Вплив вправ координаційної спрямованості на оволодіння технічними прийомами баскетболу студентами з вадами опорно-рухового апарату на заняттях з фізичної
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-1.05Ключові слова:
студенти з фізичними вадами, фізична культура, вправи з м´ячем, прийоми баскетболуАнотація
Освітня система є найбільш ефективним способом інтеграції осіб з фізичними вадами у соціальне середовище. Сьогодні широко застосовується стратегія інклюзії. У рамках цієї концепції відбувається повне включення осіб з обмеженими можливостями здоров'я до освітнього середовища. Мета: покращення показників оволодіння технічними прийомами баскетболу на заняттях з фізичної культури студентами з вадами опорно рухового апарату (ОРА) під впливом системи вправ з м'ячем координаційної спрямованості. Матеріал: У дослідженні брали участь 63 студенти з порушеннями опорно-рухового апарату (ОРА) віком від 16 до 19 років (дівчата та юнаки), які навчалися в технікумі-інтернаті. До основних груп (ОГ) увійшло 40 студентів (19 юнаків та 21 дівчина), контрольні групи (КГ) склали 23 студенти (10 юнаків та 13 дівчат) з аналогічними порушеннями ОРА. Результати: Розроблено систему спеціально підібраних вправ з м´ячом для покращення оволодіння прийомами техніки баскетболу на навчальних заняттях з фізичної культури під час проходження модулю «Баскетбол». Юнаки мали оцінки з першої і другої контрольної вправи «задовільно», дівчата – «відмінно» та «незадовільно», відповідно. Включення до занять вправ координаційної спрямованості сприяло покращенню показників контрольних вправ як у юнаків, так і у дівчат основної групи. У студентів основної групи обох статей встановлено достовірне покращення показника швидкості виконання обведення зони 3-х секунд з виконанням кидка м’яча у кошик після подвійного кроку (р<0,05). При цьому у юнаків основної групи спостерігалося достовірне покращення точності кидка м’яча як при виконанні подвійного кроку, так і в штрафних кидках (р<0,05), у дівчат основної групи покращення даних показників достовірних змін не мало (р>0,05). Оцінка першої контрольної вправи у юнаків змінилася на «добре», у дівчат залишилася «відмінно». У точності штрафних кидків оцінка у юнаків основної групи змінилася на «добре», у дівчат – на «задовільно». Висновки: Проведене дослідження вказує на позитивний вплив вправ з м´ячами координаційної спрямованості на оволодіння прийомами техніки баскетболу на заняттях з фізичної культури учнями з вадами ОРА.
Посилання
Адаптивная физическая культура в комплексной реабилитации и социальной интеграции лиц с ограниченными возможностями здоровья [Электронный ресурс]: учебное пособие под общ. ред. Т. В. Андрюхиной. Retrieved from: http://elar.rsvpu.ru/978-5-8050-0665-5.
Грициляк, С., & Зубрицький, Б. (2011). Вплив засобів баскетболу на стан фізичної підготовленості студентів. Physical education, sport and health culture in modern society, 2 (14, 53-56.
Єфременко, В.М. (2020). Баскетбол як засіб реалізації варіативного компоненту у фізичному вихованні студентів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Випуск 7(127), 82–85. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.7(127).15
Заплатинська, А.Б., & Шевчук, Л.А. (2020). Рухливі ігри як засіб адаптивної фізичної культури для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату та інтелекту. Психолого-педагогічні науки, 3, 57–63. 2020. DOI 10.31654/2663-4302-2020-РР-3-57-63
Качан, В.В., & Лежньова, О.В. (2019). Формування рухових умінь і навичок з баскетболу в студентів у процесі фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, Випуск 3(111), 69–73.
Кашуба, А., & Ковальський, В. (2018). Динаміка показників фізичної підготовленості студентів першого року навчаннѐ під впливом секційних занѐть з баскетболу. Актуальні проблеми фізичного вихованнѐ та методики спортивного тренуваннѐ, Т. 2, 21–25.
Фазан, В.В. (2022). Адаптивна фізична культура як важливий фактор соціалізації дітей з обмеженими можливостями. DOI: https://doi. Org. 325.
Хоменко, С. (2015). Адаптивна фізична культура як засіб соціальної інтеграції осіб з інвалідністю. Спорт та сучасне суспільство: матеріали загальноукраїнської наукової конференції 5 березня 2015 р. НУФВСУ, 207.
Шевченко, О.В. (2003). Реабілітаційний вплив рухливих ігор на дітей з вадами фізичного розвитку. Педагогіка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фізичного виховання і спорту, 14, 36–41.
Aghyppo, O., Pomeshchikova, I., Filenko, L., Pasko, V., Sirenko, R., & Poproshaiev, O. The Effect of Physical Exercises and Ball Games on the Static Balance of Students with Musculoskeletal Disorders. Sport Mont, 19(3), 83-88. DOI: 10.26773/smj.211020
Arsic, R., Slavnic, S., & Kovacevic, J. (2012). Sports Activities as a Factor in Socialization of Deaf Students. Journal of Physical Education and Sport, 12(1), Art 1, 3–8.
Druz, V.A., Klimenko, A.I., & Pomeshchikova, I.P. (2010). Social'naia adaptaciia lic s narusheniiami oporno-dvigatel'nogo apparata sredstvami fizicheskogo vospitaniia. Physical education of students, 1, 34–37.
Groff, D.G. (2009). Influence of adaptersport on quality of life: Perceptions of athletes with Cerebral Palsy. Disability and Rehabilitation, vol. 31(4), 318- 326.
Kоstopoulos, N., Bekris, E., Apostolidis, N., Kavroulakis, E., &Kоstopoulos, P. (2012). The effect of a balance and proprioception training program on amateur basketball players’ passing skills. Journal of Physical Education and Sport, 12(3), Art 47, 316–323.
Maksym, M., Oleg, K., Viacheslav, M., Larysa, T., Zhanna, G., Olena, T., ... & Iryna, P. (2018). Problems and features of technique in the development of coordination abilities of players specializing in wheelchair basketball. Journal of Physical Education and Sport, 18, 1016–1020.
Pomeshchikova, I. P., Shevchenko, O. O., Yermakova, T. S., Paievskyi, V. V., Perevoznyk, V. I., Koval, M. V., ... & Moiseienko, O. K. (2016). Influence of exercises and games with ball on coordination abilities of students with disorders of muscular skeletal apparatus. Journal of Physical Education and Sport, 16(1), 146–155. DOI:10.7752/jpes.2016.01024
Pomeshchikova, I., Iermakov, S., Bartik, P., Shevchenko, O., Nosko, M., Yermakova, T., & Nosko, Y. (2016). Influence of exercises and games with ball on vestibular stability of students with muscular-skeletal apparatus disorders. Sport Science, 9 (1), 75–83.