Педагогічні критерії адаптації функціональних систем організму спортсменів до занять міні-футболом в умовах закладів вищої освіти

Автор(и)

  • Василь Качан Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0000-0002-4930-5222
  • Олена Лежньова Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна
  • Олена Буртова Вінницький медичний коледж ім. акад. Д.К. Заболотного, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-3.05

Ключові слова:

міні-футбол, аеробне навантаження, змішане навантаження, анаеробне навантаження, інтегральний показник адаптації, рівень фізичної працездатності, максимальне споживання кисню, частота дихання

Анотація

Мета роботи – вивчити адаптацію функціональних систем організму спортсменів у міні-футболі впродовж підготовчого періоду річного циклу підготовки в умовах закладів вищої освіти за даними педагогічного контролю. Матеріал і методи. В педагогічному експерименті взяли участь 16 гравців у міні-футбол студентської збірної команди Вінницького національного медичного університету ім. М.І. Пирогова, середній вік яких становив 19,32±0,85 років. Методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури, педагогічне спостереження, хронометрування, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. За результатами педагогічного спостереження в комплексі з хронометруванням тренувальної роботи було встановлено, що загальний обсяг навантажень упродовж підготовчого періоду склав 72 годин, з яких на втягувальний мезоцикл відводилося 13,5 годин, на базовий розвивальний – 19,5 годин, на контрольно-підготовчий – 19 годин, на передзмагальний – 20 годин. Упродовж підготовчого періоду спостерігається тенденція до зменшення частки навантажень аеробної спрямованості (з 70,4 % у втягувальному мезоциклі до 26,7 % у передзмагальному), а також збільшення частки навантажень змішаної (з 25,9 % у втягувальному мезоциклі до 61,2 % у передзмагальному) й анаеробної (з 3,7 % у втягувальному мезоциклі до 23,2 % у контрольно-підготовчому) спрямованості. Висновки. Застосування окреслених навантажень упродовж підготовчого періоду сприяло статистично достовірному покращенню функціональних показників гравців у межах від 2,8 до 5,1 % (р<0,05). Аналіз отриманих результатів дозволяє стверджувати, що інтегральний показник адаптації, рівень фізичної працездатності, максимальне споживання кисню, частота дихання в спокої є інформативними педагогічними критеріями адаптації функціональних систем організму спортсменів у міні-футболі в умовах закладів вищої освіти.

Біографії авторів

Василь Качан , Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри
фізичного виховання та ЛФК

Олена Лежньова, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри
фізичного виховання та ЛФК

Олена Буртова , Вінницький медичний коледж ім. акад. Д.К. Заболотного

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач
фізичного виховання

Посилання

Касьян, А. (2020). Адаптація футболістів студентських команд до тренувальних навантажень різного характеру. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 9(28), 189-194. DOI: 10.31652/2071-5285-2020-9(28)-189-194

Касьян, А.В. (2018). Програмування фізичної підготовки баскетболістів студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 6 (25), 135-140.

Качан, В.В., & Лежньова, О.В. (2021). Педагогічний контроль функціональної

підготовленості футболістів студентських команд. Спортивні ігри, 3(21), 22-30. DOI:

15391/si.2021-3.03

Костюкевич, В.М. (2014). Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту). Навчальний посібник. Вінниця: Планер.

Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая

теория ее практические приложения: в 2 книгах. Киев: Олимпийская литература,

Книга 1.

Самусь, А.І. (2019). Фізична підготовка футболістів студентських команд різних амплуа.

Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (12), 78-82.

Сотник, О.В., Зубрицький, Б.Д., & Сініцина, О.В. (2014). Спортивні ігри у фізичному

вихованні студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного

університету імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми

фізичної культури (фізична культура і спорт), 9 (50), 131-135.

Соцький, К.О., Буртова, О.І., & Якушева, Ю.І. (2019). Педагогічні критерії адаптації

футболістів до тренувальних навантажень в умовах закладів вищої освіти. Науковий

часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія

: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3

(111), 171-175.

Стасюк, І.І. (2013). Побудова тренувального процесу висококваліфікованих гравців у мініфутболі протягом змагального періоду. Педагогіка, психологія та медико-біологічні

проблеми фізичного виховання і спорту, (8), 99-106. DOI: 10.6084/m9.figshare.750451

Щепотіна, Н. (2017). Педагогічний та медико-біологічний контроль підготовленості та

змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації. Теоретико-методичні основи

контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія; за заг. ред. В.М.

Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 116–134.

Щепотіна, Н.Ю. (2014). Модельні характеристики підготовленості та змагальної діяльності

кваліфікованих волейболісток. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 18(2), 239-

Kostiukevych, V., & Stasiuk, V. (2017). Training process programming of qualified football

players in higher education establishments. Physical education, sport and health culture in

modern society, 2 (38), 41-50. DOI: 10.29038/2220-7481-2017-02-41-50

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., & Vozniuk, T. (2020). Monitoring and Analyzing of the

Attacks of the Football Team. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(2), 68-76. DOI:

17309/tmfv.2020.2.02

Leibo, W., Lisenchuk, G., Stasiuk, I., Marzec, A., Zhigadlo, G., Leleka, V., Bogatyrev, K.,

Derkach, V., Adamenko, О., & Slavitiak, O. (2021). Training Process Structure of Highly

Skilled Players in Mini-Football during the Competitive Period. Sport Mont, 19(S2), 17-22.

DOI: 10.26773/smj.210903

Shchepotina, N.Y. (2017). Optimization of training process of skilled female volleyball players

based on the model training tasks. Cand. Diss., Kyiv.

Shchepotina, N., Kostiukevych, V., Asauliuk, I., Stasiuk, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., &

Adamchuk, V. (2021). Management of training process of team sports athletes during the

competition period on the basis of programming (Football-Based). Teorìâ ta Metodika

Fìzičnogo Vihovannâ, 21(2), 142-151. DOI: 10.17309/tmfv.2021.2.07

Stegariu, V. I., Trofin, P. F., & Abalasei, B. A. (2020). Study on the Correlation of Physiological

Parameters at Mini-Football Players. Bulletin of the Transilvania University of Braşov.

Series IX: Sciences of Human Kinetics, 13(62) 1, 103-110.

DOI:10.31926/but.shk.2020.13.62.1.13

Wilmore, I.H., Costill, D.L., & Kenney, L.W. (2012). Physiology of sport and exercise. Illinois:

Human Kinetics

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-08

Як цитувати

Качан , В. ., Лежньова, . О., & Буртова , О. (2023). Педагогічні критерії адаптації функціональних систем організму спортсменів до занять міні-футболом в умовах закладів вищої освіти. Спортивні ігри, (3(25), 57–66. https://doi.org/10.15391/si.2022-3.05

Номер

Розділ

Статті