Modern approaches to the definition of «stage ballroom dance»
DOI:
https://doi.org/10.32461/150158Keywords:
stage ballroom dance, ballroom choreography, concept, dance, choreographyAbstract
Purpose of Research - to find out the approach to the concept of "ballroom dance stage" and offer their own definition. Methodology. The research methodology is to apply the terminological method to eliminate the inconsistencies between the term and the phenomenon. Scientific Novelty. Scientific novelty consists in substantiating the thesis about the obsolescence of established special field approach in shaping contemporary conceptual-categorical apparatus choreography that does not cover the entire gamut of phenomena. The applied different approaches to the concept of «stage» proved the need to consider the concept of «entertainment». Conclusions. The stage ballroom dance is rapidly developing and expanding the range of expressive-figurative means of experiments in lexical and compositional planes of the choreographic work. Integrating established and updated approaches in the formation of conceptual and categorical apparatus and based on the basic category of «ballroom dance», the author proposed the definition of the stage dance as a ballroom dance, performed on stage and according to its laws (including the viewer, specific stage space, etc.). It implies artistic image.
References
Абызова Л. Теория и история хореографического искусства: Термины и определения: Глоссарий / учеб. пос. / Лариса Ивановна Абызова. - СПб.: «Композитор-Санкт- Петербург», 2015. - 168 с.
Бальный танец // Балет: энциклопедия / [гл. ред. Ю. Н. Григорович]. - М.: Советская энциклопедия, 1981. - С. 56-57.
Безклубенко С. Бальний танець / Сергій Безклубенко // Безклубенко С. Мистецтво: терміни та поняття: Енциклопедичне видання: у 2 т.: Т.1(А-Л). - К.: Інститут культурології АМУ, 2008. - С. 37.
Вакуленко О. М. Сценічний бальний танець як самостійний напрям розвитку бальної хореографії / Олеся Михайлівна Вакуленко // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. - К.: Міленіум, 2009. - № 3. - С. 94-97.
Ванслов В. Сценический танец / Виктор Владимирович Ванслов // Балет: энциклопедия / [гл. ред. Ю. Н. Григорович]. - М.: Советская энциклопедия, 1981. - С. 495.
Васильева-Рождественская М. В. Историко-бытовой танец: учеб пособие / Маргарита Васильевна Васильева-Рождественская. - М.: Искусство, 1987. - 382 с.
Касьянов О. Є. Види колективів бального танцю, їх диференціація за напрямами діяльності / Олег Євгенович Касьянов // Хореографічне мистецтво у контексті культурно - освітніх процесів: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 12 - 13 грудня 2005 року. - Полтава, 2006. - С. 30-35.
Касьянова О. В. Специфіка режисури балетних вистав у бальній хореографії / Олена Василівна Касьянова // Часопис Національної музичної академії України ім. П.І. Чай- ковського. - К., 2010. - № 2 (7) - С. 108-115.
Паві П. Словник театру / Патріс Паві. - Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. - 640 с.
Современный бальный танец: пос. для студентов институтов культуры, учащихся культ.-просвет. училищ и руководителей коллективов бального танца / [под ред. В. М. Стри- ганова и В. И. Уральской]. - М.: Просвещение, 1977. - 431 с.
Шариков Д. Мистецтвознавча наука хореологія як феномен художньої культури. Типологія хореографії: монографія / Денис Шариков. - Ч. ІІІ. - К.: КиМУ, 2013. - 90 с.
Burn the Floor [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.burnthefloor.com/?lang=ru
Abyzova, L. (2015). Theory and history of choreographic art: Terms and definitions: Glossary. Saint Petersburg: Kompozitor-Sankt-Peterburg [in Russian].
Ballroom Dance (1981). Ballet: encyclopedia. Yu. N. Grigorovich (Ed.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Bezklubenko, S. (2008). Ballroom dance Art: terms and concepts: encyclopedias (Vol.1). (A-L). Kyiv: Instytut kulturologiyi AMU [in Ukrainian].
Vakulenko, O. M. (2009). Stage ballroom dance as an independent direction of choreography. Visnyk DAKKKiM, 3, 94-97 [in Ukrainian].
Vanslov, V. (1981). Stage Dance Ballet. Encyclopedia. Yu. N. Grigorovich (Ed.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Vasileva-Rozhdestvenskaya, M. V. (1987). Historical and everyday dance. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Kasyanov, O. Y. (2005). Types of dance groups, their differentiation of the directions. Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference. Choreography in the context of cultural and educational processes. (pp. 30-35). Poltava [in Ukrainian].
Kasyanova, O. V. (2010). Specificity of the ballets directing in choreography. Chasopys Natsionalnoi Muzychnoi Academii Ukrainy im. P. Chaikovskogo, 2 (7), 108-115 [in Ukrainian].
Pavi, P. (2006). Glossary theater. Lviv: Vy'davny'chy'j centr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Striganova, V.M. & Uralskoy, V.I. (Eds.). (1977). Modern ballroom dance. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].
Sharykov, D. (2013). Horeolohiya - art science as a phenomenon of culture. Types of dance. (Part. III). Kyiv: KyMU [in Ukrainian].
Burn the Floor. (2017). Retrieved from http://www.burnthefloor.com/?lang=ru [in English].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Sergey Kostecki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).