The synthesis of dynamic Christian components of national style in "Liturgy of John Chrysostom" by Eugeniy Stankovych
DOI:
https://doi.org/10.32461/149742Keywords:
Liturgy, synthesis, dynamic Christian components, national style, Eugeniy StankovichAbstract
Purpose of Article. The main aim of the research is to investigate the synthesis of dynamic Christian components of the national style in "Liturgy of John Chrysostom” by Stankovich. Methodology. Research methodology consists of application historical, comparative methods of study and theoretical analysis. The methodological approach allows to trace necessary components of the national style in different periods and to expose some features liturgies of Stankovich to probe the spiritual dominants of Christianity, reinterpreted by the composer, purchased in the previous artistic experience of the different epochs. The scientific novelty of the work consists in the determination of composer's interpretation of orthodox canon through the original system of stylish facilities. The semantic, dramaturgic, composition, stylistic levels were firstly analysed within a particular work as well as the essential dynamic components of national style that have been developed by Christianity for many centuries of spiritual and cultural advancement were defined. Conclusion. Such investigational components, as metaphysically ethics component (consists in the following canonical transactions of Sacred Service), romantically nationally spiritual element (support on the Ukrainian variant of Sacred Letter), demiurgic (dramaturgy of work) and baroque theatrics component (related to stylistics, with the concerto orientation of appearances), create unique polystylistics space in Liturgy.
References
Данилейко С. Про хоровий концерт Євгена Станковича / Світослав Данилейко // Українська музична газета. - 2007. - № 3 (65). - С. 4.
Зинькевич Е. С. Динамика обновления / Е.С. Зинькевич. - К.: Музична Україна, 1986.- 184 с.
Зинькевич Е. С. О настоящем, о былом размышляет Евгений Станкович в беседах с Еленой Зинькевич / Е. С. Зинькевич. - Нежин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2012. - 312 с.
Зинькевич Е. Симфонические гиперболы. О музыке Евгения Станковича / Елена Зинькевич. - Сумы, 1999. - 252 с.
Зинькевич Е. Симфонические гиперболы/ Е. Зинькевич. - Сумы: Сло- божанщина, 1999. - 252с.
Коханик И. Некоторые черты индивидуального стиля Станковича (гармония как стилевой фактор) / И. Коханик // Исторические и теоретические проблемы музыкального стиля : тематич. сб. науч. трудов Киевской консерватории. - К., 1993. - С. 8-103.
Крамаренко О. необарокова символіка у хоровій творчості Є. Станковича (на прикладі творів кінця XX початку XXI ст.) / Ольга Крамаренко // Українське музикознавство : науково-методичний збірник. - Вип. 37. - К., 2011. - С. 145-155.
Лісецький С. Й. Євген Станкович / С. Й. Лісецький. - К. : Муз. Україна, 1987. - 64 с. - (Творчі портрети українських композиторів).
Луніна A. «Opera Rustica»: діалектика міфу буття / А. Луніна // Музика. - 2012. - № 4. - С. 42- 45.
Луніна А. Дев’ять камерних симфоній Євгена Станковича (до питання про образний зміст камерно-симфонічної творчості) / А. Луніна // Київське музикознавство. - Вип. 30. - К., 2009. - С. 141- 152
Луніна А. Коли цвіте папороть: розвінчана міфологема / А. Луніна // Музика. - 2011. - № 4-6. - С. 10- 13.
Москаленко В. Евгений Станкович (творческий портрет) / В. Москаленко // Музыкальная культура братских республик СССР : сб. ст. - Вып. 1. - К. : Муз. Україна, 1982. - С. 97- 112.
Станкович-Спольська Р. Обряд «Купало» в українському фольклорі та опері Є. Станковича «Квіт папороті» / Р. Станкович-Спольська // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - Вип. 36 : Українська та світова музична культура: сучасний погляд : у 2 кн. - Кн. 1. - К., 2005. - С. 137- 144.
Тищенко О. Обрядовий канон та його авторська інтерпретація в «Літургії св. Іоанна Златоустого» Євгена Станковича / Олена Тищенко // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. - Вип. 45 : Історія музики: концепції, інтерпретації, документи. К., 2005. С. 33-39.
Тышко С. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский-Корсаков: исследование / Сергей Витальевич Тышко. - К : Музинформ, 1993.- 117с.
Danileyko, S. (2007). About the chorus concert of Yevhen Stankovych. Ukrayins'ka muzy'chna gazeta, 3 (65), 4 [in Ukrainian].
Zinkevich, E.S. (1986). Dynamics of updating. K.: Muzy'chna Ukrayina [in Ukrainian].
Zinkevich, E.S. (2012). On the present, about the past reflects Yevgeny Stankovich in conversations with Elena Zinkevich. Nezhy'n : Vy'davecz' PP Ly'senko M. M. [in Ukraine].
Zinkevich, E. (1999). Symphonic hyperbole. About Evgeny Stankovich's music. Syumy [in Ukraine].
Zinkevich, E. (1999). Symphonic hyperbole Syumy: Slobozhanschyna [in Ukraine].
Kochanik, I. (1993). Some features of Stankovic's individual style (harmony as a style factor). Istoricheskie i teoreticheskie problemy muzykal'nogo stilja : tematich. sb. nauch. trudov Kievskoj konservatorii, 8-103 [in Ukraine].
Kramarenko, O. (2011). Neobarocular symbols in E. Stankovych's choral work (on the example of the works of the end of the XXth to the beginning of the XXI century). Ukrayins'ke muzy'koznavstvo : naukovo-metody'chny'j zbirny'k, 37, 145-155 [in Ukraine].
Lisetskii, S. Y. (1987). Yevhen Stankovych. K. : Muz. Ukrayina [in Ukraine].
Lunina, A. (2012). "Opera Rustica”: the dialectic of the myth of being. Muzy'ka, 4, 42-45 [in Ukraine].
Lunina, A. (2011). Nine chamber symphonies of Yevhen Stankovych (to the question of figurative content of chamber symphonic art). Ky'yivs'ke muzy'koznavstvo, 30, 141- 152 [in Ukraine].
Lunina, A. (2011). When bloom ferns: scattered mythology. Muzy'ka, 4-6, 10-13 [in Ukraine].
Moskalenko, V. (1982). Evgeny Stankovich (creative portrait). Muzykal'naja kul'tura bratskih respublik SSSR, Is.1. K.: Muz. Ukrayina [in Ukraine].
Stankovych-Spolskaya, R. (2005). The "Kupalo” ritual in Ukrainian folklore and opera by E. Stankovych "Kvit ferns”. Naukovy'j visny'k Nacional'noyi muzy'chnoyi akademiyi Ukrayiny' imeni P. I. Chajkovs'kogo, vol. 36: Ukrayins'ka ta svitova muzy'chna kul'tura: suchasny'j poglyad : u 2 kn. Kn. 1, 137-144 [in Ukraine].
Tyshchenko, O. (2005). The ritual canon and its author's interpretation in the "Liturgy of St. John Chrysostom "by Yevhen Stankovych. Naukovy'j visny'k NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo, Is. 45: Istoriya muzy'ky': koncepciyi, interpretaciyi, dokumenty', 33-39 [in Ukraine].
Tyshko, S. (1993). Problema nacional'nogo stilja v russkoj opere. Glinka. Musorgskij. Rimskij-Korsakov: issledovanie. K : Muzinform [in Ukraine].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Iryna Gɚrkɚva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).