DISCO AS A POPULAR DANCE STYLE OF THE SECOND HALF OF XX CENTURY: CHOREOGRAPHIC STYLISTIC FEATURES

Authors

  • Zoia Makarova

DOI:

https://doi.org/10.32461/149813

Keywords:

disco, mass culture, household dance, choreographic aesthetics

Abstract

The purpose of the article that publication became the comprehensive analysis of “disco” dance style stylistic features, the definition its aesthetic and choreographic signs. The methodology of the research includes using such culturological methods: observation, formalization, comparison. Scientific Novelty. The novelty of that publication is in addition to already existing academical basis new theoretical conclusions about compositional and lexical disco-dance features, its performance manner. Conclusions. The “disco” dance style arose in the middle of 1970s when the “dancing to disc” trend was started. “Disco” music had the quick rhythmic base which emphasized synthesizer music and vocal falsetto. For “disco” dance stylistic was inherent using arbitrary monotonous moves, which imitated musical accompaniment nature.  Disco-dance mostly performed in place or with minor advancement in stepping-up nature (with half-angled knees). Besides, stepping-ups used various jumps, accentuated and energetic hand moves and clapping.

Author Biography

Zoia Makarova

Merited Artist of Ukraine, Senior Lecturer, Department of Modern Choreography, Kyiv National University of Culture and Arts

References

Бернадська Д. Деякі тенденції розвитку сучасної хореографії. Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: ДАКККіМ, 2001. №1. С. 95-101.

Боттомер П. Уроки танца / пер. с англ. К. Малькова. Москва: Эксмо, 2004. 256 с.

Васильєва Л. Про місце масової музики в культурі другої половини ХХ ст. Вісник КНУКіМ: Зб. наук. праць. Вип. 4. Київ, 2000. Серія: Мистецтвознавство. С. 34-47.

Григораш О. Покоління диско. Studway. 2015. 26 лютого. URL: http://studway.com.ua/ pokolinnya-disko

Демещенко В. Взаємодія культур «Сходу» і Заходу» як фактор становлення світової культури: автореф. дис. … канд. іст. Наук: 17.00.01; Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2005. 20 с.

Ковалева Н. Музыка в массовой молодежной культуре. Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник. Одеса, 2000. Вип. 1. С. 77

Коротков С. История современной музыки: Курс лекций. Киев: ИПЦ «LAV – studio», ТОО ЦУИ «КИЙ», 1996. 291 с.

Телегин А.А. Танцуем джайв, рок-н-ролл, чечетку. Самоучитель модных танцев. Ростов на Дону: «Феникс», 2004. 320 с.

Хижняк И.А. Парадоксы рок-музыки: мифы и реальность. Киев: Молодь, 1989. 296 с.

Штокало В. Дискотека на перехресті. Українська культура. 2004. № 4. С. 8-9.

Bernadska, D. (2001). Some trends in development of modern choreography. Visnuk Derzhavnoi academii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, pp. 95-101. Kyiv: DAKKКiM [in Ukrainian].

Bottomer, P. (2004). Dance lessons. (K. Malkov, Trans.). Moscow: Ekcmo [in Russian].

Vasylieva, L. (2000). About mass music place in 2nd part of XX century culture. Visnyk KNUKiM, issue 4, pp. 34-47 [in Ukrainian].

Hryhorash, O. (February 26th, 2015). Disco generation. Studway. Retrieved from: http://studway.com.ua/pokolinnya-disko [in Ukrainian].

Demeshchenko, V. (2005). «West» and «East» interaction cultures as factor of world culture incipience. Extended abstract of candidate`s thesis. Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv [in Ukrainian].

Kovaleva, N. (2000). Music in mass youth culture. Muzychne mystetstvo i kultura: Naukovyi visnyk, issue 1, pp. 77 [in Russian].

Korotkov, S. (1996). History of modern music: lecture curse. Kiev: IPTS «LAV – studio», TOO TSUI «KUY» [in Russian].

Telegin, A. A. (2004). Dancing jive, rock and roll, tap dance. Self-tutorial of trendy dances. Rostov na Donu: «Feniks» [in Russian].

Khizhnyak, I.A. (1989). Rock music paradox: myth and reality. Kiev: Molod [in Russian].

Shtokalo, V. (2004). Disco at the crossroads. Ukrainska kultura, 4, pp.8-9 [in Ukrainian].