Вплив експериментальної програми на рівень фізичної підготовленості юнаків-футболістів 16 – 17 років

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2023-3.01

Ключові слова:

футбол, юнаки, швидкість, швидкісно-силові якості, витривалість

Анотація

Мета дослідження: дослідити зміни рівня фізичної підготовленості юнаків-футболістів 16–17 років під впливом занять експериментальної програми. Матеріал та методи дослідження. Дослідження проводилось протягом 2021–2022 років і включало декілька етапів. В експерименті прийняли участь футболісти дублюючого складу команди «Маяк» смт. Іваничи, Волинської області (24 спортсмени) які були поділені на дві групи: експериментальну групу та контрольну (по 12 чоловік в кожній). Вік футболістів 16–17 років. Для вирішення поставлених завдань були використані наступні методи: теоретичний аналіз психологічної, педагогічної та навчально-методичної літератури; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математико-статистичної обробки даних. Результати. Проаналізувавши динаміку бігу на 30 м було встановлено, що футболісти експериментальної групи до педагогічного експерименту подолали дану дистанцію за 4,37±0,05 с. Після педагогічного експерименту футболісти покращили результат пробігання даної дистанції на 0,05 с. Футболісти контрольної групи не змінили результат, показавши, як і до експерименту результат 4,38 с. У тесті Сонча футболісти експериментальної групи на початку експерименту виконали 40,00±2,00 стрибкі, після експерименту цей показник зріс на 5 разів і становив 45,00±3,00 стрибків. У футболістів контрольної групи не було отримано приросту показників, він залишився як і до експерименту 42,0±2,0 стрибків. Зміни в показниках потрійного стрибка після педагогічного експерименту в експериментальній групі відбулися на 0,04 м, в контрольній групі – на 0,17 м. Після педагогічного експерименту в експериментальній групі було отримано незначний, в 0,3 м, приріст показника в п’ятірному стрибку (до експерименту – 12,70±2,0 м; після експерименту – 13,00±1,7 м). Футболісти контрольної групи в кінці педагогічного експерименту покращили результат п’ятірного стрибка на 0,37 м (13,00±1,7 см – після експерименту, 12,63±2,0 см – до експерименту). футболісти контрольної групи подолали за 12 хвилин дистанцію на 22 м довшу, ніж до експерименту і показали результат 2579,0±118,0 м. Представники експериментальної групи покращили результат на 103 м. При виконанні човникового бігу 7Х50 м після педагогічного експерименту відзначалося  покращення результату на 2 с у  футболістів експериментальної групи та на 0,9 с контрольної групи. Висновок. Футболісти 16–17 років мали наступний рівень фізичної підготовленості: у бігу 30 м «середній», у тесті Сонча – «недостатній», у потрійному стрибку з місця «задовільний», в п’ятірному стрибку «задовільний», у тесті Купера «середній», у човниковому бігу 7Х50 м «задовільний». Впровадження експериментальної програми дало змогу покращити рівень підготовленості футболістів експериментальної групи в: тесті Сонча до рівня «добре», п’ятірному стрибку до рівня «добре», тесті Купера до рівня «вище середнього», у човниковому бігу 7Х50 м до рівня «добре». Встановлено незначне покращення показників бігу на 30м, тесту Сонча, потрійного та п’ятірного стрибка, 12-хвилинного тесту К. Купера, човникового бігу 7Х50 м юнаків-футболістів 16–17 років експериментальної групи під впливом експериментальної програми (р>0,5), що може бути пов’язано з недостатнім строком проведення педагогічного експерименту.

Біографії авторів

Ігор Бакіко, Луцький національний технічний університет

кандидат наук з фізичного виховання і спорту

Анатолій Денисовець, Поліський національний університет

старший викладач кафедри фізичного виховання

Олена Пантус, Поліський національний університет

старший викладач кафедри фізичного виховання

Посилання

Артим’юк, Н. & Пітин, М. (2010). Засоби тренування у підготовці футболістів на етапі початкової підготовки. Фізична культура. Спорт та фізична реабілітація в сучасному суспільстві : Зб. наук. праць ІІІ Всеукр. студ. наук.-практ.конф. Вінниця, 5-8.

Артим’юк, Н., Пітин, М., & Лядик, О. (2009). Актуальні напрями удосконалення фізичної і технічної підготовки футболістів на етапі початкової підготовки. Проблеми формування здорового способу життя молоді. : зб. наук. ст. Л., ЛНУ ім.І.Франка, 117-119.

Бойченко, Б.Ф. (1986). Возрастная динамика физических качеств и технико-тактического мастерства в связи с совершенствованием в системе отбора юных футболистов: [автореферат]. Киев. 22 с.

Волков, Л. В. (2015). Теория и методика детского и юношеского спорта. К: Олимп. лит-ра;

Гладуняк, Ю.М. Методики футбольних тренувань дітей 10-12 років. Метод. розр. для тренерів та вчителів з фізичної культури. URL:https://urok-ua.com/metodyky-futbolnyh-trenuvan-ditej-10-12-rokiv/

Єрмолов, Р. & Максименко, Л. (2021). Розвиток фізичних якостей футболістів 9-10 років. І Всеукр. наук.-практ. конф. «Актуальні питання підготовки спортсменів в олімпійських і неолімпійських видах спорту». Суми; 44-47.

Кашуба, В.А., Бондарь, Е.М., Гончарова, Н.Н. & Носова, Н.Л. (2016). Формирование моторики человека в процессе онтогенеза: [монография]. Луцк: Вежа-Друк,

Костюкевич, В., Щепотіна, Н., & Стасюк, В. (2019). Теоретико-методичні підходи щодо програмування тренувального процесу спортсменів у макроциклі. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, (8), 145-156.

Кухар, Л.О. & Сергієнко, В.П. (2010). Конструювання тестів. Курс лекцій: навч. посіб. Луцьк.

Круцевич, Т. Ю., Пангелова, Н. Є., & Кривчикова, О. Д. (2017). Теорія і методика фізичного виховання: вид. за ред. ТЮ Круцевич [2-ге вид., переробл. та доп.]. Київ: НУФВСУ, вид-во «Олімпійська література, Т.1.

Круцевич, Т. Ю., Пангелова, Н. Є., & Кривчикова, О. Д. (2017). Теорія і методика фізичного виховання: вид. за ред. ТЮ Круцевич [2-ге вид., переробл. та доп.]. Київ: НУФВСУ, вид-во «Олімпійська література, Т. 2.

Лісенчук, Г., & Тищенко, В. (2019). Комплексна оцінка спеціальної фізичної і техніко-тактичної підготовленості як запорука формування основного складу у футболі. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, (8), 175-183.

Перепелица, П.Е. & Демкович, С.Э. (2006). Анализ тактико-технических действий футболистов. Вісник ЧДПУ імені Т.Г. Шевченка, Серія: Педагогічні науки, (35), 285-290.

Платонов, В. М. (2020). Сучасна система спортивного тренування. К.: Перша друкарня.

Романюк, В. (2003). Вікова динаміка фізичної працездатності юних футболістів. Фізична культура, спорт та здоровʼя. Мат. V міжнар. наук. конф. студентів та аспірантів. Х.: ХДАФК; 44.

Романюк, В. (2005). Вплив занять футболом в умовах додаткового уроку на фізичну підготовленість школярів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк; 352-356.

Сергієнко, Л. П. (2001). Тестування рухових здібностей школярів. К.: Олімп. літ-ра; 430.

Соломонко, В. В. (2015). Футбол. К.: Олімп. літ-ра; 294.

Стрикаленко, Є. А., Шалар, О. Г. & Гузар, В. М. (2020). Ефективність побудови тренувального процесу футззалістів ФК «Продексім» в підготовчому періоді. Спортивні ігри, 1 (15), 44-57. doi: 10.15391/si.2020-2.05.

Стрикаленко, Є., Шалар, О. & Андрєєва, Р. (2021). Методичні рекомендації щодо використання допоміжного обладнання в фізичній підготовці юних футболістів. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації, 74, 127-130.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-31

Як цитувати

Бакіко, . І. ., Денисовець, . А. ., & Пантус, . О. . (2023). Вплив експериментальної програми на рівень фізичної підготовленості юнаків-футболістів 16 – 17 років. Спортивні ігри, (3(29), 4–15. https://doi.org/10.15391/si.2023-3.01

Номер

Розділ

Статті