БАЯННО-АКОРДЕОННЕ ВИКОНАВСТВО В СУЧАСНОМУ МУЗИЧНОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/149842Ключові слова:
баянно-акордеонне мистецтво, модерн-баян, концертне виконавство, інструментальні твори, репертуар, неофольклоризмАнотація
Мета роботи – розглянути місце і роль баянно-акордеонного мистецтва в сучасному музичному просторі України. Методологія полягає в застосуванні загального наукового принципу об’єктивності, історико-логічного, аналітичного та культурологічного методів у дослідженні сучасних тендецій удосконалення та розвитку виконавської майстерності у баянно-акордеонному мистецтві. Наукова новизна роботи полягає у розкритті текстово-музикологічних особливостей у зміні репертуару для баяна та акордеона, що сприяло формуванню нових оновлених тенденцій у виконавстві, підвищуючи, тим самим, рівень виражальних засобів, виконавської майстерності інструменту загалом як цілісного художньо-естетичного явища музичної культури. Висновки. У результаті проведеного дослідження підсумовано, що поруч з існуванням традиційних музичних явищ, які в повній мірі виконують культуро-захисну функцію, актуальними стають нові засоби музичної виразності і виконавські форми вираження, зосереджені на фольклорі. Співіснування консервативної і модерністичної тенденцій спричиняють появу нових напрямків у мистецтві, які починають впливати на розвиток музики ХХІ століття.
Посилання
Дяченко Ю. Естрадно-джазова стилістика в творчості харківських композиторів-баяністів. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2012. № 36. С.368–380.
Душний А. Наукові пріоритети баянно-акордеонного мистецтва в контексті української академічної школи гри на народних інструментах. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2015. Вип. 7. С.75–82.
Дякунчак Ю.И., Душный А.И. Творчество для баяна-аккордеона композиторов Украины конца ХХ началa XXI веков: стилевые особенности. Наука. Искусство. Культура. 2016. Вып. 4 (12). С.16–24.
Єргієв І. Український «модерн-баян» ─ творчий феномен Одеської виконавської школи. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. Вип. 110. С. 160–170.
Карась С. Технічні можливості сучасного баяна (акордеона). Молодь і ринок. 2011. №7 (78). С.58–62.
Маринін І.Г. Тенденції розвитку акордеонно-баянного виконавства другої половини ХХ – початку ХХІ ст. (джерелознавчий аспект). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19. Том I. С. 208–212.
Маринін І. Г. Теоретико-методологічні основи вітчизняного акордеонно-баянного виконавства (друга половина ХХ- початок ХХІ ст.). Педагогічна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 14. С. 286–291.
Семененко Н. Актуальні аспекти сучасного функціонування інтерфейсу «композитор-виконавець-музичний простір». Музична україністика: сучасний вимір: зб. статей. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2009. Вип. 3. С. 94–104.
Сташевский А. Я. Тембровые, интонационно-ладовые и гармонические аспекты современной музыки для баяна (на примере творчества украинских композиторов). Наука. Искусство. Культура. 2013. Вып. 2. С.43–53.
Dyachenko, Yu. (2012). Variety-jazz stylistics in the works of Kharkov composers-bayanists. Problemy vzajemodii' mystectva, pedagogiky ta teorii' i praktyky osvity, 36, 368–380 [in Ukraine].
Dushny, A. (2015). Scientific priorities of accordion-accordion art in the context of the Ukrainian academic school of folk instruments. Aktual'ni problemy mystec'koi' praktyky i mystectvoznavchoi' nauky, 7, 75–82 [in Ukraine].
Dyakunchak, Y.I., Dushnyi, A.I. (2016). Creativity for bayan-accordion of Ukrainian composers of the end of the 20th century and the beginning of the XXI century: stylistic features. Nauka. Iskusstvo. Kul'tura, 4 (12), 16–24 [in Russian].
Yergiev, I. (2014). Ukrainian "modern bayan" - a creative phenomenon of the Odessa Performing School. Naukovyj visnyk Nacional'noi' muzychnoi' akademii' Ukrai'ny imeni P. I. Chajkovs'kogo, 110, 160–170 [in Ukraine].
Karas, S. (2011). Technical features of modern accordion (accordion). Molod' i rynok, 7 (78), 58–62 [in Ukraine].
Marinin, I.G. (2013). Trends in the development of accordion-bayanovogo performances of the second half of the XX - beginning of the XXI century. (source-study aspect). Ukrai'ns'ka kul'tura: mynule, suchasne, shljahy rozvytku. Naukovi zapysky Rivnens'kogo derzhavnogo gumanitarnogo universytetu, 19 (vol.I.), 208–212 [in Ukraine].
Marinin, I.G. (2013). Theoretical and methodological foundations of the national accordion-bayan performance (second half of the XXth to the beginning of the XXI century). Pedagogichna osvita: teorija i praktyka, 14, 286–291 [in Ukraine].
Semenenko, N. (2009). The urgent aspects of the modern functioning of the interface "composer-performer-musical space". Muzychna ukrai'nistyka: suchasnyj vymir, 3, 94–104 [in Ukraine].
Stashevsky, A. Ya. (2013). Timbre, intonation-ladder and harmonic aspects of modern music for bayan (on the example of creativity of Ukrainian composers). Nauka. Iskusstvo. Kul'tura, 2, 43–53 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Nadiya Ostapchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.