Ефективність особистісного підходу до технічної підготовки спортсменів з тенісу настільного

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-2.10

Ключові слова:

тенісисти, тренування, тренажер, темперамент, мотивація, тривожність, технічна підготовленість

Анотація

Мета - встановити ступінь ефективності особистісного підходу до технічної підготовки спортсменів з настільного тенісу. Матеріал і методи. У процесі дослідження брали участь вихованці спортивного коледжу, а саме: вісім гравців різного стилю гри, статі та спортивного розряду. Дослідження тривало протягом двох років (2020-2021) і проводилося на базі Херсонського фахового спортивного коледжу. Для оцінки
властивостей особистості тенісистів була обрана методика Г. Айзенка щодо визначення
типу темпераменту, методика Т. Елерса «Мотивація до успіху» та методика Ч.Д.
Спілбергера «Шкала самооцінки особистісної тривожності». Рівень технічної
підготовленості тенісистів визначався спеціальними контрольними тестами щодо оцінки кількості влучень. Результати: серед тенісистів було виявлено 62,5% екстравертів. За типом темпераменту визначено одного флегматика, 25% – меланхоліків та 62,5% – тенісистів-холериків. У більшості тенісистів (87,5%) був виявлений середній рівень мотивації до успіху. У 50% тенісистів був виявлений високий рівень особистісної
тривожності, 37,5% мали середній рівень і лише у одного (12,5%) – низький рівень цієї
ознаки. У мезоциклі для екстравертів широко застосовувався спеціальний тренажер
«Робот» для настільного тенісу. У тренувальному мезоциклу для інтровертів була
застосована вправа ВКМ (робота з великою кількістю м’ячів). У всіх спортсменів з
настільного тенісу виявлено покращення результатів технічної підготовленості за всіма
тестами по відношенню до програмної норми. Організація та побудова тренувальних
занять з урахуванням особистісного підходу до технічної підготовленості спортсменів з
настільного тенісу сприяли тому, що найвищий приріст результатів показали тенісистки
різного типу темпераменту. Висновки: тренер повинен при побудові спортивного
тренування враховувати також і властивості особистості спортсмена, так як тенісист
може мати ефективну технічну підготовленість, але не завжди зможе її реалізувати у
тренувальній та змагальній діяльності. Про це свідчить статистично значущий зв'язок між технічною підготовленістю та особистісною тривожністю (0,920), а також між
мотивацію до успіху і темпераментом (0,752) спортсменів з настільного тенісу.

Біографії авторів

Шалар Олег, Херсонський державний аграрно-економічного університет

доцент кафедри загальноекономічної підготовки, кандидат
педагогічних наук, доцент

Євгеній Стрикаленко , Херсонський державний аграрно-економічного університет

доцент кафедри загальноекономічної підготовки,
кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент

Віктор Гузар, Херсонська державна морська академія

кандидат педагогічних наук, доцент

Регіна Андрєєва, Херсонський державний аграрно-економічного університет

доцент кафедри загальноекономічної підготовки, кандидат
наук з фізичного виховання і спорту, доцент

Посилання

Амелін, A.Н. (2002). Сучасний настільний теніс. Київ: Олімпійська література.

Асєєва, Я.Ф., & Шевченко, О.О. (2019). Аналіз результатів анкетування тренерів щодо удосконалення техніко-тактичної підготовленості на етапі попередньої базової підготовки в тенісі настільному. Спортивные игры, 3 (13), 4-11. doi: 10.15391/si.2019-3.01

Байгулов, Ю.П. (2010). Настольный теннис: вчера, сегодня, завтра. Москва: Физкультура и спорт, 156

Ильин, Е.П. (2010). Психология спорта. СПб: Питер.

Родионов А.В. (2004). Психология физического воспитания и спорта. Москва: Академический Проект.

Синицина, Ю., Шалар, О., & Стрикаленко, Є. (2020). Методика особистісно орієнтованого підходу до спортсменів з настільного тенісу. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації, 64, 380-383

Темченко, В.А., Ковтун, Е.В., & Тимченко, А.Н. (2020). Исследование физической подготовленности девушек, занимающихся настольным теннисом в процессе спортивно-ориентированного физического воспитания. Спортивні ігри, 2(16), 69-75. doi: 10.15391/si.2020-2.07

Уэйнберг, Р.С., & Гоулд, Д. (1998). Основы психологии спорта и физической культуры. Київ: Олимпийская литература, 335

Шалар, О.Г., Стрикаленко, Е.А., & Иващенко, А.В. (2013). Индивидуальные свойства личности как критерий выбора стиля игры теннисисток. Физическое воспитание студентов, 2, 69-73.

Шалар, О., Жосан, І., Шум, Д., & Стрикаленко, Є. (2014) Властивості темпераменту і волі гандболісток різного ігрового амплуа. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 40-43.

Шалар, О.Г, Гузар, В.М., & Пушкіна, Л.Й. (2015). Особливості емоційно-вольової сфери легкоатлетів-бігунів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка, 129, IV, 48-51.

Шевченко, О.О., Паєвський, В.В. (2019). Зміна показників спеціальної фізичної підготовленості та фізичного розвитку дівчат 11- 12 років в тенісі настільному.

Спортивные игры, 2(12), 71-78. https://doi.org/10.5281/zenodo.2544965

Strykalenko Yevgeniy, Zhosan Ihor, Shalar Oleh. (2017). Intellectual abilities high-end handball players of different playing roles. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я усучасному суспільстві, 4(40), 128-133.

Nikolakakis A., Mavridis G., & Gourgoulis V., Pilianidis T., Rokka S. (2020). Effect of an intervention program that uses elastic bands on the improvement of the forehand topspin stroke in young table tennis athletes. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 20 (Supplement issue 3), 2189-2195. DOI:10.7752/jpes.2020.s3294

Baidiuk M., Koshura A., & Kurnyshev Yu., Vaskan I., Chubatenko S., Gorodynskyi S., Yarmak O. (2019). The influence of table tennis training on the physical condition of schoolchildren aged 13-14 years. Journal of Physical Education and Sport (JPES), Vol 19 (Supplement issue 2), 495-499, DOI:10.7752/jpes.2019.s2072

González-García, H., Pelegrín, A., & Trinidad, A. (2020). Differences in anger depending on sport performance in table tennis players. Journal of Human Sport and Exercise, 15(1), 177-185. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2020.151.16

Shalar Oleh, Strykalenko Yevhenii, Huzar Viktor, & Homenko Yladislav, Popovich Tatyna. (2019). Psychological readiness of handball players for the competition. Sport science international scientific journal of kinesiology, 12, іssue 1, 95-102.

Shalar, O., Huzar, V., Strykalenko,Y., Yuskiv, S., Homenko, V., & Novokshanova, A. (2019). Psycho-pedagogical aspects of interaction between personality traits and physical qualities of the young gymnasts of the variety and circus studio. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 19 (Supplement issue 6), 2283-2288.

http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2019.s6344

Strykalenko, Y., Shalar, O., Huzar, V., Voloshynov, S., Yuskiv, S., Silvestrova, H., & Holenko, N. (2020). The correlation between intelligence and competitive activities of elite female handball players. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 20 (1), 63-70. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2020.01008

Strykalenko,Y., Shalar, O., Huzar, V., Andrieieva, R., Zhosan, I., & Bazylyev,S. (2019). Influence of the maximum force indicators on the efficiency of passing the distance in academic rowing. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 19 (3), 1507-1512. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2019.03218

Strykalenko,Y., Shalar, O., Huzar, V., Voloshynov, S., Homenko, V., & Bazylyev, S. (2020). Efficient passage of competitive distances in academic rowing by taking into account the maximum strength indicators. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 20 (6), 3512-3520. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2020.06474

Strykalenko,Y., Huzar, V., Shalar, O., Voloshynov, S., Homenko, V., & Svirida, V. (2021). Physical fitness assessment of young football players using an integrated approach. Journal of Physical Education and S

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-20

Як цитувати

Олег, Ш. ., Стрикаленко , Є., Гузар, . В., & Андрєєва, . Р. . (2023). Ефективність особистісного підходу до технічної підготовки спортсменів з тенісу настільного. Спортивні ігри, (2(24), 91–101. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.10

Номер

Розділ

Статті