Визначення значущості сторін підготовленості та показників змагальної діяльності як підґрунтя розробки комплексної системи контролю гравців у баскетболі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-4.02

Ключові слова:

баскетбол, контроль, багаторічна підготовка, стадії, експертна оцінка

Анотація

Стаття присвячена визначенню значущості сторін підготовленості та
показників змагальної діяльності на першій та другій стадіях багаторічної підготовки як
підґрунтя розробки комплексної системи контролю гравців у баскетболі. Представлено
порівняльний аналіз значущості показників на першій та другій стадії багаторічної
підготовки. Мета дослідження – на основі експертної оцінки тренерів визначити
значущість сторін підготовленості та показників змагальної діяльності на першій та
другій стадіях багаторічної підготовки як підґрунтя до розробки комплексної системи
контролю гравців у баскетболі. В ході проведеного дослідження було використано такі
методи: аналіз спеціальної, науково-методичної літератури, аналіз документальних
матеріалів, експертна оцінка, методи математичної статистики. Результати. В
результаті проведеного експертного опитування було встановлено значущість п’яти груп
показників: сторін підготовленості, фізичних якостей, психологічних характеристик,
морфофункціональних показників, спеціальних здібностей баскетболістів на першій та
другій стадіях багаторічної підготовки, які є дуже важливими для контролю
підготовленості та змагальної діяльності у баскетболі, й тренери визначили їх відмінну
значущість. Таким чином, тести в системі контролю спортсменів у баскетболі повинні
бути спрямовані на визначення рівня фізичного розвитку, видів підготовленості,
міжособистісних взаємовідносин у команді; індивідуальних особливостей відповідно до
ігрового амплуа, кваліфікації спортсменів, та відповідати вимогам, притаманним
баскетболу: надійності, специфічності, інформативності, взаємозв’язку з сенситивними
періодами розвитку фізичних якостей, взаємозв’язку з етапами багаторічної підготовки,
взаємозв'язку з програмним матеріалом навчального плану, комплексності, кількості
виконавців тесту або контрольної вправи, періодичності. Висновки. Результати
експертної оцінки було враховано під час розробки алгоритму контролю підготовленості
та змагальної діяльності та при формуванні системи тестів на кожній стадії
багаторічного вдосконалення.

Біографії авторів

Олена Мітова , Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту

д.фіз.вих, доцент, завідувач кафедри спортивних ігор

Оксана Івченко , Український державний хіміко-технологічний університет

к.фіз.вих, доцент кафедри фізичної культури, спорту і
здоров’я

Віола Онищенко , Дніпропетровський фаховий коледж спорту

к.фіз.вих., викладач фізичного виховання

Антоніна Полякова , Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту

к.фіз.вих., доцент кафедри спортивних ігор

Ольга Ханюкова , Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту

к.фіз.вих., доцент кафедри спортивних ігор

Посилання

Безмылов, Н.Н., Шинкарук, О.А., & Митова, Е.А. (2016). Комплексная оценка уровня подготовленности баскетболистов в профессиональные клубы при проведении ежегодной процедуры драфта в НБА. Фізична культура спорт та здоров’я нації, 2, 112–119.

Івченко, О.М. (2019). Комплексний контроль підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки [дисертація]. Дніпро.

Корягін, В.М., & Блавт, О.З. (2019). Інноваційні технології тестового контролю у фізичному вихованні і спорті. Львів. Видавництво «Львівська політехніка».

Костюкевич, В.М., (Eds.). (2017). Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті. Вінниця ТОВ «Планер».

Мітова, О., Івченко, О. (2018). Оптимізація структури педагогічного контролю у дитячоюнацькому баскетболі на підставі думки експертів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 6(25), 170-175.

Мітова, О., Івченко, О., Онищенко, В., Полякова, А., & Ганчева, В. (2022). Аналіз думки тренерів щодо проблем педагогічного контролю у сучасному баскетболі. Спортивні ігри, 3 (25), 86-96. doi: 10.15391/si.2022-3.08.

Мітова, ОО. (2017). Проблеми контролю у командних спортивних іграх на другій стадії багаторічної підготовки. Спортивні ігри, 1, 24-28.

Мітова, О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх в процесі багаторічного вдосконалення. [ докторська дисертація]. К.

Остапенко, Ю.О., Стасюк, Р.Н., & Долгова, Н.О. (2022). Розробка інтегральної оцінки за 5-ти бальною сигмальною шкалою для оцінювання рівня спеціальної фізичної і технічної підготовленості баскетболістів на етапі підготовки до вищих спортивних досягнень. Спортивні ігри, 2, 20-29. doi: 10.15391/si.2022-2.03

Платонов, В. Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения. К.: Олимпийская литература, Кн. 2.

Поплавський Л.Ю., & Окіпняк, В.Г. (1999). Баскетбол. Навчальна програма для дитячоюнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву та шкіл вищої спортивної майстерності (навчально-тренувальні групи та

групи спортивного удосконалення). К.

Поплавський, Л.Ю., Маслова, О.В., Безмилов, М.М., Мітова, О.О., Мурзін, Є.В., & Четвертак, О.А. (2019). Баскетбол. Навчальна програма для дитячо-юнацьких

спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ: Республіканський науково-методичний кабінет Міністерства молоді та спорту України.

Тищенко, В.О. (2015). Тестування в системі педагогічного контролю спеціальної підготовленості кваліфікованих гандболістів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 21, 92–98.

Тогобицкая, Д.Н., Шамардина, Г.Н., & Долбышева, Н.Г. (2009). Основы математической статистики и ее использование при обработке данных в сфере физической культуры и спорта: [метод. рекомендации для студентов, магистрантов и аспирантов институтов физической культуры и спорта]. Днепропетровск: Вета.

Шинкарук, О.А., & Мітова, О.О. (2017). Система контролю підготовки початківців у командних спортивних іграх: проблемні питання та сучасні підходи. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 105-112.

Koryahin, V., Blavt, O., Doroshenko, E., Prystynskyi, V., & Stadnyk, V. (2020). Training effect of special basketball exercises. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ. 20(3), 137-141. https://doi.org/10.17309/tmfv.2020.3.02

Kozina, Zh.L., Sobko, I.N., Yermakova, T., Cielicka, M., Zukow, W., Chia, M., Goncharenko, V., Goncharenko, O., & Korobeinik, V. (2016). Psycho-physiological characteristics of female basketball players with hearing problems as the basis for the technical tactic. Journal of Physical Education and Sport, 261348-1359. DOI:10.7752/jpes.2016.04213

Mitova, O., Griban, G., Oleniev, D., Yakovenko, A., Onyshchenko, V., Mozolev, O., Semeniv, B., Lytvynenko, A., Khurtenko, O., Zamrozevuch-Shadrina, S., Kozibroda, L., & Hres, M.(2022). The impact of mini-basketball training sessions on the 6-7-year-old boys’ physical fitness and physical development. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10 (4), 754-767. doi: 10.13189/saj.2022.100416.

Mondoni, M. (2020). General guidelines of minibasketball. Italy, Roma.Sushko, R. & Doroshenko, Е. (2017). Рrofessionalization issues of concern as a factor of sports

games globalization (basing on basketball), Fundamental and Applied Studies in EU and CIS Countries : рroceedings of the VII International Academic Congress, 26–28 February 2017. United Kingdom, Cambridge, England, VII, 128–132

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-27

Як цитувати

Мітова , О., Івченко , О., Онищенко , В., Полякова , А., & Ханюкова , . О. (2023). Визначення значущості сторін підготовленості та показників змагальної діяльності як підґрунтя розробки комплексної системи контролю гравців у баскетболі. Спортивні ігри, (4 (26), 16–27. https://doi.org/10.15391/si.2022-4.02

Номер

Розділ

Статті