Вплив занять міні-футболом у процесі фізичного виховання в умовах закладів вищої освіти на фізичний стан студенток
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-4.07Ключові слова:
міні-футбол, фізичний стан, студентки, морфофункціональна діагностика, скелетна мускулатура, вміст жиру, проби Штанге та ГенчіАнотація
Мета роботи – визначити вплив занять міні-футболом у процесі фізичного
виховання в умовах закладів вищої освіти на фізичний стан студенток. Матеріал та
методи дослідження. В дослідженні взяли участь 29 студенток 1-2 курсів Глухівського
національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, які відвідували
факультативні заняття фізичного виховання з міні-футболу. Методи дослідження:
теоретичний аналіз науково-методичної і спеціальної літератури, морфофункціональна
діагностика, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати.
Досліджувані студентки основної групи систематично відвідували заняття з міні-футболу, зміст яких складали три компоненти: 1) навчаючі програми формування рухових умінь і навичок (особливістю цих програм були спеціально підібрані підвідні вправи та відповідний алгоритм їх застосування); 2) тренувальні програми розвитку фізичних якостей (зміст цих програм складали як специфічні для міні-футболу засоби, так і неспецифічні; компоненти фізичного навантаження були оптимальними для спрямованого розвитку відповідних якостей; на заняттях для підвищення інтересу та мотивації студенток використовувався сучасний інвентар); 3) рухливі ігри як засіб загальної фізичної підготовки студенток (ігри підбиралися підвідні до міні-футболу, відповідали віку досліджуваних студенток; використовувалися для підвищення емоційного фону заняття). За результатом морфофункціональної діагностики наприкінці педагогічного експерименту в студенток основної групи було виявлено перерозподіл компонентів складу маси тіла в бік збільшення м’язового та зменшення жирового, покращення функції дихальної та серцево-судинної систем. Висновки. Впровадження розробленої програми занять з міні-футболу сприяло статистично достовірному покращенню більшості показників фізичного стану студенток основної групи в межах від 0,9 до 4,2 % (р<0,05), що свідчить про її ефективність.
Посилання
Гринь, А.Р. (2012). Оздоровчий вплив занять футболом на функціональний стан студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична і спорт», 26, 25-33.
Гузар, В., & Юськів, С. (2020). Вплив занять футболом на формування професійноприкладних фізичних якостей морських фахівців. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 1, 46-50.
Журавльов, С.О. (2019). Підвищення рівня рухової активності студентів ЗВО засобами мініфутболу. Актуальные научные исследования в современном мире, 11-4, 35-40.
Качан, В.В., & Лежньова, О.В. (2019). Формування рухових умінь і навичок з баскетболу в студентів у процесі фізичного виховання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт», 3 (111) 19, 69-73.
Костюкевич, В.М. (2016). Управление тренировочным процессом футболистов в годичном цикле подготовки: монография. 2-е изд. К.: КНТ, 683.
Момот, О.О., & Шостак, Є.Ю. (2020). Варіативний модуль «Футзал» навчальної програми з фізичної культури для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. (23-24 квітня 2020 р.), 169-172.
Пермяков, О.А., & Грущенко, A. (2020). Активізація рухової активності студентів в умовах пандемії. Гуманітарний вісник Національного університету імені Юрія Кондратюка : зб. наук. праць, 1-2(7), 78-85.
Романюк, В. П. (2007). Комплексна оцінка впливу занять футболом в умовах різних рухових режимів на морфофункціональний розвиток школярів 11–17 років: Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. Харків, 21.
Самусь, А.І. (2018). Динаміка показників фізичного розвитку та фізичної підготовленості студенток під впливом занять зі спортивних ігор у процесі фізичного виховання в мовах ЗВО. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини, (11), 317-325.
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2020). Корекція фізичного стану студенток у процесі фізичного виховання засобами волейболу. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Серія: Педагогічні науки), 10 (166), 240-245. https://doi.org/10.5281/zenodo.4513841
Щепотіна, Н. (2013). Дослідження взаємозв'язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров'я нації, 15, 428 – 434.
Щепотіна, Н. Ю. (2021). Особливості підготовки здобувачів вищої освіти фізкультурноспортивного профілю в умовах пандемії COVID-19. Revolution changes and innovations in the training of teachers of physical culture and sports: Internship proceedings, June 29 -August 7, 2021, 24-28.
Bielikova, N., Tsos, A., Indyka, S., Contiero, D., Pantik, V., Tomaschuk, O., Dedeliuk, N., & Podubinska, S. (2021). The Motor Activity Status and Students` Self-Assessment of Health During a COVID-19 Pandemic. Sport Mont, 19 (S2), 95-99.https://doi.org/10.26773/smj.210901
Chan, W.K., Leung, K. I., Ho, C. C., Wu, C. W., Lam, K.Y., Wong, N.L., Chan, C. Y. R., Leung, K. M., & Tse, A. C. Y. (2021). Effectiveness of online teaching in physical education during COVID-19 school closures: a survey study of frontline physical education teachers in Hong Kong. Journal of Physical Education and Sport, 21(4), 1622-1628. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.04205
Kostiukevich, V., & Shchepotina, N. (2016). Model training tasks as a tool for building the training process of athletes of team game sports. Science in Olympic Sports, 2, 24-31.
Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020). Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394, 2020. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055
Mozolev, O., Polishchuk, O., Kravchuk, L., Tatarin, О., Zharovska, О., & Kazymir, V. (2020). Results of monitoring the physical health of female students during the COVID-19 pandemic.Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI6), 3280-3287. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s6445