КРИТЕРІЇ ФОРМУВАННЯ МОДНИХ ТЕНДЕНЦІЙ ТА ПРОЕКТНИХ ОБРАЗІВ МАСОВОГО ВЖИТКУ В ІНДУСТРІЇ МОДИ

Автор(и)

  • Natalia Chouprina кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри художнього моделювання костюма Київського національного університету технологій та дизайну, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/150150

Ключові слова:

суспільство споживання, масова мода, індустрія моди, модний образ, висока мода, модні тенденції

Анотація

Метою статті є визначення факторів та критеріїв формування модних тенденцій та проектних образів в індустрії моди, заснованих на асиміляції різних проявів офіційної та вуличної моди, з урахуванням розвитку та трансформації в часі соціально-культурних стан­дартів суспільства масового вжитку. Методологія дослідження передбачає застосування системного підходу до процесу проектування костюма, що проявляється у класифікації про­ектно-типологічних засобів формування асортименту та проектування сучасного одягу ма­сового вжитку в індустрії моди. Наукова новизна. У роботі обґрунтовано, що в 70-і роки XX ст. на формування модних тенденцій активний вплив справляли не тільки значною мірою поширені молодіжні субкультури, а і вулична мода як віддзеркалення потреб і побажань ма­сового споживача. Визначено, що модні тенденції, створювані модельєрами та кутюр ’є, більше не були догматичним диктатом, а виконували функцію рекомендацій, увібравши в себе потреби, інтереси та побажання клієнтів. Обґрунтовано, що в той же час активно розвивалися національні і регіональні ринки модного одягу, модельєри і дизайнерські бренди, в яких ефективніше відображалися місцеві культурні тенденції і споживацькі побажання та смаки. Висновки. Початок 70-х років XX ст. дав могутній поштовх розвитку індустрії модного одягу. Під впливом демократизації моди «haute couture» й активного розвитку мо­лодіжних рухів соціально-культурного характеру (у тому числі і субкультур), сформувалася нова естетика в суспільстві, пропагована масовим виробництвом модного одягу для широ­ких верств споживачів. Модний одяг prêt-a-porter, який пропонували всі провідні Будинки мо­ди та дизайнерські бренди, представляв моделі широкого повсякденного вжитку, орієнтовані на клієнтів з активною життєвою та соціальною позицією. Саме в 70-і роки XX ст. індустрія моди виходить за межі Франції, як єдиного законодавця моди. Активне становлення і розвиток промисловості, зокрема текстильної і швейної, що прийшов на зміну всесвітній економічній кризі, сприяє тому, що і в Італії, і в США, і, безумовно, у самій Фран­ції з ’являються нові бренди і торгові марки модного одягу, які визначають тенденціїрозви- тку силуету, асортименту, колориту та інших характеристик модного одягу масового вжитку. У результаті стає очевидним, що єдиної моди більше не існує - вона поділяється на окремі напрями, стилі, прив ’язується до потреб різних груп споживачів і можливостей окремих сфер діяльності текстильної і швейної промисловості.

Посилання

Косарева Е. А. Мода. ХХ век. Развитие модных форм костюма / Е. А. Косарева. - СПб.: Изд-во «Петербургский институт печати», 2006. - 468 с.

Гофман А. Б. Мода и люди: новая теория моды и модного поведения. 3-е изд. / А. Б. Гофман. - СПб. : Питер, 2004. - 208 с.

Романовская М. Б. История костюма и гендерные сюжеты / М. Б. Романовская. - СПб.: Алтейя, 2010. - 442 с.

Масленцева Н. Ю. Мода как предмет социокультурного анализа / Н. Ю. Масленцева. - Прага: Изд-во «Vedecko vydavatelske centrum Sociosfera-CZ s. r. о.», 2014. - № 2. - 172 c.

Плаксина Э. Б. История костюма. Стили и направления / Э. Б. Плаксина, Л. А. Михайловская. - М.: Изд. центр «Академия», 2004. - 224 с.

Блэкмен К. 100 лет моды / К. Блэкмен. - М.: КоЛибри, 2013. - 400 с.

История моды с XVII по ХХ столетие. Коллекция Института костюма Киото / под ред. А. Фукай. - М.: TASCEN/АРТ-РОДНИК (изд. на русск. языке), 2003. - 735 с.

Бодо Ф. Шик i шарм / Ф. Бодо; пер. з фр. Е. Д. Богатиренко. - М.: Слово / Slovo, 2006. - 400 с.

Линч А. Изменения в моде: причины и следствия / А. Линч, М. Д. Штраусс. - Минск: Гревцов Паблишер, 2009. - 280 с.

Fiorucci [Елекронний ресурс]. - Режим доступу: www.fiorucci-international.com

Vivienne Westwood [Елекронний ресурс]. - Режим доступу: www.viviennewestwood.сom

Saint Laurent [Елекронний ресурс]. - Режим доступу: www.ysl.com

Kosareva, Ye. (2006). Fashion. The twentieth century. Development of fashionable shapes of a costume. SPtb.: Peterburgskiy institut pechati [in Russian].

Gofman, A. B. (2004). Fashion and people: new theory of fashion and fashionable be­haviour. SPtb.: Piter [in Russian].

Romanovskaya, M. B. (2010). History of a costume and gender plots. SPtb.: Alteyya [in Russian].

Maslentseva, N. Yu. Fashion as the subject of social and cultural analysis. (Vol.2) Pra­gue: Scientific and publishing center Sociosfera-GB s. r. o [in Russian].

Plaksina, E. B. & Mikhaylovskaya, L. A. (2004). History of a costume. Styles and trends. Moscow: Akademiya [in Russian].

Blekmen, K. (2013). 100 years of fashion. Moscow: KoLibri [in Russian].

Fukay, A. (Ed.). (2003). The history of fashion from the XVIII to the XX century. A col­lection of the Kyoto Costume Institute. Moscow: TASCEN/ ART-RODNIK [in Russian].

Bodo, F. (2006). Chic and charm. (Ye. D. Bogatirenko, Trans.). Moscow: Slovo / Slovo [in Russian].

Linch, A. & Shtrauss, M. (2009). Changes in fashion: Reasons and Consequences. Minsk: Grevtsov Pablisher [in Russian].

Fiorucci. Retrieved from: www.fiorucci-international.com [in English].

Vivienne Westwood. Retrieved from: www.viviennewestwoodxom [in English].

Saint Laurent. Retrieved from: www.ysl.com [in English].

##submission.downloads##