Застосування координаційної дробини у варіативному модулі «Баскетбол» на уроках фізичної культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-1.04

Ключові слова:

фізична культура, баскетбол, учні, урок, засоби, елементи

Анотація

Мета: визначити вплив застосування комплексу вправ координаційної спрямованості на фізичну підготовленості учнів 10 класів з використанням координаційної дробини при вивчені модулю «Баскетбол». Матеріал і методи. Дослідження проводилися в м. Харків, на базі Комунального закладу «Харківський ліцей № 118 Харківської міської ради». В дослідженні прийняли участь 60 учнів 10 класів. Вік учнів 15–16 років. Заняття проводились тричі на тиждень, тривалістю 45 хв. В навчальний процес були включені бігові, стрибкові вправи, вправи з обертами із застосуванням координаційної драбини. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичних джерел та дані мережі Інтернет, узагальнення теоретичного і практичного досвіду фахівців в області фізичної культури та спортивних ігор, педагогічне тестування, педагогічне дослідження, методи математичної статистики. Результати: Аналіз отриманих результатів свідчить про те, що під впливом запропонованих засобів з використанням координаційної дробини, показники фізичної підготовленості кращі в експериментальній групі ніж в контрольній. Результати показників середнього арифметичного при виконанні стрибків на скакалці за 1 хв в експериментальній групі більші ніж в контрольній на 15,43 %. За коефіцієнтом варіації показники учнів експериментальної групи більш стабільні в показниках генеральної сукупності V – 21,47, ніж в контрольній – 32,57 %. Середні показники при виконанні тесту човниковий біг 4×9 м (с) в експериментальної групи кращі на 9,94 % порівняно з контрольною. Коефіцієнт варіації у виборці при виконанні метання малого м’яча на дальність з розбігу (м) становить 11,91 та 12,12 %, відповідно. Показники виконання тестів: стрибок у довжину з місця (см), перемінний швидкісний біг 98 м (с), біг 60 м (с), суттєво не відрізняються але кращі в експериментальній групі порівняно з контрольною у межах 2,14–6,71 %. Аналіз технічної підготовленості учнів 10 класів, наприкінці дослідження, показав, що після застосування запропонованої програми середні показники експериментальної групи кращі ніж в контрольній від 7,24 до 17,36 %. Висновки. Після проведення педагогічного експерименту із застосуванням «координаційної дробини» найбільші відмінності між середніми показниками фізичної та технічної підготовленості спостерігалися у тестах: стрибки на скакалці за 1 хв – 15,43 %; ведення м’яча з закиданням його у кошик (с) – 16,21%; 10 штрафних кидків на точність (кількість влучань) – 17,36%; човниковий біг 4×9 м (с) – 9,95%. Аналіз показників фізичної та технічної підготовленості учнів після проведення педагогічного експерименту встановив, що результати тестування експериментальної групи мають статистично значущі відмінності за критерієм Стьюдента від показників контрольної у тестах при p<0,05: стрибки на скакалці за 1 хв – t=2,21; човниковий біг 4×9 м (с) – t=2,49; 10 штрафних кидків на точність (кількість влучань) t=2,28; ведення м’яча з закиданням його у кошик (с) t=2,75.

Біографії авторів

Ігор Пашков , Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

Людмила Пашкова , Комунальний заклад «Харківський ліцей № 118 Харківської міської ради»

вчитель фізичної культури

Посилання

Вознюк, Т. (2017). Застосування координаційної доріжки в тренувальному процесі кваліфікованих баскетболісток. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. Науково-методичний журнал. Вінниця, 1, 27–33.

Гвоздак, А.П. (2020). Методи математичної статистики, засоби комп'ютерних інформаційних технологій і спортивна метрологія. Практикум. Частина 2. Практичні роботи з спортивної метрології. Навчальний посібник. Дніпро ДДІФКіС.

Голобородько, Я.А., Козина, Ж.Л., Полищук, С.Б., Чуприна, А.И., Глядя, С.А., & Васильев, Ю.К. (2018). Влияние применения координационной (скоростной) лестницы на уровень технической подготовленности и развитие психофизиологиечских функций юных волейболистов 14–16 лет. Здоровье, спорт, реабилитация, 02, 07–21. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.1342436.

Горчанюк, Ю.А. (2020). Зміни показників фізичної підготовленості волейболістів 9–11 років під впливом спеціально підібраних комплексів вправ складнокоодинаційної спрямованісті. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова, Серія 15, 5 (125), 54–58. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.5(125).09.

Остапенко, Ю.О., & Сергієнко, В.М. (2023). Тренажерне обладнання для занять спортивними іграми. Спортивні ігри, 4(30), 36–46. doi: 10.15391/si.2023-4.04.

Калашник, Д.С., Журавльова, І.М., Аксьонов, В.В., & Калинин, К.Є. (2022). Особливості організації освітнього процесу на уроках фізичної культури в закладах загальної середньої освіти в умовах війни. Наукові перспективи. Вип. 10(28), 289-301. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-10(28)-289-301

Костюкевич, В.М., Шевчик, Л.М. & Сокольвак, О.Г. (2017). Метрологічний контроль у фізичному вихованні та спорті. Навчальний посібник 2-е видання. Перероблено та доповнено. Київ: КНТ.

Мітова, О.О., & Івченко, О.М. (2021). Інтегральна оцінка та нормативні шкали оцінювання показників технічної підготовленості баскетболістів 13–14 років. Спортивні ігри, 1(19), 34–41. doi: 10.15391/si.2021-1.04.

Пашков, Ігор & Пашкова, Людмила (2023). Фізична культура у закладах середньої освіти в умовах сьогодення. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності. Матеріали VI Всеукраїнської наукової електронної конференції, м. Київ, 26 жовтня 2023 р., 125–127.

Пашков, І.М. & Бойченко, Н.В. (2021). Динаміка фізичної підготовленості учнів 5-х класів під впливом рухливих ігор з елементами бойових мистецтв. Єдиноборства, 3(21), 24–32.

Помещикова, І.П., & Бикова, О.О. (2017). Зміни ігрових показників гандболістів 13–14 років під впливом вправ координаційної спрямованості. Здоровье, спорт, реабилитация, (1), 51–57.

Помещикова, І.П., & Харченко, Є.С. (2017). Точність кидків м’яча в кошик баскетболістів на етапі спеціалізованої базової підготовки. Спортивні ігри, (2), 56–59.

Тимчик, М.В., Алексєйчук, Є.Ю., Деревянко, В.В., Єрмолова, В.М., & Сілкова, В.О. (2017). Навчальна програма «Фізична культура. 10–11 кл.». Рівень стандарт. Міністерство освіти і науки України, Київ.

Шандригось, В.І., & Шандригось, Г.А. (2022). Вплив засобів спортивної боротьби на рівень розвитку окремих рухових здібностей учнів старших класів. Єдиноборства, 1(23), 70–81. DOI:10.15391/ed.2022-1.07.

Fauzan, L.N, & Graha, A.S. (2019). Effect method of exercise and coordination of free throw shooting skills and three point of student extracurricular high school state 1 Ngadirojo. J Eurasia Sports Sci Med, 1(3), 116–122. http://dergipark.gov.tr/jessm.

Efendi, M., & Suherman, W. S. (2023). BEEF training model, drill exercise model, and eye-hand coordination on increasing the ability of free shooting and three shot scores for basketball players aged 14-16 years. Advances in Health and Exercise, 3(1), 6–11. https://www.turkishkinesiology.com/index.php/ahe/article/view/47.

Saputra, E, Suryadi, D, Samodra, YTJ, Dewintha, R, Suganda, MA, Syam, A, Mashud, & Wati, IDP (2023). Eye-hand coordination with basketball dribbling skills: Does it have a relationship? Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2(1): 10–17. https://doi.org/10.15561/physcult.2023.0102.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-09

Як цитувати

Пашков , І. ., & Пашкова , Л. . (2024). Застосування координаційної дробини у варіативному модулі «Баскетбол» на уроках фізичної культури. Спортивні ігри, (1(31), 41–50. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.04

Номер

Розділ

Статті