования / М. С. Гладкая. - М.: Индрик, 2009. - 288 с.
Гончаров В. К. Археологічні дослідження древнього Галича в 1951 р. / В. К. Гончаров // Археологічні пам’ятки УРСР. - К.: Вид-во АН УРСР, 1955. - ТУ. - С. 22-31.
Гринюка Б. Іван Старчук - дослідник стародавнього Галича / Б. Гринюка // Археологічні зошити з Пересопниці. III. - Пересопниця, 2015. - С. 19-25.
Даркевич В. П. Романские элементы в древнерусском искусстве и их переработка / В. П. Даркевич // Советская археология. - 1968. - №3. - С. 70-84.
Даркевич В. П. Светское искусство Византии. Произведения византийского художественного ремесла в Восточной Европе X - XIII века / В. П. Даркевич. - М.: Искусство, 1975. - 350 с.
Жолоб Г. Галицькі керамічні плитки з колекції Музею історії Галича / Г. Жолоб // Галич і Галицька земля. Матеріали міжнародної наукової конференції. Галич, 27 - 28 жовтня 2016 року. - Галич, 2016. - С. 161-168.
Каргер М. К. Основные итоги раскопок древнего Галича в 1955 г. / М. К. Каргер // Краткие сообщения Института археологии АН СССР. - 1960. - Вып. 81. - С. 61-71.
Кондаков Н. П. Очерки и заметки по истории средневекового искусства и культуры / Н. П. Кондаков. - Прага, 1929. - 264 с.
Кошовий О. П. Будівельна кераміка України / О. П. Кошовий. - К.: Наукова думка, 1988. - 136 с.
Кошовий О. П. Галицькі керамічні плитки XII - XIII ст. (Генеза. Іконографія. Семантика) / О. П. Кошовий // Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. - Львів, 1997. - 25 с.
Кошовий О. П. Керамічні плитки стародавнього Галича: підходи здалека / О. П. Кошовий // Медобори і духовна культура давніх, середньовічних слов’ян. Матеріали конференції. - Львів, 1998. -С. 170-175.
Крвавич Д. Семантика давньоруської скульптури / Д. Крвавич, В. Овсійчук, С. Черепанова // Українське мистецтво. - Львів: Світ, 2004. - Част. II. - С. 112-141.
Літопис Руський / За Іпатським списком переклав Леонід Махновець. - К.: Дніпро, 1990. - 591 с.
Ляска В. Галицькі керамічні плитки з колекції Археологічного музею Львівського університету (матеріали до каталогу) / В. Ляска, О. Мінейко, Г. Вітвіцька // Археологічні дослідження Львівського університету. - 2009. - Вип. 12. - С. 169-181.
Макарова Т. И. Черневое дело Древней Руси /Т. И. Макарова. - М.: Наука, 1986. - 156 с.
Малевская М. В. Декоративные керамические плитки древнего Галича / М. В. Малевская, П. А. Рапоппорт // Slovenska archeologia. - Bratislava, 1978. - V. XXVI- I. - S.87-97.
Матвеев В. H. Древнерусские керамические плитки с Крылосской горы (Галич) в Государственном Эрмитаже / В. Н. Матвеев // Российская археология. - 2016. - №4. - С. 124 -137.
Михайлова Р. Д. Художня культура Галицько-Волинської Русі / Р. Д. Михайлова. - К.: Слово, 2007. -496 с.: іл.
Монгайт А. А. Старая Рязань / А. А. Монгайт // Материалы и исследования по археологии СССР. - М.; 1965. - №49. - 228 с.
Овчинніков О. І. Семантика галицьких керамічних плиток / О. І. Овчинніков // Галич і Г алицька земля. - Київ, Г алич: Національний заповідник «Давній Г алич», 1998. - С. 94-96.
Пастернак Я. Старий Галич. Археологічно-історичні досліди у 1850-1943 рр. / Я. Пастернак. - Івано-Франківськ: Плай, 1998. -347 с.
Рыбаков Б. А. Прикладное искусство и скульптура / Б. А. Рыбаков // История культуры Древней Руси. - М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1951. - Т. II. - С. 396-464.
Слово о полку Ігоревім. - К.: Радянська школа, 1989. - 310 с.
Старчук І. Мистецькі пам’ятки феодального Галича / I. Старчук // Архів Інституту українознавства імені І. Крип’якевича HAH України. - Львів, 1946 - 1947. - 78 с.
Ткачук Т. М. Галицькі керамічні плитки із рельєфними зображеннями та гончарні клейма. Каталог / Т. М. Ткачук, К. Л. Тимус. - Галич: Національний заповідник «Давній Галич», 1997. - 60 с.
Фіголь М. Мистецтво стародавнього Галича / М. Фіголь. - К.: Мистецтво, 1997. - 224 с.
Wagner, G.K. (1960). About zoomorphic images in ancient Russian gods / G.K. Wagner. Kratkie soobshhenija Instituta arheologii AN SSSR, 81, 26-30 [in Russian].
Wagner, G.K. (1962). Griffin in the Vladimir-Suzdal Facade Sculpture. Sovetskaja arheologija, 3, 78-89[in Russian].
Wagner, G. K. (1964) Sculpture of Vladimir-Suzdal Russia. Moscwa: Nauka, [in Russian].
Wagner, G.K. (1997 Architectural decoration of Russia X - XIII centuries Drevnjaja Rus'. Byt i kul'tura,. Moscwa: Nauka, pp.186-205 [in Russian].
Voronin, N.N. (1961). Architecture of the Northeastern Rus XII-XV centuries. Moscwa: Izd-vo AN SSSR, vol. I. [in Russian].
Voronin, N.N. (1962). Architecture of the Northeastern Rus XII - XV centuries. Moscwa: Izd-vo AN SSSR [in Russian].
Vysotsky, S.A. (1982). Svetsky frescoes of the Sofia Cathedral in Kiev. K .: Naukova Dumka [in Ukrainian].
Gladkaya, M.S. (2009). Reliefs of the Dmitrievsky Cathedral in Vladimir. Experience in complex study. M .: Indrik [in Russian].
Goncharov, V.K. (1955. Archaeological researches of the ancient Galich in 1951. Archaeological monuments of the Ukrainian SSR), K .: Vy'd-vo AN URSR, Vol. V, pp. 22-31 [in Ukrainian].
Grinyuk, B. (2015). Ivan Starchuk - researcher of the ancient Galich / B. Grinyuk. Arxeologichni zoshy'ty' z Peresopny'ci. Peresopnytsia, III, 19-25 [in Ukrainian].
Darkevich, V.P. (1968). Roman elements in Old Russian art and their processing. Sovetskaja arheologija, 3, 70-84 [in Russian].
Darkevich, V.P. (1975). The secular art of Byzantium. Works of the Byzantine artistic crafts in the Eastern Europe of the X - XIII centuries. M .: Iskusstvo [in Russian].
Zholob, G., (2016. Galitsky ceramic tiles from the collection of the Museum of the History of Galich. Halych and Halych land. Materials of the international scientific conference. Galich, 27 - 28 October 2016), Galich, pp.161-168 [in Ukrainian].
Karger, M.K. (1960. The main results of the excavation of ancient Galich in 1955. Brief Communications of the Institute of Archeology, Academy of Sciences of the USSR), Issue 81, pp. 61-71[in Russian].
Kondakov, N.P. (1929). Essays and notes on the history of medieval art and culture. Prague [in Russian].
Koshoviy, O.P. (1988). Building Ceramics of Ukraine. K .: Naukova dumka [in Ukrainian].
Koshoviy, O.P. (1997). Galitsky ceramic tiles of the XII-XIII centuries. (Genesis, Iconography, Semantics). Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].
Koshoviy, O.P. (1998. Ceramic tiles of ancient Galich: approaches from afarka. Medobory and spiritual culture of ancient, medieval Slavs. Conference materials), Lviv, pp. 170175 [in Ukrainian].
Krvavich, D. (2004. Semantics of Old Sculpture. Ukrainian Art.), Lviv: Svit, vol. II, pp. 112-141 [in Ukrainian].
Liotop Russkiy (1990). K .: Dnipro, 1990 [in Ukrainian].
Lyaska, V. (2009). Galician ceramic tiles from the collection of the Archaeological Museum of Lviv University (materials to the catalog). Arxeologichni doslidzhennya L'vivs'kogo universy'tetu, 12, 169-181 [in Ukrainian].
Makarova, T. I. (1986). Chernoye Ancient Russia. Moscwa: Nauka [in Russian].
Malevskaya, M. (1978). Decorative ceramic tiles of the ancient Galich Slovenska archeologia. Bratislava, V. XXVI-I, pp. 87-97 [in Russian].
Matveev, V.N. (2016). Ancient Russian ceramic tiles from Kryloska Hill (Galich) in the State Hermitage Museum. Rossijskaja arheologija, 4, 124-137 [in Russian].
Mikhailova, R. D. (2007). Art culture of Galicia-Volyn Rus. K .: Slovo [in Ukrainian].
Mongayte, A. A. (1965). Old Ryazan. Materials and Research on Archeology of the USSR. M ., vol. 49 [in Russian].
Ovchinnikov, O.I. (1998) Semantics of Galician ceramic tiles. Galich and Galitskaya land. Kyiv, Galych: Nacional'ny'j zapovidny'k «Davnij Galy'ch», pp. 94-96 [in Ukrainian].
Pasternak, I. (1998). Old Halych. Archaeological and historical experiments in 18501943 gg. Ivano-Frankivsk: Play [in Ukrainian].
Rybakov, B.A. (1951. Applied art and sculpture. History of culture of Ancient Russia. M .; L.: Publishing House of the USSR Academy of Sciences), vol. II, pp. 396-464 [in Russian].
A word about Igor's regiment. (1989). K .: Radyanska shkola [in Ukrainian].
Starchuk. I. (1946-1947). The artistic monuments of the feudal Galich / I. Starchuk. Archive of the Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypiakevich of the National Academy of Sciences of Ukraine. Lviv, 1946 - 1947 [in Ukrainian].
Tkachuk, T.M. (1997). Galician ceramic tiles with relief images and pottery stamps. Catalog. Halych: Nacional'ny'j zapovidny'k «Davnij Galy'ch» [in Ukrainian].
Figol, M. (1997). The Art of Ancient Galich. K .: Mystestvo[in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Olena Bilyk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.