Technological features of screen painting concerning a creation of a single-frame movie

Authors

  • Alexandr Pryadko
  • Yuri Garmash

DOI:

https://doi.org/10.32461/149858

Keywords:

frame, single-framed film, filming, editing, director of photography, camera

Abstract

Purpose of Article. The study of evolutionary processes of nucleation and the formation of a theoretical foundation, which is based on the creative and technological part of filming the singleframed film. Methodology. Research methodology is based on the general scientific principles of objectivity, structural-functional, and analytical methods in the analysis of theoretical works and figurative art direction of single framed series of films. The scientific novelty of the research is shaping the basic provisions of creative and technological bases of single-framed films creation, the analysis features of construction of such films’ storyline, Conclusions. The single-framed film gives the viewer a feeling of realism developments in screen work, eliminating the copyright manipulation. Shooting a single-frame movie is the largely unpredictable process because it includes a variety of creative factors, hardware involved in the shooting and requires a thorough and sophisticated knowledge of the technology of filmmaking.


Author Biographies

Alexandr Pryadko

PhD (Eng.), associate professor, Kyiv National University of Culture and Arts;


Yuri Garmash

Director of Photography, senior lecturer, Kyiv National University of Culture and Arts


References

Безклубенко С. Д. Відеологія. Основи теорії екранних мистецтв / С. Д. Безклубенко. - Київ: Альтерпрес, 2004. - 328 с.

Горпенко В. Г. Архітектоніка фільму: режисерські засоби і способи формування структури екранного видовища: В 5 т. Т. 3: Монтажна архітектоніка фільму. 4.1: Кадрозчеплення. / В. Г. Горпенко. - Київ: КДІТМ імені І. К.Карпенка-Карого, 2000. - 157 с.

Горпенко В. Г. Архітектоніка фільму: Режисерські засоби і способи формування структури екранного видовища. В 5 т. Т. 3: Монтажна архітектоніка фільму. Ч. 2: Сюжетотворення. / В. Г. Горпенко. - Київ: КДІТМ імені І. К.Карпенка-Карого, 2000. - 146 с.

Медынский С. Е. Компонуєм кадр / С. Е. Медынский. - Москва: Искусство, 1992. - 240 с.

Наумова Л. М. Від монтажу атракціонів до теорії інтелектуального кіно / Л. М. Наумова // Науковий вісник КНУТКіТ імені І. К. Карпенка-Карого: зб. наук. праць. - Київ: Освіта України, 2016. - Вип. 19. - С. 161-170.

Соколов А. Г. Монтаж: телевидение, кино, BHueo=Editing: television, cinema, video / А. Г. Соколов. - Москва: Изд-во «625», 2001. - 207 с.

Сокуров А. История в интерьере [Електронний ресурс] / А. Сокуров. - // Сеанс. - 2013. - №55-56. - Режим доступу: http://seance.ru/n/55-56/istoriya-v-interere

Фрейлих С. И. Золотое сечение экрана / С. И. Фрейлих. - Москва: Искусство, 1976. - 359 с.

Ширман Р. Н. Алхимия режиссуры. Мастер класс / Р. Н. Ширман. - Киев: ЗАО «Телерадиокурьер», 2008. - 448 с.

Bezklubenko, S. D (2004). Videologiya. Basic theory of Screen Arts. Kyiv: Alterpres [in Ukrainian].

Horpenko, V. G. (2000). Architectonics of the film: directing means and methods of forming patterns of screen spectacle. In 5 Volumes. Volume 3: Mounting architectonic movie. Part 1: Cadre compound. Kyiv: KDITM imeni I. K. Karpenka-Karoho [in Ukrainian].

Horpenko, V. G. (2000). Architectonics of the film: directing means and methods of forming patterns of screen spectacle. In 5 Volumes. Volume 3: Mounting architectonic movie. Part 2: Story of creation. Kyiv: KDITM imeni I. K. Karpenka-Karoho [in Ukrainian].

Medynskii, S. E. (1992). Composing the frame. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Naumova, L. M (2016). From installation rides to the theory of intelligent movies. Naukovyi visnyk KNUTKiT imeni I. K. Karpenka-Karoho, 19, 161-170 [in Ukrainian].

Sokolov, A. G. (2001). Editing: Television, Movies, video. Moscow: 625 [in Russian].

Sokurov, A. (2013). History of the Interior. Retrieved from http://seance.ru/n/55- 56/istoriya-v-interere [in Russian].

Freilikh, S. I. (1976). Golden Crosssection of the Screen. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Shirman, R. N. (2008). Alchemy of directing. Master class. Kyiv: Teleradiocourier [in Ukrainian].