Фізичний стан студентів закладів вищої освіти та можливості його корекції засобами футболу
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-3.11Ключові слова:
фізична підготовленість, функціональна підготовленість, футбол, студенти, фізичне вихованняАнотація
Мета роботи – розробити програму корекції фізичного стану студентів закладу вищої освіти в процесі фізичного виховання з використанням засобів футболу й експериментально обґрунтувати її ефективність. Матеріал і методи. В експерименті взяли участь 35 студентів 1-2 курсів Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, які за станом здоров’я були віднесені до основної медичної групи. Функціональна діагностика включала проведення проб Штанге та Генчі (затримання дихання на вдиху та видиху відповідно), а також визначення частоти серцевих скорочень у спокої. Педагогічне тестування проводилося з метою визначення показників фізичної підготовленості досліджуваних студентів – рівня прояву спритності (за результатом човникового бігу 3х10 м) і швидкісно-силових здібностей (за результатом стрибка в довжину з місця). Результати. Корекція фізичного стану студентів здійснювалася шляхом впровадження впродовж першого півріччя в межах 25 % від навчальних годин фізичного виховання за розділом «Футбол» розробленої тренувальної програми. Особливостями розробленої програми були спеціально-підготовчі засоби, оптимальні компоненти навантаження, використання рухливих ігор і естафет, інтерактивних методів. Показники проб Штанге та Генчі статистично достовірно збільшилися на 4,3 і 5,4 % з 67,15±1,05 до 70,02±0,77 с (t=2,28; р<0,05) і з 35,42±0,65 до 37,34±0,49 с (t=2,43; р<0,05) відповідно. Результат човникового бігу 3х10 м статистично достовірно покращився на 2,5 % з 7,52±0,06 до 7,33±0,04 с (t=2,82; р<0,05), а показник стрибка в довжину з місця – на 1,5 % з 253,12±1,39 до 256,89±1,25 см (t=2,07; р<0,05). Висновки. Впровадження розробленої програми сприяло статистично достовірному покращенню більшості показників фізичної та функціональної підготовленості студентів у межах від 1,5 до 5,4 %, що підтверджує ефективність корекції фізичного стану засобами футболу.
Посилання
Асаулюк, І., Маринчук, П., & Дяченко, А. (2017). Корекція фізичного стану студентів спеціальності Музичне мистецтво в процесі професійно-прикладної фізичної підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 50-59.
Власюк, О.О., & Чуйко, О.О. (2016). До питання корекції фізичного стану студентів 17-19 років засобами тайського боксу в секційних заняттях. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 8 (78 К) 16, 14-17.
Горобей, М.П., Чалий, О.С., & Дерябкіна, Т.В. (2017). Спортивні ігри як фактор формування культури здоров'я студентів. Спортивні ігри, 2, 8-10.
Грибан, Г.П. (2009). Життєдіяльність та рухова активність студентів. Житомир: Вид-во Рута.
Гринь, А.Р. (2012). Оздоровчий вплив занять футболом на функціональний стан студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт», 26, 25-33.
Круцевич, Т.Ю., Воробйов, М.І., & Безверхня, Г.В. (2011). Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. Київ : Олімпійська література.
Лопацький, С.В., Випасняк, І.П., & Лісовський, Б.П. (2016). Корекція порушень постави студентів у процесі фізичного виховання з урахуванням стану біогеометричного профілю. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 8 (78 К) 16, 50-54.
Перевозник, В.І., & Перцухов, А.А. (2015). Рухова активність футболістів різного амплуа в умовах змагальної діяльності. Спортивні ігри, 11, 143-146.
Самусь, А.І. (2018). Динаміка показників фізичного розвитку та фізичної підготовленості студенток під впливом занять зі спортивних ігор у процесі фізичного виховання в умовах ЗВО. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини, (11), 317-325.
Сороколіт, Н., & Зорик, М. Я. (2018). Аналіз стану здоров'я студентської молоді України. Молода спортивна наука України, 2, 38-39.
Футорний, С., & Рудницький, О. (2013). Характеристика стану здоров’я студентів вищих навчальних закладів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 99-105.
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2020). Корекція фізичного стану студенток у процесі фізичного виховання засобами волейболу. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Серія: Педагогічні науки), 10 (166), 240-245. DOI: 10.5281/zenodo.4513841
Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2021). Вплив занять міні-футболом у процесі фізичного виховання в умовах закладів вищої освіти на фізичний стан студенток. Спортивні ігри, 4 (22), 72-80. DOI: 10.15391/si.2021-4.07
Щепотіна, Н. (2012). Вплив фізичних навантажень на морфологічні показники волейболісток інституту фізичного виховання і спорту. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: Зб. наук. праць Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, 1, 36-39.
Щепотіна, Н. Ю. (2021). Особливості підготовки здобувачів вищої освіти фізкультурно-спортивного профілю в умовах пандемії COVID-19. Revolution changes and innovations in the training of teachers of physical culture and sports: Internship proceedings, June 29 - August 7, 2021, 24-28.
Щепотіна, Н.Ю., & Романюк, О.В. (2021). Оцінка рівня фізичної працездатності учнів середніх класів. Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні: ІV Всеукраїнська інтернет-конференція “COLOR OF SCIENCE”, 29 січня 2021 року, 180-182.
Albert, J., Glickman, M. E., Swartz, T. B., & Koning, R. H. (Eds.). (2017). Handbook of statistical methods and analyses in sports. CRC Press.
Byshevets, N., Denysova, L., Shynkaruk, O., Serhiyenko, K., Usychenko, V., Stepanenko, O., & Syvash, I. (2019). Using the methods of mathematical statistics in sports and educational research. Journal of Physical Education and Sport, 19(3), 1030-1034. DOI: 10.7752/jpes.2019.s3148
Griban, G., Коbernyk, O., Terentieva, N., Shkola, O., Dikhtiarenko, Z., Mychka, I., Yeromenko, E., Savchenko, L., Lytvynenko, A., & Prontenko, K. (2020). Formation of Health and Fitness Competencies of Students in the Process of Physical Education. Sport Mont, 18 (3), 73–78. DOI: 10.26773/smj.201008
Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Vozniuk, T., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Valentina, V., Borysova, O., Didyk, T., Perepelytsia, O., Hudyma, S., & Bezmylov, N. (2020). Choice and experimental substantiation of tests for controlling physical and technical preparedness of hockey players. Journal of Physical Education and Sport, 20(5), 2735-2744. DOI: 10.7752/jpes.2020.05372
Kostiukevych, V., Shchepotina, N., & Vozniuk, T. (2020). Monitoring and Analyzing of the Attacks of the Football Team. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(2), 68-76. DOI: 10.17309/tmfv.2020.2.02
Yarmak, O., Galan, Y., Blagii, O., Palichuk, Y., Hakman, A., Balatska, L., & Moroz, O. (2018). Analysis of the factor structure of the physical condition of girls 17-19 year-old. Journal of Human Sport and Exercise, 13(S2), S259-S268. DOI: 10.14198/jhse.2018.13.Proc2.11
Yarmak, O., Galan, Y., Nakonechnyi, I., Hakman, A., Filak, Y. & Blahii, O. (2017). Screening system of the physical condition of boys aged 15-17 years in the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport, 17 (SI 3), 1017-1023. DOI: 10.7752/jpes.2017.s3156