Використання сучасних фітнес-технологій у процесі фізичної підготовки футболісток студентських команд на загальнопідготовчому етапі підготовчого періоду
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-1.7Ключові слова:
футболістки, втягувальний мезоцикл, базовий розвивальний мезоцикл, фітнес-засоби, степ-аеробіка, фітбол-аеробіка, функціональна підготовленість, фізична підготовленістьАнотація
Мета дослідження – розробити програму фізичної підготовки футболісток студентської команди з використанням сучасних фітнес-технологій длявпровадження впродовж етапу підготовчого періоду й експериментально обґрунтувати її ефективність. Матеріал і методи. Дослідження проводилося на базі жіночої футбольної команди Глухівського національного педагогічногоуніверситету імені Олександра Довженка. Учасниками експерименту були 17 футболісток віком 18-22 роки, з кваліфікацією І-ІІ розряду. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної і спеціальної літератури з проблеми дослідження, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. Розроблена методика фізичної підготовки футболісток передбачала проведення окремих тренувальних занять фітнес-спрямування, впровадження програми розвитку фізичних якостей з використанням фітнес-засобів, використання розслаблюючих комплексів стретчингу та йога-аеробіки в заключній частині тренувань. Перевагами розробленої програми були: орієнтованість комплексів вправ степ-аеробіки та фітбол-аеробіки на вирішення завдань фізичної підготовки футболісток на загальнопідготовчому етапі; програма розвитку фізичних якостей футболісток включала поєднання фітнес-засобів зі специфічними вправами з футбольним м’ячем; оптимальне дозування тренувальних навантажень для формування тренувальних ефектів у спортсменок. Висновки. Статистично достовірне покращення більшості показників фізичної та функціональної підготовленості футболісток у межах 2,1-3,8 % упродовж педагогічного експерименту відчить про ефективність розробленої методики використання сучасних фітнес-технологій у процесі фізичної підготовки футболісток студентських команд на загальнопідготовчому етапі підготовчого періоду.
Посилання
Вознюк, Т.В., Галайдюк, М.А., & Свірщук, Н.С. (2018). Управління підготовкою кваліфікованих баскетболісток на основі програмування та моделювання
тренувального процесу в підготовчому періоді. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колективна
монографія; за заг. ред. В. М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 190-201.
Горлова, Ю.И., & Логвинов, М.В. (2019). Совершенствование координационных способностей юных футболистов с использованием фитнес-технологий. Наука-2020, 5 (30), 25-29.
Донець, І.О. (2012). Моніторинг фізичної підготовленості футболісток дитячо-юнацької спортивної школи у навчально-тренувальному процесі (автореф. дис. канд. пед. наук). Чернігів, Україна.
Лешева, Н. С., Переверзева, И. В., Чернышова, А. В., Хохлов, А. А., & Воронин, А. В. (2020). Факторы, определяющие необходимость использования фитнес-технологий в процессе общей физической подготовке баскетболисток. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта, 2 (180), 211-214. doi: 10.34835/issn.2308-1961.2020.2.p211-214
Максименко, И.Г. (2012). Изучение перспектив индивидуализации многолетней подготовки юных спортсменов в игровых видах. Физическое воспитание студентов, 1, 63-65.
Овчаренко, С., & Яковенко, А. (2017). Управління підготовкою футболістів в підготовчому періоді з урахуванням їх ігрового амплуа. Міжнародна науково-практична конференція "Фізична культура, спорт та здоров'я", 206-209.
Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение. Киев: Олимпийская литература, 624.
Сайкина, Е.Г., & Ячменев, С.С. (2013). Внедрение фитнес-технологий в процесс общей физической подготовки юных спортсменов сложнокоординационных видов спорта. Фундаментальные исследования, 8, 1810-1813.
Туишева, В.С. (2015). Возможности применения фитнес-технологий в подготовке девушекскороходов. Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта, 1, 137-142.
Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2020). Диференційований підхід до фізичної підготовки футболісток студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 4 (18), 106-115. doi: 10.15391/si.2020-4.10
Шамардін, В.М. (2013). Технологія управління системою багаторічної підготовки футбольних команд вищої кваліфікації (автореф. дис. докт. наук з фіз. вих. і спорту). Львів, Україна.
Шарина, Е.П., Лагутенко, Л.В., Москальонова, Н.А., & Чумаш, В.В. (2018). Кроссфит в повышении силовой выносливости гребцов на байдарках. Современные наукоемкие технологии, 11, 141-145.
Щепотіна, Н. (2017). Обґрунтування ефективності впровадження модельних тренувальних завдань для фізичної підготовки кваліфікованих волейболісток. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 1, 89-92.
Щепотіна, Н.Ю. (2016). Побудова мікроциклів підготовки кваліфікованих волейболісток на основі модельних тренувальних завдань. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. «Науковопедагогічні проблеми фізичної культури, 1 (70) 16, 239-243.
Dillern, T., Ingebrigsten, J., & Shalfawi, S. (2012). Aerobic capacity and anthropometric characteristics of elite-recruit female soccer players. Serbian Journal of Sports Sciences, 6 (2), 43-49. ID 191883788
Imas, Y., Borysova, O., Shlonska, O., Kogut, I., Marynych, V., & Kostyukevich, V. (2018). Technical and tactical training of qualified volleyball players by improving attacking actions of players in different roles. Journal of Physical Education and Sport, 17, 441-446. doi: 10.7752/jpes.2017.01066
Kostiukevych, V., & Stasiuk, V. (2017). Training process programming of qualified football players in higher education establishments. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 2 (38), 41-50. doi.org/10.29038/2220-7481-2017-02-41-50
Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Kulchytska, I., Svirshchuk, N., Vozniuk, T., Kolomiets, A., Konnova, M., Asauliuk, I., Bekas, O., Romanenko, V., & Hudyma, S. (2019).
Management of athletic form in athletes practicing game sports over the course of training macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (Supplement issue 1), 28-34. doi:10.7752/jpes.2019.s1005.
Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020).
Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394. doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055
Kostyukevych, V.M. (2013). The construction of the training process highly skilled athletes in soccer and field hockey in the annual cycle of training. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems Of Physical Training And Sports, 17(8), 51-55. doi:10.6084/m9.figshare.750446
Kozina, Zh., Sobko, I., Bazulyuk, T., Ryepko, O., Lachno, O., & Ilnitskaya, A. (2015). The applying of the concept of individualization in sport. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 172-177. doi:10.7752/jpes.2015.02027
Malikova, A.N., Doroshenko, E.Yu., Symonik, A.V., Tsarenko, E.V., & Veritov, A.I. (2018). The ways of improvement special physical training of high-qualified women volleyball players in competitive period of annual macrocycle. Physical Education Of Students, 22(1), 38-44. doi:10.15561/20755279.2018.0106.