Creative activity of Nikolay Samokish in the context of cultural and artistic life of Poltava and Kharkov region of the late XIX - early XX centuries
DOI:
https://doi.org/10.32461/149856Keywords:
national style, national romanticism, modern, architectural style, ethnography, mural painting, ornamentAbstract
The purpose of article is to understand the creative activity of Mykola Samokish in the light of socio-cultural interactions of the period of the national Ukrainian renaissance, determination of the artist's personal contribution to the development of the national style in art, as an outstanding phenomenon of Ukrainian artistic culture at the end of the 19th and the beginning of the 20th century. Methodology. The methodological basis of the research is the general scientific principles on which the modern analysis of cultural-artistic heritage is based. Applied theoretical, cultural studies, analytical, art studies, comparative methods for achieving the stated purpose of the study. Scientific novelty. The phenomenon of M. Samokish's work in the discourse of Ukrainian "national romanticism” as a conceptual and cultural-artistic direction of the end of the 19th and the beginning of the 20th century was explored in this article for the first time with taking into account regional specifics. Conclusions. The participation of N. Samokish in decorating sign architectural designs for Ukrainian art culture is evidenced by his contribution to the development of the national architectural style. The ethnographic interest of the artist finds expression in the study and popularization of the national cultural heritage by means of visual arts, in particular, he manifests himself as a connoisseur of Ukrainian ornament, presenting its specificity and stylistic interpretations in the decoration of the building of the Poltava provincial zemstvo, at them. I. Boyko in Kharkov, on the pages of the album "Motifs of Ukrainian Ornament." All this allows us to speak of Nikolai Samokish's significant contribution to the development of the national style and to position him as an adept at the idea of "national romanticism" in art.
References
Антонович Є. А. Українське мистецтвознавство кінця XIX - початку XX ст: дослідження національних форм вітчизняного образотворчого мистецтва: монографія / Є.А.Антонович, І.М. Удріс. - Кривий Ріг: вид.Р.А.козлов, 2015. - 300 с.
Антоновч Є. Українське мистецтвознавство кінця XIX - початку XX ст.: національне образотворче мистецтво в працях учених київської школи: Монографія / Є.А. Антонович, І.М. Удріс. - К.: Альтерпрес, 2007. - 272 с.
Кириллов В.В. “Северный модерн” как региональное явление в европейской архитектуре рубежа веков: автореф.дис.канд.искусств.: 18.00.01 / Государственный институт искусствоведения. - Москва, 2003. - 24 с.
Самокиш Н. Мотивы украинского орнамента / Н. Самокиш. - Харьков: Склад изд.; Санкт-Петербург: Измайлове. пол. 6 рота, [19--?]. - 40 с.
Скібіцька Т. Декоратвине оздоблення будівель Полтави 1900 - 1910-х рр. / Т.Скібіцька, І.Шулешко // Студії мистецтвознавчі: образотворче та декоративно-вжиткове мистецтво. Архітектура. Чис.2 (54) / Гол. ред. Г.Скрипник; НАН України; ІМФЕ ім. М.Т.Рильского. - Київ, 2016. - С.65-72.
Таранушенко С. Василь Кричевський Стефан Таранушенко // Життя і революція. - 1929. - №1. - с.175.
Ханко В. Опанас Сластьон (до 140-х роковин народження класика українського мистецтва) / Віталій Ханко // Артанія. - №2 - 1996. - С. 40-42.
Ханко В. Ретроспективне зіставлення просторових рішень в українскій архітектурі / Віталій Ханко // Артанія. - №3. - 1997. - С.20-22.
Чепелик В. Харківський осередок творців народного стилю в архітектурі // Народна творчість та етнографія. - К., 1998. - №5. - С.13-21.
Чепелик В.В. Український архітектурний модерн [Текст] / В. В. Чепелик; упоряд. В. Мойсеєнко-Чепелик; Київський національний ун-т будівництва і архітектури, Всеукраїнський Фонд відтворення видатних пам'яток історико-архітектурної спадщини ім. О.Гончара. - К.: КНУБА, 2000. - 378 с
Шевчук К. Станіслав Віткєвич - естетик та митець / Катерина Шевчук // Наукові записки національного університету «Острозька академія». Серія «Культурологія». - №16. - 2015. - С. 142 - 151.
Шуліка В.В. Розписи М.С. Самокмиша та С.І. Васильківського в будинку І.Х. Бойка: історія та проблеми збереження / В.В. Шуліка // Бюлетень 11. - Львів: Львівська філія ННДРЦУ, 2010. - С.187 - 193.
Antonovych, Ye.A. (2015). Ukrainian Art Studies of the End of the XIXth and Early XX Centuries: Study of National Forms of the National Fine Arts: Monograph. Krivij Rih [in Ukrainian].
Antonovych, Ye.A. (2007). Ukrainian art history of the late nineteenth and early twentieth centuries: national fine arts in the works of the scientists of the Kiev school: Monograph. Kiev [in Ukrainian].
Kyryllov, V.V. (2003). "Nordic Art Nouveau” as a regional phenomenon in the European architecture of the turn of the century. Candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Samokysh, N. (19--?). Motives of Ukrainian ornament. Kharkiv, Sankt-Peterburgh [in Russian].
Skibits'ka T. (2016). Decor decoration of Poltava buildings 1900 - 1910's. Art studies studios: fine arts and crafts. Architecture. 65-72 [in Ukrainian].
Taranushenko S. (1929). Vasyl' Krychevs'kyy. Life and revolution. 175. [in Ukrainian].
Khanko V. (1996). Opanas Slast'on (to the 140th anniversary of the birth of the classics of Ukrainian art). Artyania. 20-21 [in Ukrainian].
Khanko V. (1997). Retrospective mapping of spatial solutions in Ukrainian architecture. Artyania. 20-22 [in Ukrainian].
Chepelyk V. (1998). Kharkov branch of the creators of folk style in architecture. Folk art and ethnography. 13-21 [in Ukrainian].
Chepelyk V. (2000). Ukrainian Architectural Modern. Kiev [in Ukrainian].
Shevchuk K. (2015). Stanislav Vitkyevych - aesthetic and artist. Scientific notes of the National University of Ostroh Academy. Series "Culturology". 142-151. [in Ukrainian].
Shulika V.V. M.S. Samokish and S.I .Vasilkivsky paintings in the house of I.H. Boyka: History and Problems of Preservation. Bulletin 11. 187-193. [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Olga Petrenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).