Розвиток спритності у волейболістів 10–12 років

Автор(и)

  • Алла Гета Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», Україна https://orcid.org/0000-0001-7031-5188
  • Віктор Гета Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», Україна https://orcid.org/0009-0008-9825-934X

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-2.02

Ключові слова:

юний спортсмен, волейбол, розвиток спритності, спортивно-тренувальна діяльність

Анотація

Однією із актуальних проблем у сучасному спорті є вивчення розвитку спеціальних фізичних якостей у спортсменів, тому що вміння швидко реагувати на постійно мінливу ігрову ситуацію, правильно і якісно реагувати на м’яч, що летить з високою швидкістю, швидко переходити від одних дій до інших, має велике значення у волейболі і значною мірою впливає на кінцевий результат гри. У спортивних іграх комплекс цих умінь поєднується поняттям «спритність». Спритність – це складний психофізичний комплекс, що включає вміння розподіляти і концентрувати увагу, здатність швидко орієнтуватися, оперативно мислити, спрямовувати вольові зусилля на управління емоціями і виконувати складнокоординовані дії. Мета дослідження – визначити ефективність застосовуваного комплексу вправ, спрямованого на розвиток спритності у волейболістів 10–12 років. Матеріал і методи дослідження. У дослідженні, описаному у статті, застосовувалися такі методи: теоретико-методологічний аналіз науково-методичної літератури; педагогічне спостереження; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Вибірку дослідження склали 16 спортсменів віком 10–12 років (КГ n=8, ЕГ n=8). Дослідження проводилось на базі КЗ «Полтавська СДЮСШОР № 2». Результати дослідження: проведене дослідження виявило, що застосовуваний нами комплекс вправ позитивно впливає на розвиток спритності у волейболістів 10–12 років, який спостерігається у достовірному (р<0,05) збільшенні показників та може бути використаний у навчально-тренувальному процесі підготовки волейболістів всіх вікових груп. Висновки: спритність у волейболі проявляється при виконанні всіх техніко-тактичних дій і тісно пов’язана із силою, швидкістю, витривалістю, гнучкістю. Протягом дослідження у спортсменів позитивно змінились усі досліджувані показники як експериментальної (р<0,05), так і контрольної (р>0,05) груп. Достовірність розбіжностей досліджуваних показників підтверджується результатами парного t-тесту Стьюдента. Дослідження розвитку спритності спортсменів на завершальному етапі дослідження виявили покращення показників у контрольній групі (у вправах «2», «5», «7»), а також в експериментальній групі (у вправах «1», «3», «4», «6» – максимальне, у вправах «2», «5», «7» – середнє). Аналіз даних отриманих у ході експерименту з розвитку спритності у волейболістів 10–12 років дозволяє констатувати, що найкращими виявилися показники спортсменів експериментальної групи.

Біографії авторів

Алла Гета , Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент, доцент кафедри фізичної культури та спорту

Віктор Гета, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

здобувач вищої освіти

Посилання

Богуш, В.Л., & Гетманцев, С.В. (2015). Удосконалення спеціальної підготовки волейболістів. Слобожанський науково-спортивний вісник, 3, 24–29.

Бріскін, Ю.А., & Пітин, М.П. (2011). Проблема диференціації техніко-тактичної підготовки спортсменів в ігрових командних видах спорту. Вісник Запорізького національного університету, 1 (5), 143–151.

Кошура, А.В. (2021). Теорія і методика спортивних тренувань: навч. посіб. Чернівці: Чернівец. нац. ун-тім. Ю.Федьковича.

Ляхова, Т.П. & Стрельникова, Е.Я. (2017). Теорія і методика обраного виду спорту: навч. посібник для здобувач освіти ВНЗ фізичної культури. Харків, ХДАФК.

Моісеєнко, О.К., Горчанюк, Ю.А., Кісель, С.В., & Ioannidou, E. (2016). Зміни рівня фізичної підготовленості волейболістів 13–14 років під впливом спеціальних вправ, спрямованих на покращення функціонального стану сенсорних систем. Спортивні ігри, 2, 24–27.

Олійник, М.О. (2018). Моделювання техніко-тактичних дій кваліфікованих волейболістів у ЗВО: навч. посіб. Запоріжжя: ЗДМУ.

Радченко, О.В. & Радченко, С.В. (2021). Шляхи підвищення результативності волейболістів. Молодь та олімпійський рух: Збірник тез доповідей XIV Міжнародної конференції молодих вчених, 19 травня 2021 року. К., 39–40.

Радченко, О.В. & Котюх, В.О. (2022). Основи формування спортивної майстерності волейболістів. Матеріали Всеукраїнської онлайн наукової конференції з міжнародною участю. Перспективи розвитку фізичної культури і спорту у закладах освіти, 99–101.

Радченко, О.В., Радченко, С.В., Дмитрук, В.С., & Ковальчук, В.Я. (2021). Дослідження фізичної підготовленості волейболістів здобувач освітиських команд різних ігрових амплуа. Спортивні ігри, 3(21), 50-59. doi: 10.15391/si.2021-3.06

Milić, М. & Padulo, J. (2017). Anthropometric and physical characteristics allow differentiation of young female volleyball players according to playing position and level of expertise. Biology of sports,34(1), 19-26. doi: 10.5114/biolsport.2017.63382

Palao, J. & Ortega, E. (2015). Design, validation, and reliability of an observation instrument for technical and tactical actions in indoor volleyball. European Journal of HumaMovement, 34, 75–95. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00022

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-10

Як цитувати

Гета , А. ., & Гета, . В. . (2024). Розвиток спритності у волейболістів 10–12 років. Спортивні ігри, (2(32), 23–35. https://doi.org/10.15391/si.2024-2.02

Номер

Розділ

Статті