Використання вправ акробатичної спрямованості у навчально-тренувальному процесі юних волейболісток 12–14 років

Автор(и)

  • Ігор Гринченко Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-7469-5819
  • Олександр Сірий Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0002-5610-105X
  • Ася Тихонова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-8383-3005
  • Андрій Тихонов Державний біотехнологічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4695-557X

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-4.03

Ключові слова:

вправи акробатичної спрямованості, юні волейболістки, тестування, навчально-тренувальній процес

Анотація

У сучасному волейболі застосовуються різні методи та засоби
спеціальної фізичної підготовки волейболісток. Більшість з них направлені на підвищення ефективності швидко силової або координаційно-рухової підготовки. При цьому найбільш поширеними засобами розвитку координації є вправи з елементами акробатики. Використання акробатичних вправ, схожих за біомеханічними характеристиками з технічними діями у волейболі, дозволяє скоротити термін навчання технічним діям та створити передумови для подальшого підвищення спортивної майстерності. Мета дослідження – підвищення ефективності навчально-тренувального процесу юних волейболісток з використанням спеціальних вправ акробатичної спрямованості. Результати дослідження: зіставлення динаміки показників технічної підготовленості після тренувального періоду (8 місяців) засвідчило, що статистично значуще покращення результатів тестування відбулося в ЕГ в порівнянні з КГ за такими показниками: «Передача м’яча двома руками зверху над собою» (р=0,042), «Передача м’яча двома руками знизу над собою» (р=0,072), «Прийом подачі» (р=0,021); «Атакуючий удар із зони 2, 4» (відповідно р=0,059, р=0,032), «Передача м’яча двома руками зверху на точність» (р=0,031), «Передача м’яча двома руками знизу на точність» (р=0,076), «Передача м’яча двома руками зверху в ціль протягом 30 с.» (р=0,033), «Верхня пряма подача на точність в зону 1, 6» (р=0,029, р=0,044), «Загальна кількість виконаних подач у зони1, 6, 5» (р=0,043). Висновки. Достовірні покращення (р<0,05; р<0,01) показників точності виконання передач м’яча двома руками як зверху, так і знизу, підвищення точності ударних рухів при виконанні атакуючих ударів, прийому м'яча з подачі в експериментальній групі пов'язано, перш за все, з включенням в навчально-тренувальний процес спеціально розроблених комплексів вправ акробатичної спрямованості.

Біографії авторів

Ігор Гринченко, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

кандидат педагогічних наук, доцент

Олександр Сірий , Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

старший викладач

Ася Тихонова, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

старший викладач

Андрій Тихонов , Державний біотехнологічний університет

старший викладач

Посилання

Бойчук, Р.І. (2012). Розвиток координаційних здібностей юних волейболістів на етапі початкової підготовки (Автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих. та спорту). Держ. наук.- дослід. ін-т фіз. культури і спорту, Київ.

Гнатчук, Я.І. (2007). Порівняльний аналіз різних за методичною спрямованістю програм фізичної підготовки кваліфікованих волейболістів. Теорія і методика фізичного виховання, 9, 35–38.

Горчанюк Ю.А., Горчанюк В.А., & Козирко А.О. (2014). Роль спеціальних фізичних якостей у підготовці волейболістів. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях. Сборник статей Х международной научной конференции, 7 февраля 2014 года, Т. 2, 18–23.

Ивойлов, А.В. (1986). Помехоустойчивость движений спортсмена. М.: Физкультура и спорт.

Ковальчук, А., & Куц, О. (2015). Динаміка фізичної працездатності волейболісток та її взаємозв’язок із фізичною підготовленістю в процесі річного тренувального циклу. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 3(31), 242–245.

Корж, Д. (2013). Акробатична підготовка в навчально-тренувальному процесі волейболістів. Нова педагогічна думка, 4, 136-138.

Мітова О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх в процесі багаторічного вдосконалення. (Автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.01). Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України, Київ.

Мітова, О.О., Малойван, Я.В., Кірєєв, О.А, Мицак, О.В. (Ред.). (2019). Засоби та методи фізичної підготовки волейболістів. Методичні рекомендації з курсу «ТМС (волейбол)» для самостійної роботи студентів денної та заочної форми навчання, викладачів спеціальних навчальних закладів, тренерів. Дніпро: ПДАФКіС.

Моца, Б., & Маленюк, Т. (2016). Покращення показників фізичної підготовленості юних волейболісток за рахунок стрибкових вправ. В Фізичне виховання і спорт в навчальних закладах України на сучасному етапі: стан, напрямки та перспективи розвитку (с. 255-259). Кіровоград: ПП Ексклюзивсистем.

Синиговец, И.В. (2007). Скоростно-силовая подготовка волейболистов 15 – 17 лет с учетом игрового амплуа. (Автореф. дис… канд. наук по физ. восп. и спорту: 24.00.01). НУФВСУ, К..

Стрельнікова, Є.Я., Козіна, Ж.Л., Собко, І.М., Нужна, А., Поліщук, С.Б., Рєпко, О.О., & Козін, С.В. (2018). Підготовка юних волейболісток на етапі спортивного

вдосконалення на основі розвитку психофізіологічних функцій. Health, sport, rehabilitation : scientific journalon problems of physical education, sports, rehabilitation and recreation, 2(4), 124–133. http://doi.org/10.5281/zenodo.1342510

Туровський, В.В., Носко, М.О., Осадчий, О.В., Гаркуша, С.В., & Жула, Л.В. (Ред.). (2009). Волейбол. Навчальна програма для ДЮСШ, спеціалізованих ДЮСШОР та ШВСМ. Київ.

Устінова, Т.Б., Прекурат, О.О. & Устінова, Т.Б. (2009). Методика розвитку координаційних здібностей юних волейболістів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 8, 153-156.

Boichuk, R., Iermakov, S., & Nosko, M. (2017). Pedagogical conditions of motor training of junior volleyball players during the initial stage. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 327-334. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.01048

Boichuk, R., Iermakov, S., Nosko, M., & Kovtsun, V. (2017). Special aspects of female volleyball players’ coordination training at the stage of specialized preparation. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 884-891. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.02135

Bykova, O., Druz, V., Pomeshchikova, I., Strelnikova, E., Strelnikov, G., Melnyk, A., & Shyriaieva, I. (2017). Changes in technical preparedness of 13-14-year-old handball players under the influence of coordination orientation exercises. Journal of Physical Education and Spor,t 17(3), 1899-1905. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.03185

Hirtz, P., Ludwig, G., & Ludwig, H. (2009). Coordination abilities – coordination skills. Kassel: Universitats Bibliothek Kassel. [in German]

Kozina, Z., Sobko, I., Yermakova, T., Cieslicka, M., Zukow, W., Chia, M., & Korobeinik, V. (2016). Psychophysiological characteristics of female basketball players with hearing problems as the basis for the technical tactic training methodic in world level teams. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1348-1359.

http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2016.04213

Nosko, M. O., Vlasenko, S. A., & Manievich, O. R. (2001). Organization and methods of motor coordination study in different age volleyball players. Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sports, 10, 21–25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-13

Як цитувати

Гринченко, . І., Сірий , О., Тихонова, . А., & Тихонов , А. (2023). Використання вправ акробатичної спрямованості у навчально-тренувальному процесі юних волейболісток 12–14 років. Спортивні ігри, (4(22), 33–44. https://doi.org/10.15391/si.2021-4.03

Номер

Розділ

Статті