Адаптація футболісток до тренувальних навантажень у підготовчому періоді в умовах закладів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-4.05Ключові слова:
підготовчий період, здвоєний річний цикл, футболістки, вміст жиру в тілі, вміст скелетної мускулатури, інтегральний показник адаптації, максимальне споживання киснюАнотація
Мета роботи – визначити динаміку морфофункціональних показників як
критеріїв адаптації футболісток студентської команди до тренувальних навантажень
протягом другого підготовчого періоду здвоєного циклу. Матеріал і методи. Дослідження проводилося на базі жіночої футбольної команди Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Учасниками експерименту були 16 футболісток віком 18-22 роки, з кваліфікацією І-ІІ розряду. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної і спеціальної літератури з проблеми дослідження, педагогічне спостереження, хронометрування, педагогічне тестування, морфофункціональна діагностика, методи математичної статистики. Результати. Зміст загальнопідготовчого етапу склали 50,8 % навантажень аеробної спрямованості, 34,9 % навантажень змішаної спрямованості, 10,7 % навантажень анаеробної алактатної спрямованості та 3,6 % навантажень анаеробної гліколітичної спрямованості. Сумарний коефіцієнт величини навантаження становив 8356 бали, середній коефіцієнт інтенсивності – 6,6 бал/хв. Зміст спеціально-підготовчого етапу склали 35,4 % навантажень аеробної спрямованості, 49,6 % навантажень змішаної спрямованості, 8,6 % навантажень анаеробної алактатної спрямованості та 6,4 % навантажень анаеробної гліколітичної спрямованості. Сумарний коефіцієнт величини навантаження становив 18802 бали, середній коефіцієнт інтенсивності – 7,7 бал/хв. Критеріями адаптації футболісток до тренувальних навантажень виступали морфофункціональні показники, що характеризували стан серцево-судинної, дихальної систем і складу маси тіла спортсменок. Висновки. Упродовж підготовчого періоду було виявлено статистично достовірні зміни щодо зменшення вмісту жиру в тілі на 0,7 %, покращення інтегрального показника адаптації на 4,1 % та відносного показника максимального споживання кисню на 3,1 % (р<0,05).
Посилання
Гринько, В.М. (2015). Ставлення студентів до фізичного виховання і здорового способу життя та їх самооцінка рівня фізичної підготовленості. Слобожанський науковоспортивний вісник, 1, 55-59.
Касьян, А. (2020). Адаптація футболістів студентських команд до тренувальних навантажень різного характеру. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 9(28), 189-194.
Котова, О.В., Непша, О.В., & Попазов, О.О. (2019). Ставлення студентів до фізичної культури і спорту як способу формування здорового способу життя. Актуальные научные исследования в современном мире, 5(1 (45)), 51-56.
Латенко, С.Б., & Копочинська, Ю.В. (2015). Студентський спорт як засіб формування життєвих цінностей молоді і розвитку здорової особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 129 (3), 195-198.
Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория ее практические приложения: в 2 книгах. Киев: Олимпийская литература: Книга 1.
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2021-a). Використання сучасних фітнес-технологій у процесі фізичної підготовки футболісток студентських команд на
загальнопідготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 1 (19), 65-74. doi: 10.15391/si.2021-1.7
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2021-b). Морфо-функціональні показники та рівень фізичної підготовленості кваліфікованих футболісток. Спортивні ігри, 3 (21), 71-79. doi: 10.15391/si.2021-3.8
Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2020). Диференційований підхід до фізичної підготовки футболісток студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 4 (18), 106-115. doi: 10.15391/si.2020-4.10
Цись, Д. І., Хлус, Н. О., & Цись, Н. О. (2021). Структура та зміст тренувального процесу футболісток студентських команд у підготовчому періоді річного циклу підготовки. Спортивні ігри, 2 (20), 134-143. doi: 10.15391/si.2021-2.13
Чернов, С.В., Андрющенко, Л.Б., Аверясова, Ю.О., & Андрющенко, О.Н. (2017). Адаптация баскетболисток 17-20 лет к соревновательной деятельности при переходе в команды высокого класса. Теория и практика физической культуры, 4, 78-82.
Щепотіна, Н. (2012). Вплив фізичних навантажень на морфологічні показники волейболісток інституту фізичного виховання і спорту. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: Зб. наук. праць Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, 1, 36-39.
Щепотіна, Н. (2013). Дослідження взаємозв'язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров'я нації, 15, 428-434.
Юденок, В.М., Борсук, М.П., & Касьян, А.В. (2014). Адаптація баскетболістів студентських команд до тренувальних навантажень впродовж підготовчого періоду річного циклу підготовки. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 118 (4), 226-228.
Bompa, T.O., & Haff, G.G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
Kostiukevich, V., & Shchepotina, N. (2016). Model training tasks as a tool for building the training process of athletes of team game sports. Science in Olympic Sports, 2, 24-31.
Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020).
Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055
Souza, J.D., Gomes, A.C., Leme, L., & Silva, S. G. D. (2006). Changes in metabolic and motor performance variables induced by training in handball players. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 12, 129-134.
Wilmore, I.H., Costill, D.L., & Kenney, L.W. (2012). Physiology of sport and exercise. Illinois: Human Kinetics.