Динаміка змін показників фізичної та технічної підготовленості футболістів 10–14 років під впливом вправ легкої атлетики
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-1.02Ключові слова:
тренування, спортсмен, фізична та технічна підготовленість, фізичні якості, футболАнотація
Мета дослідження – дослідити зміни фізичної та технічної підготовленості футболістів у річному циклі тренувань. Матеріал та методи дослідження. Дослідження проводились серед футболістів, у три етапи, в період з вересня 2021 року по липень 2022 року. Спортсмени, які приймали участь у досліджені були здорові і знаходились під постійним лікарським контролем. Група футболістів, у кількості 20 чоловік була обстежена по шести тестах, три рази протягом сезону. На першому етапі (вересень 2021 р.) було проведено педагогічне тестування, мета якого – визначення рівня фізичної та технічної підготовленості футболістів по закінченню перехідного періоду у річному циклі тренувань. На другому етапі (березень 2022 р.) проведено аналогічне тестування метою якого було формування даних про стан фізичної та технічної підготовленості футболістів, по закінченню підготовчого періоду у річному циклі підготовки. На третьому етапі (липень 2022 р.) проводилось ще одне педагогічне тестування, яке було аналогом обох попередніх, з метою вивчення динаміки стану фізичної та технічної підготовленості футболістів по закінченню змагального періоду у річному циклі тренувань на етапі початкової спеціалізації. Для вирішення поставлених завдань ми використовували такі методи: вивчення та аналіз науково-методичної літератури; педагогічні спостереження; педагогічний експеримент; математична обробка результатів. Результати. З метою вивчення стану фізичної та технічної підготовленості футболістів на етапі поглибленого тренування ми провели тестування показників фізичних та технічних показників у річному циклі тренувань. Тестування проводились у три етапи, на кожному з яких футболісти виконували одні і ті самі тести. Результати тестувань засвідчують, що у річному циклі тренувань показники фізичних та технічних даних футболістів зростають: загальна витривалість на 225 м; швидкість на 0,41 с; швидкісно-силові якості на 19 см; ведення м’яча – 0,62 с; вкидання м’яча на 3 м; удар на дальність на 3,6 м. Висновок. У процесі дослідження встановлено, що максимальні темпи зростання у річному циклі тренувань у вкиданні м’яча – 20 %. Високі темпи приросту швидкісно-силових якостей, на прикладі удару м’яча на дальність – 11,8 % та стрибка у довжину – 9,3 %. Середні темпи зростання швидкості – 7,9 % введення м’яча – 7,6 %. Мінімальне зростання витривалості – 7,3 %.
Посилання
Боднар, Т.С. (2018). Спортивні та рухливі ігри на уроках фізичної культури в початковій школі. Харків:Ранок.
Вихров, К. (2011). Физическая подготовка юных футболистов. Киев: Федерация футбола Украины. Научно-методический отдел.
Вихров, К. (2015). Разминка футболистов: метод. пособ. Киев: Комби ЛТД.
Віхров, К. (2017). Основи методики навчання й тренування юних футболістів. Фізичне виховання в школі. 2, 10-13.
Гладуняк, Ю.М. Методики футбольних тренувань дітей 10-12 років. Методична розробка для тренерів та вчителів з фізичної культури. URL:https://urok-ua.com/metodyky-futbolnyh-trenuvan-ditej-10-12-rokiv/
Дулібський, А.В. (2009). Застосування методів моделювання у процесі підготовки юнацьких команд з футболу. Физическое воспитание студентов творческих спеціальностей. 10, 31-35.
Єрмолов, Р. & Максименко, Л. (2021). Розвиток фізичних якостей футболістів 9-10 років. Актуальні питання підготовки спортсменів в олімпійських і неолімпійських видах спорту. 44-47.
Єрмолов, Р. & Максименко, Л. (2021). Сучасні футбольні кросівки як ергогенний засіб розвитку швидкісних якостей. Цифрові технології в процесі підготовки спортсменів в умовах формального і неформального навчання. 20-21.
Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н.Є. & Кривчикова, О.Д. (2017). Теорія і методика фізичного виховання. Київ: Олімп. л-ра; Т. 1.
Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н.Є. & Кривчикова, О.Д. (2017). Теорія і методика фізичного виховання. Київ: Олімп. л-ра; Т. 2.
Кухар, Л.О. & Сергієнко, В. П. (2010). Конструювання тестів. Курс лекцій: навч. посіб. Луцьк.
Лисенчук, Г.А. (2011). Управление тренировочным процессом футболистов. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 11. 55-67.
Пітин, М. (2010). Взаємозв’язки показників фізичної підготовленості футболістів на етапі початкової підготовки. Молода спортивна наука України. Вип. 14. 1. 215-220.
Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения: учебник (для тренеров): в 2 кн. Київ: Олимп. лит.; Кн. 1.
Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения: учебник (для тренеров): в 2 кн. Київ: Олимп. лит.; Кн. 2.
Про затвердження тестів і нормативів для проведення щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України / Міністерство молоді та спорту України №4665 від 10.01.2017 URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE30063.html
Романюк, В. (2003). Вікова динаміка фізичної працездатності юних футболістів. Фізична культура, спорт та здоровʼя. Мат. V міжнар. наук. конф. студентів та аспірантів. Харків: ХДАФК.
Романюк, В. (2005). Вплив занять футболом в умовах додаткового уроку на фізичну підготовленість школярів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 352-356.
Ценцура, К. (2018). Вплив технологій на досягнення футболістів. НВ техно. 14 червня 2018. URL: https://nv.ua/ukr/techno/innovations/de-mij-dzhojstik-jak-tekhnolohiji-zminilisuchasnij-futbol-2476067.html