ХОРОВА ТВОРЧІСТЬ ДЖОАККІНО РОССІНІ В КОНТЕКСТІ ДУХОВНО-РЕЛІГІЙНИХ ШУКАНЬ ІТАЛІЙСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ЕПОХИ РІСОРДЖИМЕНТО (НА ПРИКЛАДІ STABAT MATER)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221776Ключові слова:
хорова творчість Дж. Россіні, Stabat Mater Дж. Россіні, Рісорджименто, італійська культура першої половини XIX століття.Анотація
Метою роботи є виявлення поетико-інтонаційних особливостей хорових творів Дж. Россіні, в тому числі Stabat Mater, у контексті специфіки побутування духовних жанрів в культурно-історичних реаліях Рісорджименто. Методологічна основа роботи спирається на інтонаційну концепцію музики в ракурсі стилістичного аналізу, а також на міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи, що дозволяють виявити духовно-смислові та поетико-інтонаційні особливості Stabat Mater Дж. Россіні у річищі італійської культури першої половини XIX століття. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше у вітчизняному культурознавстві і мистецтвознавчих розробках зосереджена увага не тільки на жанрово-стильовій еволюції творчості композитора, але й на істотній для його часу ідеї духовного єднання нації, що ґрунтувалася на засадах відновлення християнських традицій та сакрально-етичної функції музичного мистецтва. Висновки. Осмислення багаторівневої якості Stabat mater, в рамках якого ідея хресного страждання і його внутрішнього співпереживання-осмислення стає не тільки запорукою духовного преображення людини, але і передоднем образу Божественної слави як одного з визначальних в християнському світосприйнятті. Позначений смисловий підтекст твору Дж. Россіні виявляє його співвіднесеність не тільки з глибинними традиціями італійської хорової музики, а й з духовними настановами Рісорджименто і європейського романтизму в цілому.Посилання
Borovskaya, N. (2009). Stabat Mater dolorosa. Iconography of Mary in the scenes of the Passion of Christ in Italian painting of the 13th – 14th centuries [Stabat Mater dolorosa. Ikonografija Marii v scenah Strastej Hristovyh v ital'janskoj zhivopisi XIII–XIV v.]. Pages: Theology, culture, education [Stranicy: Bogoslovie, kul'tura, obrazovanie]. 4, 13, pp. 560–583 [in Russian].
Bronfin, E. (1990). Great opera composer [Velikij opernyj kompozitor]. Fraccaroli A. Rossini. Letters from Rossini. Memories [Frakkaroli A. Rossini. Pis'ma Rossini. Vospominanija]. Moscow: Pravda, pp. 3–14 [in Russian].
Bronfin, E. (1973). Joacchino Rossini [Dzhoakkino Rossini]. Moscow: Sovetskij kompozitor, 188 p. [in Russian].
Bugashev, S. I. (2012). The ideology of Italian carbonarism in the first quarter of the 19th century [Ideologija ital'janskogo karbonarizma pervoj chetverti XIX veka]. Studia Kulturae [Studia Kulturae]. 14, pp. 84–102 [in Russian].
Veynstok, G. (2003). Gioacchino Rossini Prince of music [Dzhoakkino Rossini. Princ muzyki]. Moscow: ZAO Centrpoligraf, 495 p. [in Russian].
Galatenko, Yu. (2012). Pietro Metastazio is a genius of Italian librettistics [P'etro Metastazio – genij ital'janskoj librettistiki]. Theatre. Painting. Cinema [Teatr. Zhivopis'. Kino]. 3, pp. 159–169 [in Russian].
Giller, F. (1990). Conversations with Rossini [Besedy s Rossini]. Fraccaroli A. Rossini. Letters from Rossini. Memories [Frakkaroli A. Rossini. Pis'ma Rossini. Vospominanija]. Moscow: Pravda, pp. 446–472 [in Russian].
Demchenko, A. I. (2019). Concepts of romantic worldview [Koncepty romanticheskogo mirochuvstvovanija]. Retrieved from http://old.sarcons.ru/tl_files/Publikacii/Demchenko/08%20Koncepty%20romanticheskogo%20mirochuvstvija.pdf (Accessed: 26 December 2019).
De Sanktis, F. (1964). History of Italian literature: in two volumes [Istorija ital'janskoj literatury: v dvuh tomah]. Moscow: Progress, T. 1. 652 p. [in Russian].
Ivan'ko, N. G. (2006). Stabat Mater in worship and composer creativity (on the problem of the genre model) [Stabat Mater v bogosluzhenii i kompozitorskom tvorchestve (k probleme zhanrovoj modeli)]: extended abstract of Diss. … Cand. Degree of Ph.D. in Arts : 17.00.02 – Musical Arts. Rostov-on-Don: Rostovskaja gosudarstvennaja konservatorija (akademija) im. S. V. Rahmaninova, 22 p. [in Russian].
Kenigsberg, A. (2019). Rossini Stabat mater [Rossini. Stabat Mater]. Retrieved from https:www.belcanto.ru/or-rossini-stabat.html (Accessed: 07 April 2019).
Kiselev, E. E. (2011). Drammi per musica Pietro Metastasio Artaxerxes and the Shepherd King [Drammi per musica P'etro Metastazio «Artakserks» i «Korol'-pastuh»]. Theatron [Teatron]. 2, pp. 35–46 [in Russian].
Klyuykova, O. V. (1990). A Little Tale of the Great Composer, or Gioacchino Rossini [Malen'kaja povest' o bol'shom kompozitore, ili Dzhoakkino Rossini]. Moscow: Muzyka, 192 p. [in Russian].
Mikhailova, O. S. (2014). Biblical tradition in the Italian opera of the first half of the 19th century (Moses by J. Rossini, Nabucco by J. Verdi) [Biblejskoe predanie v ital'janskoj opere pervoj poloviny XIX veka («Moisej» Dzh. Rossini, «Navuhodonosor» Dzh. Verdi)]: Diss … Cand. Degree of Ph. D in History of Arts: 17.00.02 – Musical Arts. Rostov-on-Don: Rostovskaja gosudarstvennaja konservatorija (akademija) imeni S. V. Rahmaninova, 191 p. [in Russian].
Poluyakhtova, I. (1970). The history of Italian literature of the XIX century (the era of Risorgimento) [Istorija ital'janskoj literatury XIX veka (jepoha Risordzhimento)]. Moscow: Vysshaja shkola 206 p. [in Russian].
Sadykova, L. A. (2016). Opera seria Gioacchino Rossini: vocal art and features of drama [Opery seria Dzhoakkino Rossini: vokal'noe iskusstvo i osobennosti dramaturgii]: extended abstract of Diss. … Cand. Degree of Ph.D. in Arts : 17.00.02 – Musical Arts. Kazan: Kazanskaja gosudarstvennaja konservatorija imeni N. G. Zhiganova, 28 p. [in Russian].
Simonova, E. R. (2007). A singing voice in Western culture: from early liturgical singing to bel canto [Pevcheskij golos v zapadnoj kul'ture: ot rannego liturgicheskogo penija k bel canto]: extended abstract of Diss. … Cand. Degree of Ph.D. in Arts : 17.00.02 – Musical Arts. Moscow: Moskovskaja gosudarstvennaja konservatorija imeni P. I. Chajkovskogo, 42 p. [in Russian].
Sinyaver, L. S. (1964). Gioacchino Rossini: life and work [Dzhoakkino Rossini: zhizn' i tvorchestvo]. Moscow: Muzyka, 191 p. [in Russian].
Florovskiy, G., prot. (2001). Ethos of the Orthodox Church [Jetos Pravoslavnoj Cerkvi]. Orthodoxy: Pro et contra [Pravoslavie: Pro et contra]. St. Petersburg: Izdatel'stvo Russkogo Hristianskogo gumanitarnogo instituta, 451–466 p. [in Russian].
Frakkaroli, A. (1990). Rossini Letters from Rossini. Memories [Rossini. Pis'ma Rossini. Vospominanija]. Moscow: Pravda, 544 p. [in Russian].
Yaz’kova, V. E. (2009). Church and State in Italy in the Political Concept of K. B. Cavour [Cerkov' i gosudarstvo v Italii v politicheskoj koncepcii K. B. Kavura]: extended abstract of Diss. ... cand. History: 07.00.03 – general history (new time). Moscow: Institut vseobshhej istorii RAN, 27 p. [in Russian].
Grempler, M. (1996). Rossini and the homeland [Rossini e la patria]. Kassel: G. Bosse Verlag, 241 рр. [in German].
Osborn, R. (2007). Rossini [Rossini]. Oxford: Oxford University Press, 432 p. [in England].
Weinstock, H. (1968). Rossini. A Biography [Rossini. A Biography]. New York: Alfred A. Knopf, 560 pp. [in USA].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Anzhelika Tatarnikova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.