НОВИЙ ПІДХІД ДО ВИРАЗОВИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ФОРТЕПІАНО У ТВОРЧОСТІ АМЕРИКАНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/181679Keywords:
американські композитори-новатори ХХ століття, струнне фортепіано Г. Кауелла, підготовлене фортепіано Дж. Кейджа, розширене фортепіано Дж. Крама, нові способи гри на фортепіано.Abstract
Мета роботи пов’язана з розглядом техніко-виразових можливостей фортепіано в творчості американських композиторів-новаторів ХХ століття, висвітленням новітніх способів звуковидобування і зміни тембру та їх ролі у процесі розвитку художньої ідеї. Методологія дослідження полягає у застосуванні історико-теоретичного, структурно-функціонального та порівняльного методів, які дозволяють розкрити своєрідність підходів до фортепіано на сучасному етапі музичного мистецтва та композиційно-драматургічні особливості творів, написаних для перетвореного інструменту. Наукова новизна роботи визначається виявленням процесу еволюційних змін щодо трактування фортепіано американськими композиторами-новаторами минулого століття, що сприяє осмисленню спадкоємних зв’язків між індивідуальними підходами. Висновки. На підґрунті існуючих досліджень та власних аналітичних спостережень доведено, що Г. Кауелл, Дж. Кейдж та Дж. Крам розкрили нові можливості клавішного інструменту, що дозволило кожному з композиторів затвердити новий його підвид: «струнне фортепіано» Г. Кауелла передбачає активне задіяння гри на струнах, «підготовлене фортепіано» Дж. Кейджа – зміну тембру за рахунок немузичних предметів, а «розширене фортепіано» Дж. Крама – гармонійне об’єднання та максимальне збагачення попередніх винаходів в контексті авторської багатогранної художньої концепції. Названі митці поповнили музичну мову оригінальними новаціями та відкрили шлях для подальшого удосконалення піаністичної техніки.
References
Григоренко Е. Джон Кейдж: творчество. К. : Муз. Україна, 2012. 228 с.
Ивашкин А. Чарльз Айвз и музыка ХХ века. М. : Сов. композитор, 1991. 464 с.
Ивашкин А., Хитрук А. В поисках традиций. О фортепианной музыке США ХХ века. Пьесы американских композиторов ХХ века для фортепиано. М. : Музыка, 1991. С. 2–6.
Конен В. Пути американской музыки : очерки по истории муз. культуры США, Изд. 3-е, переработанное. М. : Сов. композитор, 1977. 446 с.
Манулкина О. От Айвза до Адамса: американская музыка ХХ века. СПб. : Изд. Ивана Ламбаха, 2010. 784 с., ил.
Музыкальный словарь Гроува / пер. с англ., ред. и доп. Л. О. Акопяна. М. : Практика, 2001. 1095 с.
Переверзева М. В. Джон Кейдж: жизнь, творчество, эстетика : монография. М. : РУСАКИ, 2006. 333 с., ил.,нот.
Пьесы американских композиторов ХХ века для фортепиано / сост. А. Хитрук. М. : Музыка, 1991. 80 с.
Сигида С. Ю. Музыкальная культура США конца XVIII – первой половины ХХ века. Становление национальной идентичности : Очерки. М. : Композитор, 2012. 504 с.
Шнеерсон Г. Портреты американских композиторов. М. : Музыка, 1977. 232 с.
Cage J. Amores : Piano and percussion. New York [etc.] : C. F. Peters, 1945?. 16 p.
The Official George Crumb Website. URL : http://www.georgecrumb.net/ (дата звернення: 21.11.2018)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Максим Шадько
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).