ОСОБЛИВИЙ ТЕАТР ЯК ДІЄВИЙ ІНСТРУМЕНТ ХУДОЖНЬОГО ТА АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНОГО ВПЛИВУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/150155Ключові слова:
особливий театр, інклюзивний театр, інтегрований театр, актор, режисер, драмо терапія, психодрамаАнотація
Мета роботи. Дослідження полягає у виявленні специфіки особливого театру, з ’ясуванні його структури та природи, ролі в процесі соціокультурної реабілітації учасників театру. Методологія дослідження потребує міждисциплінарного підходу з використанням інструментарію театрознавства, культурології, філософії, історії, психології, педагогіки. Системний підхід використано для дослідження елементів системи особливого театру в їхньому взаємозв ’язку, а соціокультурний підхід - для відтворення крізь призму соціокульту- рних процесів цілісної картини функціонування різних видів театрів осіб з вадами розвитку. Наукова новизна роботи полягає у з ’ясуванні природи і структури особливого театру як узагальненої назви різних колективів осіб з психофізичними вадами. Висвітлено специфіку театру нечуючих, театру незрячих, театру простодушних, інтегрованого театру, інклюзивного театру. Уточнено та розширено понятійно-категоріальний апарат особливого театру. Доведено дієвий вплив особливого театру на соціокультурну реабілітацію його учасників, виховання у глядача толерантного ставлення до осіб з вадами розвитку. Висновки. Становлення системи театрів осіб з вадами розвитку вимагає державної підтримки, створення сприятливого соціального середовища, фахової підготовки режисерів, покликаних не лише вміти професійно здійснювати постановки, а й бути добрими психологами та педагогами.
Посилання
Андерсен-Уоррен М. Драматерапия / Андерсен-Уоррен М., Грейнджер Р.; пер. с англ. А. И. Копытина. - СПб: Питер, 2001. - 287 с.
В Киеве основали театр мимики и жестов для глухих (1969) [Електрон. ресурс] // Calenday. - Режим доступу : http://calenday.org/ru/events/history/2653-v-kieve-osnovali-teatr- mimiki-i-ghestov-dlya-gluhih-1969/
Валента М. Драматерапия / Милан Валента, Мартин Полинек; пер. с чешского под общ. ред. В. И. Белопольского. - М.: Когито-Центр, 2013. - 207 с.
Вигилянская Т. Театр простодушных. Когда болезнь Дауна не помеха [Електрон.ресурс] / Т. Вигилянская // Виноград : журнал для родителей. - 2008. - № 3
Концертно-мистецька діяльність інвалідів за зором - запорука ефективної, життєво необхідної соціальної інтеграції в суспільство [Електрон. ресурс].
Кравченко О. В столичной психоневрологической больнице им. Павлова развивается лечебный театр «Будьмо» [Електрон. ресурс] / Олена Кравченко, Сергій Тищенко. - 10.10.2012
Любота В. В. Інтегрований театр для молоді з розумовою відсталістю / В. В. Любота. - К. : ІКЦ« Леста», 2002. - 48 с.
Мандрик П. Герд Хартманн: “Диагноз меня вообще не интересует” [Електрон. ресурс]. / Поліна Мандрик.
Мережко А. М. Сказание о «Радуге». Книга о театре мимики и жеста «Радуга» УТОГ / Анна Михайловна Мережко. - К.: Украинское общество глухих, 2007. - 351 с.
Морено Я. Психодрама / Якоб Морено; пер. с англ.: Г. Пимочкиной, Е. Рачковой. - М.: Апрель Пресс, ЭКСМО-Пресс, 2001. - 521 с.
Об интегрированном театре-студии «Круг-ІІ» [Електрон. ресурс].
Огилько И. Игра втемную. Театр, где все роли исполняют слепые актеры, готовится к очередной премьере [Електрон. ресурс] // Российская газета: Неделя. - 2008. - 21 февр. - Режим доступу:
Прасковьина М. Лечебная сила искусства [Электронный ресурс] / М. Прасковьина // Петербургский театральный журнал. - 2013. - № 3.
Режиссер Андрей Афонин: на сцене особого театра инвалидов нет [Електрон. ресурс]. - РИА Новости. - 2013. - 27 марта. - Режим доступу: http://ria.ru/interview/20130327/929190258.html.
Снісар Д. У Запоріжжі актори-інваліди вийшли на сцену театру [Електрон. ресурс] / Даниїл Снісар.
Театр простодушных [Електрон. ресурс].
Трупа театра пополнилась необычным актером [Електрон. ресурс].
Хинич М. Они не слышат наших аплодисментов [Електрон. ресурс] / Маша Хинич.
Что смотреть на фестивале инклюзивных спектаклей «Протеатр» [Електрон. ресурс].
Чумакова Ю. В Ростовской области в театре играют и актеры, и здоровые дети, и особенные [Електрон. ресурс]
Шеманов А. Ю. Социальный поворот искусства и проблемы инклюзии лиц с ограниченными возможностями здоровья / А. Ю. Шеманов и др. // Современная зарубежная психология. - 2012. - № 1. - С. 30-39.
Andersen-Uorren, M., & Greyndzher, R. (2001) Dramatherapy. (A. I. Kopyitina, Trans). SPb: Piter [in Russia].
In Kyiv the theatre of mime and gesture was established. (1969). Calenday. Retrieved from: http://calenday.org/ru/events/history/2653-v-kieve-osnovali-teatr-mimiki-i-ghestov-dlya-gluhih-1969/ [in Russian].
Valenta, M., & Polinek, M. (2013). Dramatherapy. Belopolskiy (Ed.). Moscow: Kogito- Tsentr [in Russia].
Vigilyanskaya, T. (2008). The Theatre of the Unsophisticated. When the disease of Down syndrome is not an obstacle. Vinograd: zhurnal dlya roditeley, 3. Retrieved from http://www.vinograd.su/art/detail.php?id=42270 [in Russian].
The concert and art activity of eyes invalids is the guarantee of the effective, necessary social integration to the society. Retrieved from: http://chernivtsy.eu/portal/f/cp/utos-20n.doc [in Ukrainian].
Kravchenko, O. (10.10.2012). In the Pavlov psych neurologic capital hospital the cure theatre «Budmo» is developing. Retrieved from: http://podrobnosti.ua/podrobnosti/2012/10/10/863054.html [in Ukrainian].
Lyubota, V. V. (2002). The Integrated theatre for young people with mental problems. Kyiv: IKTs “Lesta” [in Ukrainian].
Mandrik P. Herd Hartmann: “Diagnose is not interesting for me”. Retrieved from: http://cms.goethe.de/ins/ru/lp/prj/drj/leb/ru13674443.htm [in Russian].
Merezhko, A. M. (2007). The Legend about «Rainbow». A book about the theatre of mime and gesture «Rainbow». UTOG. Kyiv: Ukrainskoe obschestvo gluhih [in Ukrainian].
Moreno, J. Psychodrama (2001). (G. Pimochkinoy, E. Rachkovoy, Trans). Moscow: Aprel Press, EKSMO-Press [in Russian].
About integrated theatre-studio «Circle-II». Retrieved from: http://kroog2.ru/KroogII/ [in Russian].
Ogilko, I. (21 February, 2008). Game in darkness. Theatre where all roles, played by blind actors, is preparing for new premier. Rossiyskaya gazeta: Nedelya. Retrieved from: https://rg.ru/2008/02/21/slepojteatr.html [in Russian].
Praskovina, M. (2013). The treatment power of a theatre. Peterburgskiy teatralnyiy zhurnal, 3. Retrieved from: http://ptj.spb.ru/archive/73/voyage-from-spb-73-4/lechebnaya-sila-iskusstva/ [in Russian].
Director Andrew Aphonin: there are not invalids at the stage of the special theatre. (27 March, 2013). RIA Novosti. Retrieved from: http://ria.ru/interview/20130327/929190258.html [in Russian].
Snisar, D. In Zaporizhzhya the actors-invalids played in the stage of the theatre. Retrieved from: http://podrobnosti.ua/213 903 6-u-zaporzhzh-aktori-nvaldi-vij shli-na-stsenu-teatru. html [in Ukrainian].
Theatre of the Unsophisticated. Retrieved from: http://www.publiciti.ru/digest/teatr- prostodushnykh [in Russian].
The troupe was added by the unusual actor. Retrieved from:http://khersonline.net/novosti/kultura/56140-truppa-hersonskogo-teatra-popolnilas-neobychnym- akterom.html#sel=2:1,2:6 [in Russian].
Hinich, M. They do not hear our applauses. Retrieved from: http://izrus.co.il/article.php?article=1279 [in Russian].
What can we see at festival of the inclusion performances «Prototheatre». Retrieved from: https://daily.afisha.ru/cities/328-gid-po-festivaly-inklyzivnyh-spektaklej-proteatr/ [in Russian].
Chumakova, Y. In Rostov region actors, children and children with special needs play in the theatre. Retrieved from: http://neinvalid.ru/v-rostovskoy-oblasti-v-teatre-igrayut-i-akteryi-i-zdorovyie-deti- i-osobennyie/ [in Russian].
Shemanov, A. (2012). The social turning of Art and problems of the inclusion of the people with limited health possibilities. Sovremennaya zarubezhnaya psihologiya, 1, 30-39 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Olga Shlemko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.