Influence of mini-football classes in the process of physical education of higher education institutions on the physical condition of female students
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-4.07Keywords:
mini-football, physical condition, female students, morphofunctional diagnostics, skeletal muscles, fat content, Stange and Genchi testsAbstract
The purpose of the work was to determine the influence of mini-football classes in the
process of physical education of higher education institutions on the physical condition of female
students. Material and methods. The study involved 29 female students of 1-2 courses of Glukhiv
National Pedagogical University named after Alexander Dovzhenko, who attended optional classes
in physical education in mini-football. Research methods: theoretical analysis of scientific-methodical and special literature, morphofunctional diagnostics, pedagogical experiment, methods
of mathematical statistics. Results. The studied female students of the main group regularly
attended mini-football classes, the content of which consisted of three components: 1) educational
programs for the formation of motor skills (a feature of these programs were specially selected
leading exercises and the appropriate algorithm for their application); 2) training programs for the
development of physical qualities (the content of these programs were both specific and non-specific for mini-football; components of physical loads were optimal for the targeted development
of relevant qualities; classes to increase interest and motivation of students used modern
equipment); 3) outdoor games as means of general physical training of female students (games
were selected leading to mini-football, corresponded to the age of the studied students; used to
increase the emotional background of the classes). As a result of morphofunctional diagnosis at the
end of the pedagogical experiment in the female students of the main group was found a
redistribution of body composition by increasing muscle and reducing fat, improving the function of
the respiratory and cardiovascular systems. Conclusions. The implementation of the developed
program of mini-football classes contributed to a statistically significant improvement in most
indicators of the physical condition of female students in the main group in the range from 0.9 to
4.2 % (p<0.05), which indicates its effectiveness.
References
Гринь, А.Р. (2012). Оздоровчий вплив занять футболом на функціональний стан студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична і спорт», 26, 25-33.
Гузар, В., & Юськів, С. (2020). Вплив занять футболом на формування професійноприкладних фізичних якостей морських фахівців. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 1, 46-50.
Журавльов, С.О. (2019). Підвищення рівня рухової активності студентів ЗВО засобами мініфутболу. Актуальные научные исследования в современном мире, 11-4, 35-40.
Качан, В.В., & Лежньова, О.В. (2019). Формування рухових умінь і навичок з баскетболу в студентів у процесі фізичного виховання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт», 3 (111) 19, 69-73.
Костюкевич, В.М. (2016). Управление тренировочным процессом футболистов в годичном цикле подготовки: монография. 2-е изд. К.: КНТ, 683.
Момот, О.О., & Шостак, Є.Ю. (2020). Варіативний модуль «Футзал» навчальної програми з фізичної культури для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. (23-24 квітня 2020 р.), 169-172.
Пермяков, О.А., & Грущенко, A. (2020). Активізація рухової активності студентів в умовах пандемії. Гуманітарний вісник Національного університету імені Юрія Кондратюка : зб. наук. праць, 1-2(7), 78-85.
Романюк, В. П. (2007). Комплексна оцінка впливу занять футболом в умовах різних рухових режимів на морфофункціональний розвиток школярів 11–17 років: Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. Харків, 21.
Самусь, А.І. (2018). Динаміка показників фізичного розвитку та фізичної підготовленості студенток під впливом занять зі спортивних ігор у процесі фізичного виховання в мовах ЗВО. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини, (11), 317-325.
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2020). Корекція фізичного стану студенток у процесі фізичного виховання засобами волейболу. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Серія: Педагогічні науки), 10 (166), 240-245. https://doi.org/10.5281/zenodo.4513841
Щепотіна, Н. (2013). Дослідження взаємозв'язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров'я нації, 15, 428 – 434.
Щепотіна, Н. Ю. (2021). Особливості підготовки здобувачів вищої освіти фізкультурноспортивного профілю в умовах пандемії COVID-19. Revolution changes and innovations in the training of teachers of physical culture and sports: Internship proceedings, June 29 -August 7, 2021, 24-28.
Bielikova, N., Tsos, A., Indyka, S., Contiero, D., Pantik, V., Tomaschuk, O., Dedeliuk, N., & Podubinska, S. (2021). The Motor Activity Status and Students` Self-Assessment of Health During a COVID-19 Pandemic. Sport Mont, 19 (S2), 95-99.https://doi.org/10.26773/smj.210901
Chan, W.K., Leung, K. I., Ho, C. C., Wu, C. W., Lam, K.Y., Wong, N.L., Chan, C. Y. R., Leung, K. M., & Tse, A. C. Y. (2021). Effectiveness of online teaching in physical education during COVID-19 school closures: a survey study of frontline physical education teachers in Hong Kong. Journal of Physical Education and Sport, 21(4), 1622-1628. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.04205
Kostiukevich, V., & Shchepotina, N. (2016). Model training tasks as a tool for building the training process of athletes of team game sports. Science in Olympic Sports, 2, 24-31.
Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020). Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394, 2020. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055
Mozolev, O., Polishchuk, O., Kravchuk, L., Tatarin, О., Zharovska, О., & Kazymir, V. (2020). Results of monitoring the physical health of female students during the COVID-19 pandemic.Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI6), 3280-3287. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s6445