Pedagogical criteria of functional systems adaptation of athletes to mini-football practice in higher education establishments.

Authors

  • Vasyl Kachan National Pirogov Memorial Medical University, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4930-5222
  • Olena Lezhniova National Pirogov Memorial Medical University, Ukraine
  • Olena Burtova Acad. D.K. Zabolotnyi Medical College of Vinnytsia, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-3.05

Keywords:

mini-football, aerobic load, mixed load, anaerobic load, integrated adaptation index, level of physical performance, maximum oxygen consumption, respiratory rate

Abstract

The
purpose of the research is to study the functional systems adaptation of athletes in mini-football
during the preparatory period of the annual training cycle in higher education establishments
according to pedagogical control. Material and methods. The pedagogical experiment involved 16
mini-football players of the Vinnytsia National Medical University named after M.I. Pyrogov
student team, whose average age was 19.32±0.85 years. Research methods: theoretical analysis of
scientific literature, pedagogical observation, timekeeping, pedagogical testing, pedagogical
experiment, methods of mathematical statistics. Results. According to the results of pedagogical
observation in combination with timekeeping of training work, it was found that the total amount of
loads during the preparatory period was 72 hours, of which 13.5 hours were allocated for
retraction mesocycle, 19.5 hours for basic development mesocycle, 19 hours for control and
preparatory mesocycle, 20 hours for pre-competitive mesocycle. During the preparatory period,
there was a tendency to reduce the share of aerobic exercise (from 70.4 % in the retraction
mesocycle to 26.7 % in the pre-competitive), as well as increase the share of mixed loads (from 25.9
% in the retraction mesocycle to 61.2 % in pre-competitive) and anaerobic (from 3.7 % in the
retraction mesocycle to 23.2 % in the control and preparatory) orientation. Conclusions. The use
of delineated loads during the preparatory period contributed to a statistically significant
improvement in the functional performance of players in the range from 2.8 to 5.1 % (p<0.05).
Analysis of the results suggests that the integrated adaptation index, level of physical performance,
maximum oxygen consumption, respiratory rate are informative pedagogical criteria of functional
systems adaptation of mini-football athletes in higher education establishments.

Author Biographies

Vasyl Kachan , National Pirogov Memorial Medical University

Candidate of Medical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of
the Department of Physical Education and Exercise Therapy

Olena Lezhniova , National Pirogov Memorial Medical University

Candidate of Medical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of
the Department of Physical Education and Exercise Therapy

Olena Burtova , Acad. D.K. Zabolotnyi Medical College of Vinnytsia

specialist of the high category, teacher of physical education

References

Касьян, А. (2020). Адаптація футболістів студентських команд до тренувальних навантажень різного характеру. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 9(28), 189-194. DOI: 10.31652/2071-5285-2020-9(28)-189-194

Касьян, А.В. (2018). Програмування фізичної підготовки баскетболістів студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 6 (25), 135-140.

Качан, В.В., & Лежньова, О.В. (2021). Педагогічний контроль функціональної

підготовленості футболістів студентських команд. Спортивні ігри, 3(21), 22-30. DOI:

15391/si.2021-3.03

Костюкевич, В.М. (2014). Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту). Навчальний посібник. Вінниця: Планер.

Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая

теория ее практические приложения: в 2 книгах. Киев: Олимпийская литература,

Книга 1.

Самусь, А.І. (2019). Фізична підготовка футболістів студентських команд різних амплуа.

Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (12), 78-82.

Сотник, О.В., Зубрицький, Б.Д., & Сініцина, О.В. (2014). Спортивні ігри у фізичному

вихованні студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного

університету імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми

фізичної культури (фізична культура і спорт), 9 (50), 131-135.

Соцький, К.О., Буртова, О.І., & Якушева, Ю.І. (2019). Педагогічні критерії адаптації

футболістів до тренувальних навантажень в умовах закладів вищої освіти. Науковий

часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія

: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3

(111), 171-175.

Стасюк, І.І. (2013). Побудова тренувального процесу висококваліфікованих гравців у мініфутболі протягом змагального періоду. Педагогіка, психологія та медико-біологічні

проблеми фізичного виховання і спорту, (8), 99-106. DOI: 10.6084/m9.figshare.750451

Щепотіна, Н. (2017). Педагогічний та медико-біологічний контроль підготовленості та

змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації. Теоретико-методичні основи

контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія; за заг. ред. В.М.

Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 116–134.

Щепотіна, Н.Ю. (2014). Модельні характеристики підготовленості та змагальної діяльності

кваліфікованих волейболісток. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 18(2), 239-

Kostiukevych, V., & Stasiuk, V. (2017). Training process programming of qualified football

players in higher education establishments. Physical education, sport and health culture in

modern society, 2 (38), 41-50. DOI: 10.29038/2220-7481-2017-02-41-50

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., & Vozniuk, T. (2020). Monitoring and Analyzing of the

Attacks of the Football Team. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(2), 68-76. DOI:

17309/tmfv.2020.2.02

Leibo, W., Lisenchuk, G., Stasiuk, I., Marzec, A., Zhigadlo, G., Leleka, V., Bogatyrev, K.,

Derkach, V., Adamenko, О., & Slavitiak, O. (2021). Training Process Structure of Highly

Skilled Players in Mini-Football during the Competitive Period. Sport Mont, 19(S2), 17-22.

DOI: 10.26773/smj.210903

Shchepotina, N.Y. (2017). Optimization of training process of skilled female volleyball players

based on the model training tasks. Cand. Diss., Kyiv.

Shchepotina, N., Kostiukevych, V., Asauliuk, I., Stasiuk, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., &

Adamchuk, V. (2021). Management of training process of team sports athletes during the

competition period on the basis of programming (Football-Based). Teorìâ ta Metodika

Fìzičnogo Vihovannâ, 21(2), 142-151. DOI: 10.17309/tmfv.2021.2.07

Stegariu, V. I., Trofin, P. F., & Abalasei, B. A. (2020). Study on the Correlation of Physiological

Parameters at Mini-Football Players. Bulletin of the Transilvania University of Braşov.

Series IX: Sciences of Human Kinetics, 13(62) 1, 103-110.

DOI:10.31926/but.shk.2020.13.62.1.13

Wilmore, I.H., Costill, D.L., & Kenney, L.W. (2012). Physiology of sport and exercise. Illinois:

Human Kinetics

Published

2023-04-08

How to Cite

Kachan , V., Lezhniova , O., & Burtova , O. (2023). Pedagogical criteria of functional systems adaptation of athletes to mini-football practice in higher education establishments . Sports Games, (3(25), 57–66. https://doi.org/10.15391/si.2022-3.05

Issue

Section

Articles