Influence of mini-football classes in the process of physical education of higher education institutions on the physical condition of female students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-4.07

Keywords:

mini-football, physical condition, female students, morphofunctional diagnostics, skeletal muscles, fat content, Stange and Genchi tests

Abstract

The purpose of the work was to determine the influence of mini-football classes in the
process of physical education of higher education institutions on the physical condition of female
students. Material and methods. The study involved 29 female students of 1-2 courses of Glukhiv
National Pedagogical University named after Alexander Dovzhenko, who attended optional classes
in physical education in mini-football. Research methods: theoretical analysis of scientificmethodical and special literature, morphofunctional diagnostics, pedagogical experiment, methods
of mathematical statistics. Results. The studied female students of the main group regularly
attended mini-football classes, the content of which consisted of three components: 1) educational
programs for the formation of motor skills (a feature of these programs were specially selected
leading exercises and the appropriate algorithm for their application); 2) training programs for the
development of physical qualities (the content of these programs were both specific and nonspecific for mini-football; components of physical loads were optimal for the targeted development
of relevant qualities; classes to increase interest and motivation of students used modern
equipment); 3) outdoor games as means of general physical training of female students (games
were selected leading to mini-football, corresponded to the age of the studied students; used to
increase the emotional background of the classes). As a result of morphofunctional diagnosis at the
end of the pedagogical experiment in the female students of the main group was found a
redistribution of body composition by increasing muscle and reducing fat, improving the function of
the respiratory and cardiovascular systems. Conclusions. The implementation of the developed
program of mini-football classes contributed to a statistically significant improvement in most
indicators of the physical condition of female students in the main group in the range from 0.9 to
4.2 % (p<0.05), which indicates its effectiveness.

Author Biographies

Dmytro Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

candidate of pedagogical sciences, seniorteacher

Nataliya Khlus, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

сandidate of physical training and sport, senior teacher

Nataliya Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

teacher

References

Гринь, А.Р. (2012). Оздоровчий вплив занять футболом на функціональний стан студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична і спорт», 26, 25-33.

Гузар, В., & Юськів, С. (2020). Вплив занять футболом на формування професійноприкладних фізичних якостей морських фахівців. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 1, 46-50.

Журавльов, С.О. (2019). Підвищення рівня рухової активності студентів ЗВО засобами мініфутболу. Актуальные научные исследования в современном мире, 11-4, 35-40.

Качан, В.В., & Лежньова, О.В. (2019). Формування рухових умінь і навичок з баскетболу в студентів у процесі фізичного виховання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт», 3 (111) 19, 69-73.

Костюкевич, В.М. (2016). Управление тренировочным процессом футболистов в годичном цикле подготовки: монография. 2-е изд. К.: КНТ, 683.

Момот, О.О., & Шостак, Є.Ю. (2020). Варіативний модуль «Футзал» навчальної програми з фізичної культури для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. (23-24 квітня 2020 р.), 169-172.

Пермяков, О.А., & Грущенко, A. (2020). Активізація рухової активності студентів в умовах пандемії. Гуманітарний вісник Національного університету імені Юрія Кондратюка : зб. наук. праць, 1-2(7), 78-85.

Романюк, В. П. (2007). Комплексна оцінка впливу занять футболом в умовах різних рухових режимів на морфофункціональний розвиток школярів 11–17 років: Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. Харків, 21.

Самусь, А.І. (2018). Динаміка показників фізичного розвитку та фізичної підготовленості студенток під впливом занять зі спортивних ігор у процесі фізичного виховання в мовах ЗВО. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини, (11), 317-325.

Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2020). Корекція фізичного стану студенток у процесі фізичного виховання засобами волейболу. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Серія: Педагогічні науки), 10 (166), 240-245. https://doi.org/10.5281/zenodo.4513841

Щепотіна, Н. (2013). Дослідження взаємозв'язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров'я нації, 15, 428 – 434.

Щепотіна, Н. Ю. (2021). Особливості підготовки здобувачів вищої освіти фізкультурноспортивного профілю в умовах пандемії COVID-19. Revolution changes and innovations in the training of teachers of physical culture and sports: Internship proceedings, June 29 -August 7, 2021, 24-28.

Bielikova, N., Tsos, A., Indyka, S., Contiero, D., Pantik, V., Tomaschuk, O., Dedeliuk, N., & Podubinska, S. (2021). The Motor Activity Status and Students` Self-Assessment of Health During a COVID-19 Pandemic. Sport Mont, 19 (S2), 95-99.https://doi.org/10.26773/smj.210901

Chan, W.K., Leung, K. I., Ho, C. C., Wu, C. W., Lam, K.Y., Wong, N.L., Chan, C. Y. R., Leung, K. M., & Tse, A. C. Y. (2021). Effectiveness of online teaching in physical education during COVID-19 school closures: a survey study of frontline physical education teachers in Hong Kong. Journal of Physical Education and Sport, 21(4), 1622-1628. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.04205

Kostiukevich, V., & Shchepotina, N. (2016). Model training tasks as a tool for building the training process of athletes of team game sports. Science in Olympic Sports, 2, 24-31.

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020). Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394, 2020. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055

Mozolev, O., Polishchuk, O., Kravchuk, L., Tatarin, О., Zharovska, О., & Kazymir, V. (2020). Results of monitoring the physical health of female students during the COVID-19 pandemic.Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI6), 3280-3287. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s6445

Published

2023-06-13

How to Cite

Tsys, D., Khlus, N. ., & Tsys, N. . (2023). Influence of mini-football classes in the process of physical education of higher education institutions on the physical condition of female students. Sports Games, (4(22), 72–80. https://doi.org/10.15391/si.2021-4.07

Issue

Section

Articles