Вимоги щодо підготовки тренера з ігрових видів спорту
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-1.08Ключові слова:
тренер, підготовка, компітентності, досвідАнотація
Зміни освітньої парадигми в Україні спрямовані на модернізацію вищої школи та підготовку майбутніх фахівців високої кваліфікації, які можуть конкурувати на ринку праці. Фахівець у галузі фізичної культури і спорту мусить володіти ґрунтовною світоглядною підготовкою, сучасним економічним мисленням, навичками управлінської та організаторської роботи відповідно до профілю своєї діяльності, а також високою загальною культурою. Мета дослідження: на основі аналізу науково-методичної літератури узагальнити сучасні вимоги щодо підготовки тренера з ігрових видів спорту. Результати дослідження. Професійна освіта в галузі підготовки тренерських кадрів базується на глибокому вивченні будови та функцій організму спортсменів, їх особистості, адаптації до екстремальної діяльності у спорті у поєднанні зі значним обсягом безперервної практики зі спортивно-педагогічних дисциплін. Підготовка сучасного тренера потребує інтеграції освітньої, наукової та спортивної діяльності. Ефективне керівництво тренувальним процесом та змагальною діяльністю висококваліфікованих спортсменів, членів збірних команд вимагає від тренера, поряд з володінням новітніми методиками підготовки та готовності будувати підготовку на основі розуміння індивідуальних особливостей спортсменів, здатності визначати ті характеристики та показники, які будуть ключем до успіх у спорті в найближчому майбутньому. Висновки. Аналіз науково-методичної інформації та джерел Інтернету досвіду дозволив визначити, що проблема підготовки тренера в спортивних іграх є однією з найактуальніших. Сучасного тренера мають вирізняти ініціатива, потреба в постійному розвитку та збагачення своїх знань, здатність сміливо приймати новаторські рішення і активно впроваджувати їх у життя. Діючи в умовах науково-технічної революції, він поставлений в такі умови, коли йому необхідно не тільки багато знати і вміти, а й бути підготовленим професійно, фізично і психічно. Підготовка висококваліфікованих тренерів є важливою складовою частиною системи вищої освіти в галузі фізичної культури і спорту.
Посилання
Буренко, М.С. (2012). Педагогічні умови формування фахових компетенцій майбутніх тренерів-викладачів у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 05, 16–21.
Горюк П.І., Молдован, А., Кошура А.В. (2020). Компетентнісний підхід як основа професійної підготовки тренера. Інноваційна підготовка, Випуск 22, Т. 4, 43–46. DOI https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/22-4.8
Данилко, М., & Толкач, В. (2010). Сучасні уявлення про сутність і структуру діяльності тренера. Physical education, sport and health culture in modern society, 2 (10), 22–26.
Дорошенко, Е.Ю., Кириченко, Р.О., & Хабарова, М.О. (2000). Аналіз змагальної діяльності як провідний компонент професійної підготовки тренерів з баскетболу. Педагогіка, психологія та медико-біол. проблеми фіз. виховання і спорту: зб. наук. праць, 29–33.
Камаєв, О.І., & Андрієнко, Г.М. (2003). Сучасні вимоги і шляхи удосконалення процесу підготовки фахівців із фізичного виховання та спорту. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (1), 2–3.
Лаврентьєв, О.М., Крупеня, С.В., & Малинський, І.Й. (2021). Формування моделі професійної підготовки тренера з обраного виду спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, Випуск 5 (136), 58–61. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2021.5(135).13
Михайлова, Т.В. (2017). Концептуальная модель формирования профессиональных мотивов подготовки тренера в интегральной образовательной системе институтов спорта. Теория и практика физической культуры, 11, 3-5.
Михайлова, Т.М. (2019). Концепция подготовки тренеров в условиях интегрированной образовательной системы институтов спорта : автореферат дис. доктора пед. наук. Москва
Павлюк, Є.О. (2013). Концепція підготовки майбутніх тренерів-викладачів у вищих навчальних закладах. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету Україна, (2), 187–193.
Серебровская, Н.Е., Суворова, О.В., & Дунаева, Н.И. (2020). Новый взгляд на подготовку тренера в системе высшего профессионального образования. Вестник Мининского университета, 8(2 (31)), 13.
Сопотницька, О.В. (2010). Особистісно орієнтоване навчання у підготовці майбутнього тренера. Педагогічні науки, 53, 112–114.
Сутула, В.О. (2014). Системоутворювальна функція фізичної культури. Слобожанський науково-спортивний вісник. 1 (39), 118–121.
Сущенко, Л.П. (2003). Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико-методологічний аспект). Запоріжжя : Запорізький держ. ун-т.
Тимчишена, Н. (2008). Сучасний тренер у педагогічній системі. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк. 1. 252–254.
Червона, С.П. (2017). Оптимізація управління грою гандбольної команди. Актуальные научные исследования в научном мире, 5 (25), часть 7, 156–161.
Червона, С.П. (2018). Підготовка тренерів-викладачів спортивних команд до управлінської діяльності. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 2, 75–78.
Червона, С.П. (2019). Складові професійної підготовки майбутніх тренерів з ігрових видів спорту. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 2, 87–90.
Чопик, Т. & Павлюк, Є. (2012). Аналіз професійної підготовки майбутніх фахівців з олімпійського та професійного спорту у вищих навчальних закладах. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 2, 92–95.
Чопик, Т. В. (2014). Розвиток професійної компетентності майбутніх тренерів-викладачів у процес і фахової підготовки. Автореферат. Вінниця
Чопик, Т.В. (2013). Развитие профессиональной компетентности будущих тренеров-преподавателей в процессе специальной подготовки: результаты формирующего этапа эксперимента. Современный научный вестник. Серия : Педагогические науки, психология и социология, филологические науки, 39 (178), 43–52.
Щенникова, М. Ю., & Петров, С. И. (2017). Подготовка кадров для спорта: современное состояние и направления развития. Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта, (5 (147)), 203–211.
Anderson-Butcher, D. (2019). Youth sport as a vehicle for social development. Kinesiology Review, 8(3), 180–187. doi.org/10.1123/kr.2019-0029
Coatsworth, J.D., & Conroy, D.E. (2006). Enhancing the self-esteem of youth swimmers through coach training: Gender and age effects. Psychology of sport and exercise, 7(2), 173–192. doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.005
Danish, S., Forneris, T., Hodge, K., & Heke I. (2004). Enhancing youth development through sport. World Leis J., 46, 38–49. https://doi.org/10.1080/04419057.2004.9674365
Kelly, D. (2008). Training the Trainers: Towards a Description of Translator Trainer Competence and Training Needs Analysis. TTR, 21(1), 99–125. doi.org/10.7202/029688ar
Kramers, S., Turgeon, S., Bean, C., Sabourin, C. & Camiré, M. (2020). Examining the roles of coaching experience and coach training on coachs' відбулося життя skills teaching. International Journal of Sports Science & Coaching, 15 (4), 576–583. doi.org/10.1177/1747954120922367
Mora, A., Cruz Feliu, J., & Torregrossa, M. (2009). Effects of a training program in communication stules of basketball coaches. Revista de Psicología del Deporte, 18(3), 299–302.
Olusoga, P., Maynard, I., Butt, J., & Hays, K. (2014). Coaching pod pressure: Mental skills training for sports coaches. Sport and exercise psychology review, 10 (3), 31–44. doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.005
Pierce, S., Gould, D., & Camiré, M. (2017). Definition and model of life skills transfer. International review of sport and exercise psychology, 10(1), 186–211. doi.org/10.1080/1750984X.2016.1199727
Santos, S., Mesquita, I., Graça, A., & Rosado, A. (2010). Coaches 'відповіді про визнання і зміцнення тренування потреби, що стосуються професійних знань. Journal of sports science & medicine , 9 (1), 62.