СИНТЕЗ ХРИСТИЯНСЬКИХ ДИНАМІЧНИХ КОМПОНЕНТІВ НАЦІОНАЛЬНОГО СТИЛЮ У «ЛІТУРГІЇ СВ. ІОАННА ЗЛАТОУСТОГО» ЄВГЕНА СТАНКОВИЧА
DOI:
https://doi.org/10.32461/149742Ключові слова:
Літургія, християнські динамічні компоненти, національний стиль, Є. СтанковичАнотація
Мета роботи. Дослідити синтез християнських динамічних компонентів національного стилю у "Літургії св. І. Златоустого" Є. Станковича. Методологія дослідження полягає у застосуванні історичного, порівняльного методів дослідження та теоретичного аналізу. Зазначений методологічний підхід дозволяє простежити основні компоненти національного стилю в різні періоди та розкрити деякі особливості літургії Є. Станковича, дослідити духовні домінанти християнства, переосмислені композитором, набуті у попередньому художньому досвіді різних епох. Наукова новизна роботи полягає у визначенні композиторської авторської інтерпретації православного обрядового канону через оригінальну систему стильових засобів. Вперше на змістовому, драматургічному, композиційному, стилістичному рівнях у цьому творі підсумовані основні динамічні компоненти національного стилю, вироблені християнством упродовж багатовікового духовно-культурного поступу. Висновки. Досліджені такі компоненти, як метафізично- етичний середньовічний компонент (проявився у слідуванні за канонічними традиціями Священної Служби), романтично національно-духовний елемент (виявився в опорі на український варіант Священного Письма), деміургічний (проявилося у драматургії твору) та елемент барокової театральності (пов'язаний зі стилістикою, з концертною спрямованістю образів), створюють в Літургії особливий полісмисловий простір.
Посилання
Данилейко С. Про хоровий концерт Євгена Станковича / Світослав Данилейко // Українська музична газета. - 2007. - № 3 (65). - С. 4.
Зинькевич Е. С. Динамика обновления / Е.С. Зинькевич. - К.: Музична Україна, 1986.- 184 с.
Зинькевич Е. С. О настоящем, о былом размышляет Евгений Станкович в беседах с Еленой Зинькевич / Е. С. Зинькевич. - Нежин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2012. - 312 с.
Зинькевич Е. Симфонические гиперболы. О музыке Евгения Станковича / Елена Зинькевич. - Сумы, 1999. - 252 с.
Зинькевич Е. Симфонические гиперболы/ Е. Зинькевич. - Сумы: Сло- божанщина, 1999. - 252с.
Коханик И. Некоторые черты индивидуального стиля Станковича (гармония как стилевой фактор) / И. Коханик // Исторические и теоретические проблемы музыкального стиля : тематич. сб. науч. трудов Киевской консерватории. - К., 1993. - С. 8-103.
Крамаренко О. необарокова символіка у хоровій творчості Є. Станковича (на прикладі творів кінця XX початку XXI ст.) / Ольга Крамаренко // Українське музикознавство : науково-методичний збірник. - Вип. 37. - К., 2011. - С. 145-155.
Лісецький С. Й. Євген Станкович / С. Й. Лісецький. - К. : Муз. Україна, 1987. - 64 с. - (Творчі портрети українських композиторів).
Луніна A. «Opera Rustica»: діалектика міфу буття / А. Луніна // Музика. - 2012. - № 4. - С. 42- 45.
Луніна А. Дев’ять камерних симфоній Євгена Станковича (до питання про образний зміст камерно-симфонічної творчості) / А. Луніна // Київське музикознавство. - Вип. 30. - К., 2009. - С. 141- 152
Луніна А. Коли цвіте папороть: розвінчана міфологема / А. Луніна // Музика. - 2011. - № 4-6. - С. 10- 13.
Москаленко В. Евгений Станкович (творческий портрет) / В. Москаленко // Музыкальная культура братских республик СССР : сб. ст. - Вып. 1. - К. : Муз. Україна, 1982. - С. 97- 112.
Станкович-Спольська Р. Обряд «Купало» в українському фольклорі та опері Є. Станковича «Квіт папороті» / Р. Станкович-Спольська // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - Вип. 36 : Українська та світова музична культура: сучасний погляд : у 2 кн. - Кн. 1. - К., 2005. - С. 137- 144.
Тищенко О. Обрядовий канон та його авторська інтерпретація в «Літургії св. Іоанна Златоустого» Євгена Станковича / Олена Тищенко // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. - Вип. 45 : Історія музики: концепції, інтерпретації, документи. К., 2005. С. 33-39.
Тышко С. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский-Корсаков: исследование / Сергей Витальевич Тышко. - К : Музинформ, 1993.- 117с.
Danileyko, S. (2007). About the chorus concert of Yevhen Stankovych. Ukrayins'ka muzy'chna gazeta, 3 (65), 4 [in Ukrainian].
Zinkevich, E.S. (1986). Dynamics of updating. K.: Muzy'chna Ukrayina [in Ukrainian].
Zinkevich, E.S. (2012). On the present, about the past reflects Yevgeny Stankovich in conversations with Elena Zinkevich. Nezhy'n : Vy'davecz' PP Ly'senko M. M. [in Ukraine].
Zinkevich, E. (1999). Symphonic hyperbole. About Evgeny Stankovich's music. Syumy [in Ukraine].
Zinkevich, E. (1999). Symphonic hyperbole Syumy: Slobozhanschyna [in Ukraine].
Kochanik, I. (1993). Some features of Stankovic's individual style (harmony as a style factor). Istoricheskie i teoreticheskie problemy muzykal'nogo stilja : tematich. sb. nauch. trudov Kievskoj konservatorii, 8-103 [in Ukraine].
Kramarenko, O. (2011). Neobarocular symbols in E. Stankovych's choral work (on the example of the works of the end of the XXth to the beginning of the XXI century). Ukrayins'ke muzy'koznavstvo : naukovo-metody'chny'j zbirny'k, 37, 145-155 [in Ukraine].
Lisetskii, S. Y. (1987). Yevhen Stankovych. K. : Muz. Ukrayina [in Ukraine].
Lunina, A. (2012). "Opera Rustica”: the dialectic of the myth of being. Muzy'ka, 4, 42-45 [in Ukraine].
Lunina, A. (2011). Nine chamber symphonies of Yevhen Stankovych (to the question of figurative content of chamber symphonic art). Ky'yivs'ke muzy'koznavstvo, 30, 141- 152 [in Ukraine].
Lunina, A. (2011). When bloom ferns: scattered mythology. Muzy'ka, 4-6, 10-13 [in Ukraine].
Moskalenko, V. (1982). Evgeny Stankovich (creative portrait). Muzykal'naja kul'tura bratskih respublik SSSR, Is.1. K.: Muz. Ukrayina [in Ukraine].
Stankovych-Spolskaya, R. (2005). The "Kupalo” ritual in Ukrainian folklore and opera by E. Stankovych "Kvit ferns”. Naukovy'j visny'k Nacional'noyi muzy'chnoyi akademiyi Ukrayiny' imeni P. I. Chajkovs'kogo, vol. 36: Ukrayins'ka ta svitova muzy'chna kul'tura: suchasny'j poglyad : u 2 kn. Kn. 1, 137-144 [in Ukraine].
Tyshchenko, O. (2005). The ritual canon and its author's interpretation in the "Liturgy of St. John Chrysostom "by Yevhen Stankovych. Naukovy'j visny'k NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo, Is. 45: Istoriya muzy'ky': koncepciyi, interpretaciyi, dokumenty', 33-39 [in Ukraine].
Tyshko, S. (1993). Problema nacional'nogo stilja v russkoj opere. Glinka. Musorgskij. Rimskij-Korsakov: issledovanie. K : Muzinform [in Ukraine].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Iryna Gɚrkɚva
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.