ХОРОВІ ОБРОБКИ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ПІСЕНЬ ОЛЕКСАНДРА ЯКОВЧУКА: РІВЕНЬ ГЕНЕТИЧНОЇ МЕНТАЛЬНОСТІ НАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/149902Ключові слова:
хорова обробка українських народних пісень, О. ЯковчукАнотація
Мета роботи. Стаття присвячена жанру хорової обробки українських народних пісень та відображенню національної ментальності українців у музичному фольклорі. Підкреслюється важливе значення праці професійних композиторів у цій галузі, а також особлива роль хорової обробки народних пісень у збереженні національної своєрідності української музики, що має не лише культурницьке, а й політичне значення для процесів державотворення України. Методологія дослідження полягає в застосуванні джерелознавчого методу – при вивченні музикознавчої літератури, текстологічного методу – при розгляді різних нотних зразків. Наукова новизна роботи полягає у дослідженні хорових обробок українських народних пісень на матеріалі збірки «Українські народні пісні для чоловічого хору a cappella в обробці Олександра Яковчука» (К, 2016). У статті розглянуто обробки пісень календарно-обрядового циклу, більшість з яких була записана композитором у фольклористичних експедиціях. Першу групу обробок даної збірки складають пісні зимового періоду – колядки та щедрівки, наповнені радісним очікуванням Різдва Христового. Другу групу становлять пісні весняного циклу – веснянки, що несуть дух оновленої природи після зимового сну. У збірці представлено жанр купальських пісень, пов’язаних із днем літнього сонцестояння, відомого як свято Івана Купали. Вперше опубліковано обробки чумацьких пісень, які вважаються унікальним явищем саме українського фольклору. Висновки. Українська народно-пісенна творчість виявляє всі якості миролюбної, щиросердної, ліричної душі українців. Це відчувається у музичному фольклорі, у його барвистому інтонаційному словнику, у його жанровій різноманітності пісень календарно-обрядового циклу: колядках, щедрівках, веснянках, русальних, купальських, петрівчаних, обжинкових.
Посилання
Василь Барвінський і сучасна українська музична культура / упоряд.: В. Грабовський, Л. Філоненко, О. Німилович. Дрогобич: РВВ ДДПУ ім. І. Франка, 2012. 327 с.
Горбатенко Г. Л. Хорові твори сучасних українських композиторів Київської школи для жіночого хору: навч.-метод. посібник. Київ – Дрогобич: Посвіт, 2015. 183 с.
Єфремова Л. Колядки. Українська музична енциклопедія / за ред. Г. А. Скрипник. Київ: ІМФЕ, 2008. Т. 2. С. 511.
Іваницький А. Музичний склад чумацьких пісень. Чумацькі пісні: зб. наук. праць / упор. О. Дей, А. Ясенчук, А. Іваницький. Київ: Наукова думка, 1976. С. 46–57.
Калуцка Н., Пархоменко Л. Олександр Кошиць: мистецька діяльність у контексті музики ХХ сторіччя. Київ: Фенікс, 2012. 416 с., іл.
Коновалова І. Феноменологія музичної обробки (на матеріалі хорових творів українських композиторів ХІХ – ХХ ст.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: 17.00.01. Харків, 2007. 19 с.
Кривицька Т. Різдвяна тема в українській хоровій та сценічній музиці періоду Незалежності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2008. 18 с.
Лащенко А. З історії київської хорової школи: монографія. Київ: Музична Україна, 2007. 197 с.
Пархоменко Л. Хорові обробки народних пісень. Історія української музики у 6 т./ гол. ред. М .М. Гордійчук. Київ: Наукова думка, 1990. Т. 3. С. 53-87.
Фільц Б. Обробки народних пісень для хору. Історія української музики у 6 т./ гол. ред. М. М. Гордійчук. Київ: Наукова думка, 1992. Т. 4. С. 78-104.
V. Hrabovskyi, L. Filonenko, O. Nimylovych (Eds.). (2012). Vasyl Barvinskyi and contemporary Ukrainian music culture. Drohobych: RVV DDPY named after I. Franko [in Ukrainian].
Horbatenko, H. (2015). Choral compositions of modern Ukrainian сomposers of Kyiv School written for a women’s choir. Kyiv – Drohobych: Posvit [in Ukrainian].
Yefremova, L. (2008). Carols. Ukrainian Music Encyclopedia. (Vols. 2), (p. 511). Kyiv: IMFE [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (1976). Musical composition of chumak songs: Chumak songs: the collection of scientific works; compilers O. Dei, A. Yasenchuk, A. Ivanytskyi, (pp. 46-57). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Kalutska, N., Parkhomenko L. (2012). Oleksandr Koshyts: Artistic activity in the context of XX century music. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Konovalova, I. (2007). Phenomenology of musical arrangement (based on the material of Ukrainian choral works of XIX – XX centuries). Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky [in Ukrainian].
Kryvytska, T. (2008). Christmas theme in Ukrainian choral and stage music of the Independence period. Extended abstract of candidate’s thesis. Odessa: National Musical Academy named after A. V. Nezhdanova [in Ukrainian].
Lashchenko, A. (2007). From the history of the Kiev choral school. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Parkhomenko, L. (1990). Choral arrangements of folk songs. History of Ukrainian music (Vols. 3), (pp. 53-87). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Filts B. (1992). Arrangements of folk songs for choir. History of Ukrainian music (Vols. 4), (pp. 78–104). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Alexander Yakovchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.