СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «СЦЕНІЧНИЙ БАЛЬНИЙ ТАНЕЦЬ»
DOI:
https://doi.org/10.32461/150158Ключові слова:
сценічний бальний танець, бальна хореографія, поняття, танець, хореографіяАнотація
Мета роботи - з ’ясувати підходи до розгляду поняття «сценічний бальний танець» та запропонувати власне визначення терміну. Методологія дослідження полягає у застосуванні термінологічного методу задля усунення невідповідності між терміном та означуваними ним явищами. Наукова новизна роботи полягає в обґрунтуванні тези щодо застарілості усталеного вузькофахового підходу у формуванні сучасного понятійно- категоріального апарату бальної хореографії, що не охоплює усієї палітри явищ; необхідності застосування різних підходів до поняття «сценічний» та врахування поняття «видови- щність». Висновки. Сценічний бальний танець нині переживає період активного розвитку, розширення діапазону виражально-зображальних засобів, експериментів у лексичній та композиційній площинах хореографічного твору. Інтегруючи усталені та оновлені підходи у формуванні понятійно-категоріального апарату та спираючись на базову категорію «бальний танець», запропоноване визначення сценічного бального танцю - бальний танець, виконаний на сцені та за її законами (з урахуванням глядача, специфіки сценічного простору тощо), передбачає наявність художнього образу.
Посилання
Абызова Л. Теория и история хореографического искусства: Термины и определения: Глоссарий / учеб. пос. / Лариса Ивановна Абызова. - СПб.: «Композитор-Санкт- Петербург», 2015. - 168 с.
Бальный танец // Балет: энциклопедия / [гл. ред. Ю. Н. Григорович]. - М.: Советская энциклопедия, 1981. - С. 56-57.
Безклубенко С. Бальний танець / Сергій Безклубенко // Безклубенко С. Мистецтво: терміни та поняття: Енциклопедичне видання: у 2 т.: Т.1(А-Л). - К.: Інститут культурології АМУ, 2008. - С. 37.
Вакуленко О. М. Сценічний бальний танець як самостійний напрям розвитку бальної хореографії / Олеся Михайлівна Вакуленко // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. - К.: Міленіум, 2009. - № 3. - С. 94-97.
Ванслов В. Сценический танец / Виктор Владимирович Ванслов // Балет: энциклопедия / [гл. ред. Ю. Н. Григорович]. - М.: Советская энциклопедия, 1981. - С. 495.
Васильева-Рождественская М. В. Историко-бытовой танец: учеб пособие / Маргарита Васильевна Васильева-Рождественская. - М.: Искусство, 1987. - 382 с.
Касьянов О. Є. Види колективів бального танцю, їх диференціація за напрямами діяльності / Олег Євгенович Касьянов // Хореографічне мистецтво у контексті культурно - освітніх процесів: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 12 - 13 грудня 2005 року. - Полтава, 2006. - С. 30-35.
Касьянова О. В. Специфіка режисури балетних вистав у бальній хореографії / Олена Василівна Касьянова // Часопис Національної музичної академії України ім. П.І. Чай- ковського. - К., 2010. - № 2 (7) - С. 108-115.
Паві П. Словник театру / Патріс Паві. - Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. - 640 с.
Современный бальный танец: пос. для студентов институтов культуры, учащихся культ.-просвет. училищ и руководителей коллективов бального танца / [под ред. В. М. Стри- ганова и В. И. Уральской]. - М.: Просвещение, 1977. - 431 с.
Шариков Д. Мистецтвознавча наука хореологія як феномен художньої культури. Типологія хореографії: монографія / Денис Шариков. - Ч. ІІІ. - К.: КиМУ, 2013. - 90 с.
Burn the Floor [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.burnthefloor.com/?lang=ru
Abyzova, L. (2015). Theory and history of choreographic art: Terms and definitions: Glossary. Saint Petersburg: Kompozitor-Sankt-Peterburg [in Russian].
Ballroom Dance (1981). Ballet: encyclopedia. Yu. N. Grigorovich (Ed.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Bezklubenko, S. (2008). Ballroom dance Art: terms and concepts: encyclopedias (Vol.1). (A-L). Kyiv: Instytut kulturologiyi AMU [in Ukrainian].
Vakulenko, O. M. (2009). Stage ballroom dance as an independent direction of choreography. Visnyk DAKKKiM, 3, 94-97 [in Ukrainian].
Vanslov, V. (1981). Stage Dance Ballet. Encyclopedia. Yu. N. Grigorovich (Ed.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Vasileva-Rozhdestvenskaya, M. V. (1987). Historical and everyday dance. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Kasyanov, O. Y. (2005). Types of dance groups, their differentiation of the directions. Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference. Choreography in the context of cultural and educational processes. (pp. 30-35). Poltava [in Ukrainian].
Kasyanova, O. V. (2010). Specificity of the ballets directing in choreography. Chasopys Natsionalnoi Muzychnoi Academii Ukrainy im. P. Chaikovskogo, 2 (7), 108-115 [in Ukrainian].
Pavi, P. (2006). Glossary theater. Lviv: Vy'davny'chy'j centr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Striganova, V.M. & Uralskoy, V.I. (Eds.). (1977). Modern ballroom dance. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].
Sharykov, D. (2013). Horeolohiya - art science as a phenomenon of culture. Types of dance. (Part. III). Kyiv: KyMU [in Ukrainian].
Burn the Floor. (2017). Retrieved from http://www.burnthefloor.com/?lang=ru [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Sergey Kostecki
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.