BAYAN-ACCORDION PERFORMANCE IN THE CONTEMPORARY MUSICAL SPACE OF UKRAINE

Authors

  • Nadiya Ostapchuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/149842

Keywords:

bayan-accordion art, modern bayan, concert performance, instrumental works, repertoire, neo-folklore

Abstract

The purpose of the article is to consider the place and role of accordion-accordion art in the contemporary musical space of Ukraine. The methodology consists in applying the general scientific principle of objectivity, historical-logical, analytical and cultural methods in the study of modern tendencies of perfection and development of performing arts in accordion-accordion art. The scientific novelty of the work is to reveal the textual and musical features in changing the repertoire for accordion and accordion, which contributed to the formation of new upgraded tendencies in the performing arts, thus raising the level of expressive means, the performing skill of the instrument in general as a holistic artistic and aesthetic phenomenon of musical culture. Conclusions. As a result of the study, it was concluded that along with the existence of traditional musical phenomena, which entirely carry out the cultural-protective function, new means of musical expression and expressive forms of expression focusing on folklore are becoming relevant. The coexistence of conservative and modernist tendencies leads to the emergence of new trends in art, which begin to influence the development of music of the XXI century.

Author Biography

Nadiya Ostapchuk

Concertmaster, Department of Folklore, Bandura, and Instrumental art Kyiv National University of Culture and Arts

References

Дяченко Ю. Естрадно-джазова стилістика в творчості харківських композиторів-баяністів. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2012. № 36. С.368–380.

Душний А. Наукові пріоритети баянно-акордеонного мистецтва в контексті української академічної школи гри на народних інструментах. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2015. Вип. 7. С.75–82.

Дякунчак Ю.И., Душный А.И. Творчество для баяна-аккордеона композиторов Украины конца ХХ началa XXI веков: стилевые особенности. Наука. Искусство. Культура. 2016. Вып. 4 (12). С.16–24.

Єргієв І. Український «модерн-баян» ─ творчий феномен Одеської виконавської школи. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. Вип. 110. С. 160–170.

Карась С. Технічні можливості сучасного баяна (акордеона). Молодь і ринок. 2011. №7 (78). С.58–62.

Маринін І.Г. Тенденції розвитку акордеонно-баянного виконавства другої половини ХХ – початку ХХІ ст. (джерелознавчий аспект). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19. Том I. С. 208–212.

Маринін І. Г. Теоретико-методологічні основи вітчизняного акордеонно-баянного виконавства (друга половина ХХ- початок ХХІ ст.). Педагогічна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 14. С. 286–291.

Семененко Н. Актуальні аспекти сучасного функціонування інтерфейсу «композитор-виконавець-музичний простір». Музична україністика: сучасний вимір: зб. статей. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2009. Вип. 3. С. 94–104.

Сташевский А. Я. Тембровые, интонационно-ладовые и гармонические аспекты современной музыки для баяна (на примере творчества украинских композиторов). Наука. Искусство. Культура. 2013. Вып. 2. С.43–53.

Dyachenko, Yu. (2012). Variety-jazz stylistics in the works of Kharkov composers-bayanists. Problemy vzajemodii' mystectva, pedagogiky ta teorii' i praktyky osvity, 36, 368–380 [in Ukraine].

Dushny, A. (2015). Scientific priorities of accordion-accordion art in the context of the Ukrainian academic school of folk instruments. Aktual'ni problemy mystec'koi' praktyky i mystectvoznavchoi' nauky, 7, 75–82 [in Ukraine].

Dyakunchak, Y.I., Dushnyi, A.I. (2016). Creativity for bayan-accordion of Ukrainian composers of the end of the 20th century and the beginning of the XXI century: stylistic features. Nauka. Iskusstvo. Kul'tura, 4 (12), 16–24 [in Russian].

Yergiev, I. (2014). Ukrainian "modern bayan" - a creative phenomenon of the Odessa Performing School. Naukovyj visnyk Nacional'noi' muzychnoi' akademii' Ukrai'ny imeni P. I. Chajkovs'kogo, 110, 160–170 [in Ukraine].

Karas, S. (2011). Technical features of modern accordion (accordion). Molod' i rynok, 7 (78), 58–62 [in Ukraine].

Marinin, I.G. (2013). Trends in the development of accordion-bayanovogo performances of the second half of the XX - beginning of the XXI century. (source-study aspect). Ukrai'ns'ka kul'tura: mynule, suchasne, shljahy rozvytku. Naukovi zapysky Rivnens'kogo derzhavnogo gumanitarnogo universytetu, 19 (vol.I.), 208–212 [in Ukraine].

Marinin, I.G. (2013). Theoretical and methodological foundations of the national accordion-bayan performance (second half of the XXth to the beginning of the XXI century). Pedagogichna osvita: teorija i praktyka, 14, 286–291 [in Ukraine].

Semenenko, N. (2009). The urgent aspects of the modern functioning of the interface "composer-performer-musical space". Muzychna ukrai'nistyka: suchasnyj vymir, 3, 94–104 [in Ukraine].

Stashevsky, A. Ya. (2013). Timbre, intonation-ladder and harmonic aspects of modern music for bayan (on the example of creativity of Ukrainian composers). Nauka. Iskusstvo. Kul'tura, 2, 43–53 [in Russian].