Вчитель у контексті Європейського вибору України
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.53970Mots-clés :
учитель, цивілізаційні виклики, євроінтеграція, європейські цінності, криза уявлень, падіння авторитетівRésumé
Мета статті – узагальнити фактори впливу євроінтеграції на професійний портрет педагога сучасної України. Окреслено залежність між змінами ціннісних орієнтирів у суспільстві та змістом і формою професійної діяльності вчителя, доведено, що значної результативності вчителя буде досягнуто за умови поєднання компетентнісного підходу, ідей гуманізму, демократизму та інтелектуально-духовної педагогіки. Отримані результати дають можливість вибудувати психолого-педагогічну модель сучасного вчителя в Україні на національно-культурному підґрунті
Références
Kremen′, V. (2003). Filosofija osvity XXI st. [The Education Philosophy of XXI Century]. Pedagogika i psychologija, 1, 6–16.
Zjazjun, I. (2014). Sistema sukupnyx kompetencij i kompetentnostej u strukturi pedagogichnojі dijal′nosti j dij′ vchytelja [The System of Cumulative Competencies in the Structure of Pedagogical Activity and Teacher′s Action]. Pedagogika i psychologija, 3, 18–27.
Kolesnyk, I. (2014). Postat′ vchytelya v osvitn′omu prostori drugoі polovyny XIX – pochatku XX st. [A Figure of a Teacher in the Educational Environment in the second half of the XIX century and the beginning of the XX century]. Naukovі zapiski Nacіonal'nogo unіversitetu «Ostroz'ka akademіja», 72–75. Available at: http://eprints.oa.edu.ua/3588/1/Kolesnyk_NZ_Vyp_30.pdf
Nychkalo, N. (2015). Profesijnyj rozvytok osobystosti: konceptual′ni zasady i perspektyvy doslidzhen̓ [Professional development of a personality: conceptual basis and perspective trend sinresearch]. Pedagogika i psyxologija, 1, 5–13.
Chopovskyj, V. (2015). Uchytel′ v umovax derzhavotvorennja Ukraіny [A Teacher in the Time of State Formation in Ukraine]. Pedagogichna dumka, 3, 3–9.
Andrushcenko, V. (2015). Cinnisna nevyznatsenist` osobystosti ta jiji podolann`a zasobamy osvity [Value uncertainty of personality and how to overcome it by means of educanion]. Vyscha osvita Ukrainy, 3, 5–13.
Bech, I. (2014). Fenomen oduxotvorennja navchal′nogo zmistu yak vychovnyj zasib [ Phenomenon of Educational Content Spiritualization as Means of Upbringing]. Pedagogika і psychologija, 2, 47–51.
Kremen′, V. (2003). Filosofija osvitу XXI st. [The Education Philosophy of XXI Century]. Pedagogika i psychologija, 1, 6–16.
Korsak, K. (2013). Potencial noopedagogiky v teoretychnomu zabezpechenni osvitolodij′ i dijal′nosti osvitnix system [The Potencies of Noo-pedagogy in the Theoretical Provision of Education and Educational Systems]. Shljaxosvity, 1, 8–14.
Kremen′, V. (2003). Filosofija osvitу XXI st. [The Education Philosophy of XXI Century]. Pedagogika i psychologija, 1, 6–7.
Kremen′, V. (2003). Filosofija osvitу XXI st. [The Education Philosophy of XXI Century]. Pedagogika i psychologija, 1, 7.
Khodanych, L. (2003). Psychodijal`ni i psychopovedinkovi stereotypy v dyt`atchomu folklori jak zasoby vychovann`a [Psychoactive and psychobehaved stereotypes in children’s folklore as the means of education]. Social`no-pedahohitchni problemу pidhotovky fachivciv u vychtchych navtchal`nych zakladach. Uzhorod: Mystetska linija, 245.
Andrushcenko, V (2015). Cinnisna nevyznatsenist` osobystosti ta jiji podolann`a zasobamy osvity [Value uncertainty of personality and how to overcome it by means of educanion]. Vyscha osvita Ukrainy, 3, 7.
Chopovskyj, V. (2015). Uchytel′ v umovax derzhavotvorennja Ukraіny [A Teacher in the Time of State Formation in Ukraine]. Pedagogichna dumka, 3, 5.
Zjazjun, I. (2014). Sistema sukupnych kompetencij i kompetentnostej u strukturi pedagogichnoji dijal′nosti j dij′ vchytelja [The System of Cumulative Competencies in the Structure of Pedagogical Activity and Teacher′s Action]. Pedagogika i psychologija, 3, 23.
Zjazjun, I. (2014). Sistemasukupnyxkompetencij i kompetentnostej u strukturipedagogichnoji dijal′nosti j dij′ vchytelja [The System of Cumulative Competencies in the Structure of Pedagogical Activity and Teacher′s Action]. Pedagogika i psychologija, 3, 23–25.
Korsak, K. (2013). Potencial noopedagogiky v teoretychnomu zabezpechenni osvitolodiji i dijal′nosti osvitnix system [The Potencies of Noo-pedagogy in the Theoretical Provision of Education and Educational Systems]. Shljach osvity, 1, 8.
Korsak, K. (2013). Potencial noopedagogiky v teoretychnomu zabezpechenni osvitolodij′ i dijal′nosti osvitnix system [The Potencies of Noo-pedagogy in the Theoretical Provision of Education and Educational Systems]. Shljach osvity, 1, 9.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Лідія Петрівна Ходанич 2015
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.