Професіографічний аналіз спортивної діяльності кіберспортсменів, що спеціалізуються у різних ігрових жанрах

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-1.05

Ключові слова:

кіберспорт, професіографія, аналіз, ігрові жанри

Анотація

У статті розглядається питання застосування професіографічного підходу у дослідженні спортивної діяльності у кіберспорті. Досліджено різні підходи до класифікації відеоігор. Мета дослідження: аналіз спортивної діяльності кіберспортсменів, що спеціалізуються в іграх різних жанрів, для визначення основних параметрів їх професіографічного профілю. Матеріал і методи дослідження. Основними матеріалами стали результати літературних та власних досліджень, присвячені аналізу особливостей діяльності кіберспортсменів. У якості основного інструменту використано схему професіографічного аналізу. Визначення важкості та напруженості діяльності кіберспортсменів здійснювали за допомогою наявних фізіолого-гігієнічних критеріїв. Результати дослідження. Проаналізовано відмінності між іграми різних жанрів, які зумовлюють особливості змагальної діяльності у кіберспорті. Оцінено важкість та напруженість спортивної діяльності у кіберспорті. Виділено та доведено ефективність пропонованих методик, встановлені відмінності у змагальній діяльності кіберспортсменів, що спеціалізуються в іграх різних жанрів. Висновки. Основні відмінності між іграми різних жанрів полягають у тривалості ігрового сеансу, різноманітності та складності технічних дій (та пов’язані з цим особливості технічних пристроїв керування грою), різних вимогах до концентрації уваги, функцій пам’яті, прояву швидкісних здібностей. Спортивна діяльність в кіберспорті повинна бути віднесена до 1 категорії праці за важкістю і 4 категорії за напруженістю праці згідно діючих фізіолого-гігієнічних критеріїв. Визначено характеристики, необхідні для оцінки стану найбільш важливих органів і систем кіберспортсменів та обгрунтовано комплекс методик для їх дослідження. Для професіографічної характеристики діяльності кіберспортсменів доцільно використання методик оцінки психомоторних реакцій, когнітивних якостей, швидкісних та координаційних здібностей, тремору, точності відтворення рухів верхніх кінцівок, хронометражу тренувальної та змагальної діяльності.

Біографії авторів

Леонід Подрігало Леонід , Харківська державна академія фізичної культури

доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри фізкультурно-спортивної реабілітації

Світлана Пятисоцька , Харківська державна академія фізичної культури

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент кафедри інформатики і біомеханіки

Посилання

Ашанін, В.С. & Пятисоцька, С.С. (2018). Щодо системи класифікації комп'ютерних ігор. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 2, 7-11.

Гринько, М. (2018). Комп’ютерні ігри для дітей. Інформаційні технології у науці, освіті, виробництві: збірник тез І Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, м. Маріуполь, 26 квітня 2018 р./ Маріупольський державний університет; уклад. Тимофєєва ІБ, Дяченко ОФ–Маріуполь: МДУ.

Давыдова, Л.Е. (2001). Компьютерные игры: психологический анализ. Вісник Харківського університету. Серія «Психологія», 517, 35-38.

Дубасенюк, О.А., Вознюк, О.В., Антонова, О.Є., Желанова, В. В., Косигіна, О.В., & Мірошниченко, О.А. (2019). Професіографічний підхід у системі вищої освіти: монографія, Житомир : Вид-во О. О. Євенок.

Кошелева, Н.Г. (2021). Професіографічний метод у побудові індивідуальної карʼєрної траєкторії. Горлівка: Донбаський державний педагогічний університет.

Крушельницька, Я. В. (2003). Фізіологія і психологія праці: підручник. К.: КНЕУ, 367 с.

Мордюшенко, С. М. (2012). Соціально-психологічні детермінанти, що обумовлюють потребу практики в розробці професіограм основних спеціальностей МНС України. Вісник Національного університету оборони України, (4), 211-216.

Мудрий, Я.П. (2016). Комп’ютерні ігри та їх класифікація. Актуальні питання сучасної інформатики, 2, 133-138.

Носатий, О. (2011). Вплив рольових комп’ютерних ігор на формування психологічної залежності людини від комп’ютера. Матеріали Ⅳ Всеукраїнської студентської науково-технічної конференції «Природничі та гуманітарні науки. Актуальні питання», 2, 286-286.

Подригало, Л. В., Галашко, М. Н., Галашко, Н. И., & Ровная, О. А. (2015). Анализ армспорта с использованием профессиографических подходов. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, (129 (1)), 203-205.

Подригало, Л. В., Ровная, О. А., & Мыльченко, Н. И. (2014). Обоснование профессиональной характеристики спортивной деятельности с физиолого-гигиенических позиций (на примере стрельбы из лука). Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, (118 (1)), 270-272.

Подригало, Л.В. & Володченко, О.А. (2017). Професіографічний аналіз діяльності кікбоксерів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, Вип.25-26, 241-248.

Подрігало, Л.В., & Мітельова, Т.Ю. (2007). Методика гігієнічної оцінки комп’ютерних ігор. https://www.google.com/search?q

Правила спортивних змагань з кіберспорту (електронного спорту). Міністерство молоді та спорту України № 33/5.3/21 від 25.10.21; https://mms.gov.ua/storage/app/sites/16/Sport/Pravyla_zmagan/2021/pravila-kibersport.pdf

Синявський, В.В. (Ed.). (2009). Психологічні основи профорієнтаційної професіографії: посібник для працівників служби зайнятості, шкіл, професійно-технічних та вищих навчальних закладів. К. https://lib.iitta.gov.ua/

Шинкарук, О. (2017). Особливості психофізіологічного відбору спортсменів у процесі багаторічного вдосконалення. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, Вінниця, 2, 66-74.

Шинкарук, О. (2021). Характеристика спортивної підготовки у кіберспортсменів: Кіберспорт: монографія. К.: Олімп. л-ра.

Bányai, F., Griffiths, M. D., Király, O., & Demetrovics, Z. (2019). The psychology of esports: A systematic literature review. Journal of gambling studies, 35, 351-365.

Dorman, S. M. (1997). Video and computer games: Effect on children and implications for health education. Journal of School Health, 67(4), 133-138.

Podrihalo, O., Guo Xiaohong, Podrigalo, L., Podavalenko, O. & Halashko, O. (2022). Substantiation of the professiographic model of sports dances. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, 26(1), 27- 32. Doi: 10.15391/snsv.2022-1.005

Sharpe, B. T., Besombes, N., Welsh, M. R., & Birch, P. D. (2023). Indexing esport performance. Journal of Electronic Gaming and Esports, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.1123/jege.2022-0017

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-09

Як цитувати

Подрігало Леонід , Л. ., & Пятисоцька , С. (2024). Професіографічний аналіз спортивної діяльності кіберспортсменів, що спеціалізуються у різних ігрових жанрах . Спортивні ігри, (1(31), 51–64. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.05

Номер

Розділ

Статті