Розвиток швидкісно-силових якостей у школярів 13-14 років засобами волейболу
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-1.06Ключові слова:
волейбол, школярі 13‒14 років, швидкісно-силові якості, засобиАнотація
Мета роботи - теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність методики з розвитку швидкісно-силових якостей у школярів 13‒14 років засобами волейболу. Матеріал і методи. Проведений педагогічний експеримент здійснювався на базі Кролевецького ліцею № 1 Кролевецької міської ради Сумської області, в якому взяли участь школяри 13-14 років (учні 9 класів) у кількості 33 школяра, яких було розподілено на контрольну (КГ, n=16 учнів) та експериментальну (ЕГ, n=17 учнів) групи. Термін проведення педагогічного експерименту: вереснь-грудень 2023 року. Школяри КГ та ЕГ навчалися за Навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти «Фізична культура 6-9 класи» (2022), рекомендованою Міністерством освіти і науки України, в ЕГ додатково було впроваджено розроблену нами методику з розвитку швидкісно-силових якостей у школярів 13‒14 років засобами волейболу. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, педагогічний експеримент, педагогічне тестування за Л. П. Сергієнко (стрибок у довжину з місця; біг 30 метрів з високого старту; кидок набивного м’яча (1 кг) із положення сидячи, ноги нарізно; стрибки у висоту з місця); методи математичної статистики. Результати. На констатувальному етапі педагогічного експерименту отримали такі показники рівня розвиток швидкісно-силових якостей у школярів 13-14 років: в КГ високий рівень мають 2 дітей (12 %), середній рівень ‒ 6 дітей (38 %), низький рівень ‒ 8 дітей (50 %). В ЕГ високий рівень мають 2 дітей (12 %), середній рівень ‒ 7 дітей (41 %), низький рівень ‒ 8 дітей (47 %). Зазначимо, що показники КГ та ЕГ знаходяться на однаковому рівні. На формувaльному етапі педагогічного експерименту було розроблено та впроваджено в ЕГ методику з розвитку швидкісно-силових якостей у школярів 13‒14 років засобами волейболу. Методика включала розробку програми навчально-тренувального процесу з розвитку швидкісно-силових якостей у школярів 13‒14 років засобами волейболу. Під час розробки методики були розроблені спеціальні комплекси вправ для розвитку рівня швидкісно-силових якостей. На контрольному етапі експерименту щодо рівнів розвитку швидкісно-силових якостей у школярів 13‒14 років було отримано наступні результати: В КГ високий рівень мають 3 дітей (18 %), середній рівень ‒ 7 дітей (44 %), низький рівень ‒ 6 дітей (38 %). В ЕГ високий рівень мають 7 дітей (41 %), середній рівень ‒ 8 дітей (47 %), низький рівень ‒ 2 дитина (12 %). Таким чином, результати, проведеного нами педагогічного експерименту, показали, що застосування в тренувальному процесі волейболістів великої різноманітності спеціальних вправ при суворій їх регламентації, позитивно впливає на розвиток швидкісно-силових якостей. Висновки. Під час педагогічного експерименту розроблена нами методика з розвитку швидкісно-силових якостей у школярів 13-14 років засобами волейболу під час експериментальної перевірки підтвердила свою ефективність і може бути рекомендована для використання в практичній діяльності вчителя фізичної культури та тренерів.
Посилання
Артем’єва, А.Н. (2014). Тестові завдання під час опанування баскетболу та волейболу. Фізичне виховання в школах України, 9, 14‒19.
Булатова, М.М., Линець, М.М., & Платонов, В.М. (2008). Розвиток фізичних якостей. Теорія і методика фізичного виховання. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. К.: Олімпійська література, 1, 175-296.
Воропай, С. М. (2011). Теорія і методика волейболу: навч. посіб. для студ. вищих навч. закладів. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка.
Горчанюк, Ю. А., Шевченко, О. О., & Кривець, Ю. І. (2015). Значення швидкісно-силових здібностей у підготовці волейболістів. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях: сб. статей X1 Междунар. науч. конф., 6-7 февраля 2015 г. Т. 2. Харьков: ХДАФК, 21‒24.
Іванова, Є. В. (2022). Теоретико-методичні основи розвитку стрибучості у юних волейболістів. Новації, практики та перспективи розвитку фізичної культури і спорту: матеріали V Всеукр. наук.-практ. семінару, 15-6 квітня 2022 р. Кропивницький : Видавець: Лисенко В. Ф., 26‒29.
Маленюк, Т. В., & Бабаліч, В. А. (2022). Покращення показників стрибучості юних волейболісток на етапі початкової підготовки. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту та фізичної реабілітації на сучасному етапі розвитку держави: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 17-18 листопада 2022 р. Київ-Львів-Торунь : Lina-Pres, 5‒8.
Мартишевський, К. К. (2004). Волейбол у школі. Кіровоград: Центрально-Українське вид-во.
Мітова, О. О. (2019). Засоби та методи фізичної підготовки волейболістів. Дніпро: ПДАФКіС.
Онопрієнко, О. В. (2008). Теорія і методика розвитку рухових якостей школярів: навчально-методичний посібник. Черкаси: Видавничий центр ЧНУ імені Богдана Хмельницького.
Савченко, М. І. (2008). Волейбол: навч.-метод. посібник. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 55‒73.
Сергієнко, Л. П. (2001). Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімпійська література.
Туровський, В.В., Носко, М.О., Осадчий, О.В., Гаркуша, С.В., & Жула, Л.В. (2009). Волейбол. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ. erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/4684
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2020). Корекція фізичного стану студенток у процесі фізичного виховання засобами волейбол. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.°Г.°Шевченка, Вип. 10 (166), 240-246.
Цимбалюк, О.П. (2017). Розвиток фізичних якостей волейболіста: метод. посібник. Рівне.
Шиян, Б.М. (2007). Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина 2. Тернопіль : Навчальна книга. Богдан.