БАЯННО-АКОРДЕОННЕ ВИКОНАВСТВО В СУЧАСНОМУ МУЗИЧНОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Nadiya Ostapchuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/149842

Ключові слова:

баянно-акордеонне мистецтво, модерн-баян, концертне виконавство, інструментальні твори, репертуар, неофольклоризм

Анотація

Мета роботи – розглянути місце і роль баянно-акордеонного мистецтва в сучасному музичному просторі України.  Методологія полягає в застосуванні загального наукового принципу об’єктивності, історико-логічного, аналітичного та культурологічного методів у дослідженні сучасних тендецій удосконалення та розвитку виконавської майстерності у баянно-акордеонному мистецтві. Наукова новизна роботи полягає у розкритті текстово-музикологічних особливостей у зміні репертуару для баяна та акордеона, що сприяло формуванню нових оновлених тенденцій у виконавстві, підвищуючи, тим самим, рівень виражальних засобів, виконавської майстерності інструменту загалом  як цілісного художньо-естетичного явища музичної культури. Висновки. У результаті проведеного дослідження підсумовано, що поруч з існуванням традиційних музичних явищ, які в повній мірі виконують культуро-захисну функцію, актуальними стають нові засоби музичної виразності і виконавські форми вираження, зосереджені на фольклорі. Співіснування консервативної і модерністичної тенденцій спричиняють появу нових напрямків у мистецтві, які починають впливати на розвиток музики ХХІ століття.

Біографія автора

Nadiya Ostapchuk

концертмейстер кафедри фольклористики, бандури та інструментального мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв

Посилання

Дяченко Ю. Естрадно-джазова стилістика в творчості харківських композиторів-баяністів. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2012. № 36. С.368–380.

Душний А. Наукові пріоритети баянно-акордеонного мистецтва в контексті української академічної школи гри на народних інструментах. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2015. Вип. 7. С.75–82.

Дякунчак Ю.И., Душный А.И. Творчество для баяна-аккордеона композиторов Украины конца ХХ началa XXI веков: стилевые особенности. Наука. Искусство. Культура. 2016. Вып. 4 (12). С.16–24.

Єргієв І. Український «модерн-баян» ─ творчий феномен Одеської виконавської школи. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. Вип. 110. С. 160–170.

Карась С. Технічні можливості сучасного баяна (акордеона). Молодь і ринок. 2011. №7 (78). С.58–62.

Маринін І.Г. Тенденції розвитку акордеонно-баянного виконавства другої половини ХХ – початку ХХІ ст. (джерелознавчий аспект). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19. Том I. С. 208–212.

Маринін І. Г. Теоретико-методологічні основи вітчизняного акордеонно-баянного виконавства (друга половина ХХ- початок ХХІ ст.). Педагогічна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 14. С. 286–291.

Семененко Н. Актуальні аспекти сучасного функціонування інтерфейсу «композитор-виконавець-музичний простір». Музична україністика: сучасний вимір: зб. статей. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2009. Вип. 3. С. 94–104.

Сташевский А. Я. Тембровые, интонационно-ладовые и гармонические аспекты современной музыки для баяна (на примере творчества украинских композиторов). Наука. Искусство. Культура. 2013. Вып. 2. С.43–53.

Dyachenko, Yu. (2012). Variety-jazz stylistics in the works of Kharkov composers-bayanists. Problemy vzajemodii' mystectva, pedagogiky ta teorii' i praktyky osvity, 36, 368–380 [in Ukraine].

Dushny, A. (2015). Scientific priorities of accordion-accordion art in the context of the Ukrainian academic school of folk instruments. Aktual'ni problemy mystec'koi' praktyky i mystectvoznavchoi' nauky, 7, 75–82 [in Ukraine].

Dyakunchak, Y.I., Dushnyi, A.I. (2016). Creativity for bayan-accordion of Ukrainian composers of the end of the 20th century and the beginning of the XXI century: stylistic features. Nauka. Iskusstvo. Kul'tura, 4 (12), 16–24 [in Russian].

Yergiev, I. (2014). Ukrainian "modern bayan" - a creative phenomenon of the Odessa Performing School. Naukovyj visnyk Nacional'noi' muzychnoi' akademii' Ukrai'ny imeni P. I. Chajkovs'kogo, 110, 160–170 [in Ukraine].

Karas, S. (2011). Technical features of modern accordion (accordion). Molod' i rynok, 7 (78), 58–62 [in Ukraine].

Marinin, I.G. (2013). Trends in the development of accordion-bayanovogo performances of the second half of the XX - beginning of the XXI century. (source-study aspect). Ukrai'ns'ka kul'tura: mynule, suchasne, shljahy rozvytku. Naukovi zapysky Rivnens'kogo derzhavnogo gumanitarnogo universytetu, 19 (vol.I.), 208–212 [in Ukraine].

Marinin, I.G. (2013). Theoretical and methodological foundations of the national accordion-bayan performance (second half of the XXth to the beginning of the XXI century). Pedagogichna osvita: teorija i praktyka, 14, 286–291 [in Ukraine].

Semenenko, N. (2009). The urgent aspects of the modern functioning of the interface "composer-performer-musical space". Muzychna ukrai'nistyka: suchasnyj vymir, 3, 94–104 [in Ukraine].

Stashevsky, A. Ya. (2013). Timbre, intonation-ladder and harmonic aspects of modern music for bayan (on the example of creativity of Ukrainian composers). Nauka. Iskusstvo. Kul'tura, 2, 43–53 [in Russian].

##submission.downloads##