Управління фізичною підготовкою волейболістів в умовах закладів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-2.11Ключові слова:
волейболісти, студентська команда, фізична підготовка, підготовчий період, швидкісно-силові здібностіАнотація
Мета роботи – визначити структуру фізичної підготовки волейболістів студентської команди в підготовчому періоді річного тренувального циклу й експериментально обґрунтувати її ефективність. Матеріал і методи. В дослідженні взяли участь 14 волейболістів чоловічої збірної команди Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка віком 18-22 роки. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, хронометрування, метод контрольних випробувань, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. У підготовчому періоді формувального етапу було збільшено частку засобів розвитку швидкісно-силових здібностей до 14,3 %, швидкісної підготовки до 13,7 %, засобів розвитку спритності до 12,8 % переважно за рахунок зменшення частки засобів розвитку гнучкості до 12,9 %, загальної витривалості до 12,2 %, атлетичної підготовки до 13,1 %. Другим складником ефективного управління фізичною підготовкою було розробка та впровадження програми швидкісно-силової підготовки в межах окресленої структури, оскільки швидкісно-силові здібності складають основу більшості технічних прийомів у волейболі та є провідними для волейболістів. Висновки. Впровадження розроблених структури та змісту фізичної підготовки волейболістів упродовж підготовчого періоду формувального етапу експерименту сприяло статистично достовірному покращенню більшості показників фізичної підготовленості досліджуваних гравців у межах від 1,8 до 7,6 %, що свідчить про їх ефективність і дозволяє рекомендувати для практичного застосування в тренувальному процесі волейболістів студентських команд.
Посилання
Гринченко, І.Б., Коваленко, С.В., & Воронов, Ю.В. (2019). Вплив авторської програми навчально-тренувального збору з фізичної підготовки на фізичну і функціональну підготовленість кваліфікованих волейболістів. Спортивні ігри, 4 (14), 13-23. doi: 10.15391/si.2019-4.02
Борисова, О.В., Шльонська, О.Л., Шутова, С.Є., & Хамуді, М.Ф. (2018). Оцінка спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих волейболістів. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 5, 167-173.
Дорошенко, Е.Ю. (2014). Теоретико-методичні основи управління техніко-тактичною діяльністю в командних спортивних іграх: автореф. дис. ... докт. наук з фіз. вих. і спорту: спец. 24.00.01 «Олімпійський і професійний спорт».
Костюкевич, В.М. (2018). Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колект. моногр. Вінниця: Планер, 418.
Тищенко, В. (2014). Оптимальне управління тренувальним процесом у гандболі. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, 7, 279-285. DOI: 10.32626/2309-8082.2014-0.%25p
Тищенко, В. (2015). Контроль ефективності тренувальних навантажень кваліфікованих гандболістів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 19(2), 399-404.
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2021). Використання сучасних фітнес-технологій у процесі фізичної підготовки футболісток студентських команд на загальнопідготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 1 (19), 65-74. DOI: 10.15391/si.2021-1.7
Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2020). Диференційований підхід до фізичної підготовки футболісток студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 4 (18), 106-115. DOI: 10.15391/si.2020-4.10
Шамардін, В.М. (2013). Технологія управління системою багаторічної підготовки футбольних команд вищої кваліфікації: автореф. дис. ... докт. наук з фіз. вих. і спорту: спец. 24.00.01 «Олімпійський і професійний спорт».
Щепотіна, Н. (2017). Педагогічний та медико-біологічний контроль підготовленості та змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації. Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія; за заг. ред. В.М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер».
Щепотіна, Н.Ю. (2016). Побудова мікроциклів підготовки кваліфікованих волейболісток на основі модельних тренувальних завдань. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15, «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури», 3К 1 (70) 16, 239 – 243.
Щепотіна, Н.Ю., & Поліщук, В.М. (2018). Управління тренувальним процесом кваліфікованих волейболісток на основі методів моделювання. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колективна монографія; за заг. ред. В. М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 202-227.
Albert, J., Glickman, M. E., Swartz, T. B., & Koning, R. H. (Eds.). (2017). Handbook of statistical methods and analyses in sports. CRC Press.
Bompa, T. O., & Haff, G. G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
Byshevets, N., Denysova, L., Shynkaruk, O., Serhiyenko, K., Usychenko, V., Stepanenko, O., & Syvash, I. (2019). Using the methods of mathematical statistics in sports and educational research. Journal of Physical Education and Sport, 19(3), 1030-1034. DOI: 10.7752/jpes.2019.s3148
Choriyev, D.I. (2021). Planning And Organizing Training Of Football Players. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(07), 9-14.DOI: 10.37547/tajssei/Volume03Issue07-03
Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Vozniuk, T., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Valentina, V., Borysova, O., Didyk, T., Perepelytsia, O., Hudyma, S., & Bezmylov, N. (2020). Choice and experimental substantiation of tests for controlling physical and technical preparedness of hockey players. Journal of Physical Education and Sport, 20(5), 2735-2744. DOI: 10.7752/jpes.2020.05372
Kostiukevych, V., Shchepotina, N., & Vozniuk, T. (2020). Monitoring and Analyzing of the Attacks of the Football Team. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(2), 68-76. DOI: 10.17309/tmfv.2020.2.02
Kozina, Zh., Sobko, I., Bazulyuk, T., Ryepko, O., Lachno, O., & Ilnitskaya, A. (2015). The applying of the concept of individualization in sport. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 172.
Leibo, W., Lisenchuk, G., Stasiuk, I., Marzec, A., Zhigadlo, G., Leleka, V., Bogatyrev, K., Derkach, V., Adamenko, O., & Slavitiak, O. (2021). Training Process Structure of Highly Skilled Players in Mini-Football during the Competitive Period. Sport Mont, 19(S2), 17-22. DOI: 10.26773/smj.210903
Mitova, O. (2019). Unified algorithm of complex control for athletes’ fitness in team sports games. Science in Olympic Sport, 2, 16-28. DOI:10.32652/olympic2019.2_2
Platonov, V. N. (2006). The basis of modern training process periodization in high-performance athletes for year preparation. Research Yearbook, 12 (2), 176-180.
Shchepotina, N., Kostiukevych, V., Asauliuk, I., Stasiuk, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., & Adamchuk, V. (2021). Management of training process of team sports athletes during the competition period on the basis of programming (Football-Based). Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 21(2), 142–151. DOI: 10.17309/tmfv.2021.2.07