ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ МИКОЛИ САМОКИША В КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКОГО ЖИТТЯ ПОЛТАВЩИНИ ТА ХАРКІВЩИНИ КІНЦЯ XIX - ПОЧАТКУ XX СТ.

Автор(и)

  • Olga Petrenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/149856

Ключові слова:

національний стиль, національний романтизм, архітектурний стиль, модерн, етнографізм, стінопис, орнамент

Анотація

Мета роботи полягає в осмисленні творчої діяльності Миколи Самокиша у світлі соціокультурних взаємодій доби національного українського відродження, визначенні особистого внеску митця до розвитку національного стилю в мистецтві як визначного явища української художньої культури кінця XIX - початку XX ст. Методи дослідження. Методологічну основу дослідження складають загальнонаукові принципи, на яких ґрунтуються сучасні дослідження культурно-мистецької спадщини.Застосовано

теоретичний, культурологічний, аналітичний, мистецтвознавчий, порівняльний методи для досягнення означеної мети дослідження. Наукова новизна. У статті вперше комплексно досліджено феномен творчості М. Самокиша в дискурсі українського “національного романтизму” як концептуального та культурно-мистецького напряму кінця XIX - початку XX ст. з урахуванням регіональної специфіки. Висновки. Участь М. Самокиша в оздоблені знакових для української художньої культури архітектурних проектів засвідчує його внесок до розвитку національного архітектурного стилю. Етнографічні зацікавлення митця знаходять свій вираз у вивченні та популяризації національного культурного спадку засобами візуального мистецтва, зокрема. він проявляє себе як знавець українського орнаменту, презентуючи його специфіку та стилістичні інтерпретації в оздобі будівлі Полтавського губернського земства, будинку ім. І. Бойка в Харкові, на сторінках альбому «Мотиви українського орнаменту». Все це дозволяє говорити про значний внесок Миколи Самокиша до розвитку національного стилю і позиціонувати його як адепта ідеї “національного романтизму” в мистецтві.


Біографія автора

Olga Petrenko

викладач кафедри образотворчого мистецтва Криворізького державного педагогічного університету

Посилання

Антонович Є. А. Українське мистецтвознавство кінця XIX - початку XX ст: дослідження національних форм вітчизняного образотворчого мистецтва: монографія / Є.А.Антонович, І.М. Удріс. - Кривий Ріг: вид.Р.А.козлов, 2015. - 300 с.

Антоновч Є. Українське мистецтвознавство кінця XIX - початку XX ст.: національне образотворче мистецтво в працях учених київської школи: Монографія / Є.А. Антонович, І.М. Удріс. - К.: Альтерпрес, 2007. - 272 с.

Кириллов В.В. “Северный модерн” как региональное явление в европейской архитектуре рубежа веков: автореф.дис.канд.искусств.: 18.00.01 / Государственный институт искусствоведения. - Москва, 2003. - 24 с.

Самокиш Н. Мотивы украинского орнамента / Н. Самокиш. - Харьков: Склад изд.; Санкт-Петербург: Измайлове. пол. 6 рота, [19--?]. - 40 с.

Скібіцька Т. Декоратвине оздоблення будівель Полтави 1900 - 1910-х рр. / Т.Скібіцька, І.Шулешко // Студії мистецтвознавчі: образотворче та декоративно-вжиткове мистецтво. Архітектура. Чис.2 (54) / Гол. ред. Г.Скрипник; НАН України; ІМФЕ ім. М.Т.Рильского. - Київ, 2016. - С.65-72.

Таранушенко С. Василь Кричевський Стефан Таранушенко // Життя і революція. - 1929. - №1. - с.175.

Ханко В. Опанас Сластьон (до 140-х роковин народження класика українського мистецтва) / Віталій Ханко // Артанія. - №2 - 1996. - С. 40-42.

Ханко В. Ретроспективне зіставлення просторових рішень в українскій архітектурі / Віталій Ханко // Артанія. - №3. - 1997. - С.20-22.

Чепелик В. Харківський осередок творців народного стилю в архітектурі // Народна творчість та етнографія. - К., 1998. - №5. - С.13-21.

Чепелик В.В. Український архітектурний модерн [Текст] / В. В. Чепелик; упоряд. В. Мойсеєнко-Чепелик; Київський національний ун-т будівництва і архітектури, Всеукраїнський Фонд відтворення видатних пам'яток історико-архітектурної спадщини ім. О.Гончара. - К.: КНУБА, 2000. - 378 с

Шевчук К. Станіслав Віткєвич - естетик та митець / Катерина Шевчук // Наукові записки національного університету «Острозька академія». Серія «Культурологія». - №16. - 2015. - С. 142 - 151.

Шуліка В.В. Розписи М.С. Самокмиша та С.І. Васильківського в будинку І.Х. Бойка: історія та проблеми збереження / В.В. Шуліка // Бюлетень 11. - Львів: Львівська філія ННДРЦУ, 2010. - С.187 - 193.

Antonovych, Ye.A. (2015). Ukrainian Art Studies of the End of the XIXth and Early XX Centuries: Study of National Forms of the National Fine Arts: Monograph. Krivij Rih [in Ukrainian].

Antonovych, Ye.A. (2007). Ukrainian art history of the late nineteenth and early twentieth centuries: national fine arts in the works of the scientists of the Kiev school: Monograph. Kiev [in Ukrainian].

Kyryllov, V.V. (2003). "Nordic Art Nouveau” as a regional phenomenon in the European architecture of the turn of the century. Candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

Samokysh, N. (19--?). Motives of Ukrainian ornament. Kharkiv, Sankt-Peterburgh [in Russian].

Skibits'ka T. (2016). Decor decoration of Poltava buildings 1900 - 1910's. Art studies studios: fine arts and crafts. Architecture. 65-72 [in Ukrainian].

Taranushenko S. (1929). Vasyl' Krychevs'kyy. Life and revolution. 175. [in Ukrainian].

Khanko V. (1996). Opanas Slast'on (to the 140th anniversary of the birth of the classics of Ukrainian art). Artyania. 20-21 [in Ukrainian].

Khanko V. (1997). Retrospective mapping of spatial solutions in Ukrainian architecture. Artyania. 20-22 [in Ukrainian].

Chepelyk V. (1998). Kharkov branch of the creators of folk style in architecture. Folk art and ethnography. 13-21 [in Ukrainian].

Chepelyk V. (2000). Ukrainian Architectural Modern. Kiev [in Ukrainian].

Shevchuk K. (2015). Stanislav Vitkyevych - aesthetic and artist. Scientific notes of the National University of Ostroh Academy. Series "Culturology". 142-151. [in Ukrainian].

Shulika V.V. M.S. Samokish and S.I .Vasilkivsky paintings in the house of I.H. Boyka: History and Problems of Preservation. Bulletin 11. 187-193. [in Ukrainian].

##submission.downloads##