Розвиток спритності в дітей старшого дошкільного віку засобами спортивної гри бадмінтон

Автор(и)

  • Наталія Хлус Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженко, Україна https://orcid.org/0000-0001-9860-1047

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-2.12

Ключові слова:

методика, бадмінтон, діти старшого дошкільного віку, фізичні якості, спритність

Анотація

Мета роботи – дослідити рівень розвитку спритності, розробити та експериментально перевірити ефективність методики з розвитку спритності у дітей старшого дошкільного віку засобами спортивної гри бадмінтон. Матеріал і методи. Проведений педагогічний експеримент здійснювався від січня до червня 2023 р. на базі Комунальної організації (установи, закладу) «Шосткинський навчально-виховний комплекс: Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 9 – дошкільний навчальний заклад Шосткинської міської ради Сумської області». В педагогічному експерименті взяли участь 28 дітей старшої групи (5-6 років) закладу дошкільної освіти, з яких було сформовано дві групи: КГ (n=14) та ЕГ (n=14). Діти КГ займалися за освітньою програмою «Дитина», діти ЕГ займалися за освітньою програмою «Дитина» та розробленою методикою з розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри бадмінтон. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, педагогічний експеримент, контрольні вправи (кількісний показник розвитку спритності; за Е. С. Вільчковським, О. І. Курком): біг змійкою на дистанції 10 м, підкидання та ловіння м’яча, відбивання м’яча від підлоги. Діагностика щодо визначення рівня розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку здійснювалася на основі виконання контрольних вправ, критеріїв, показників та рівнів (якісний показник розвитку спритності; за В. Л. Ляхом): відповідність та точність виконання рухових дій, координаційна складність рухів, швидкість рухової реакції. Результати. На констатувальному етапі педагогічного експерименту отримали такі показники: високий рівень в КГ мають 2 дітей (14 %), в ЕГ 3 дітей (21 %), середній рівень в КГ мають 6 дітей (43 %), в ЕГ також 6 дітей (43 %); низький рівень в КГ мають 6 дітей (43 %), в ЕГ 5 дітей (36 %). Отримані результати під час діагностування рівнів розвитку спритності в експериментальних групах показали, що групи мають ідентичні показники високого, середнього та низького рівнів, тобто знаходять на однаковому рівні; значна кількість дітей експериментальних груп мали труднощі у виконанні тестування. На формувaльному етапі педагогічного експерименту було розроблено та впроваджено в ЕГ методику з розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку засобами спортивної гри бадмінтон, яка реалізовувалася за такими напрямами: робота з дітьми, взаємодія з педагогами та батьками. Робота з дітьми проводилася в три етапи: на теоретичному етапі дітям пропонувалося теоретичне ознайомлення зі спортивною грою бадмінтон (показ презентації про вплив бадмінтону на організм дітей, історію виникнення спортивної гри бадмінтон та використання інвентаря (волан, ракетки). На організаційному етапі розроблявся перспективний план, визначалися вимоги до проведення занять зі спортивної гри бадмінтон. На практичному етапі розробленої методики заняття зі спортивної гри бадмінтон проводилися 2 рази на тиждень. Для створення цікавих моментів занять добиралися ігрові матеріали, пісенні композиції, рухливі ігри та методичні прийоми (виконання вправ з незвичних вихідних положень, дзеркальне виконання вправ, зі зміною швидкості та темпу рухів, виконання вправ вправо та вліво, двома руками, ускладнення вправ додатковими рухами). На контрольному етапі педагогічного експерименту було перевірено ефективність розробленої методики з розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри бадмінтон. Висновки. Під час педагогічного експерименту розроблена нами методика підтвердила свою ефективність та може бути використана в роботі з дітьми старшого дошкільного віку в сучасних закладах дошкільної освіти.

Біографія автора

Наталія Хлус , Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженко

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент, завідувач кафедри теорії і методики фізичного виховання

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція / під кер. Т. О. Піроженко. URL: https://mon.gov.ua›app›media›rizne›2021.pdf (дата звернення 2.10.2023).

Вільчковський, Е. С., & Курок, О. І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: підручник. Суми: ПФ «Університетська книга», 467 с.

Донець, І. О., & Кошель, В. М. (2019). Розвиток рухових якостей дітей дошкільного віку інтеграційним комплексом рухів і музики в закладах дошкільної освіти: посіб. для студ. спец. «Дошкільна освіта» працівників закладів дошкільної освіти та батьків. Чернігів: ФОП Баликіна О. В., 158 с.

Індик, П. М., & Сірик, А. Є. (2017). Бадмінтон: навчально-методичний посібник. Суми: Сумський державний університет, 111 с.

Курок, О. І., Хлус Н. О. (2022). Розвиток фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри футбол. Спортивні ігри, 4 (26), 4−15. https://doi.org/10.15391/si.2022-4.01

Конох, О. Є. (2014). Комплексне використання засобів спортивних ігор у підвищенні фізичного стану дітей 5-6 років : автореф. дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Дніпропетровськ, Україна.

Лях, В. І. (2009). Поняття «координаційні здібності» і «спритність». Теорія і практика фізичної культури, 8, 44‒46.

Малимоненко, О. В. (2019). Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в сучасних закладах дошкільної освіти. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі: зб. наук. праць. Полтава: ФОП Цьома С. П., 3, 122–125.

Міщанчук, Р. М., Яковів, В. І., & Чорненький, А. І. (2020). Бадмінтон: методичні рекомендації для викладачів та здобувач освіти за спеціальністю «017 Фізична культура та спорт». Тернопіль ТНЕУ.

Огнистий, А. В., Огниста, К. М. (2020). Міжнародна програма «Shuttle time» Світової федерації бадмінтону – як здоров’язберігаюча технологія. Сучасні тенденції спрямовані на збереження здоров’я людини: зб. наук. праць. Харків, 1, 200–201.

Пивовар, А. А. (2005). Організаційно-методичні основи розвитку фізичних і пізнавальних здібностей дітей старшого дошкільного віку в процесі занять фізичними вправами: навч.-метод. посіб. Переяслав Хмельницький, Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Григорія Сковороди.

Курок О. І. , Хлус Н. О. , Тітаренко С. А. (2023). Рухливі та спортивні ігри для дітей дошкільного віку (курс лекцій): навчальний посібник:. Вінниця: ТОВ «Твори».

Хлус, Н. О. (2023). Формування інтересу до занять фізичною культурою у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивних ігор. Спортивні ігри, 3 (29), 101-112. https://doi.org/10.15391/si.2023-3.10

Хлус, Н. О. (2023). Розвиток координаційних здібностей у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри баскетбол. Спортивні ігри, 4 (30), 69-79. https://doi.org/10.15391/si.2023-4.07

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-10

Як цитувати

Хлус , Н. . (2024). Розвиток спритності в дітей старшого дошкільного віку засобами спортивної гри бадмінтон. Спортивні ігри, (2(32), 146–156. https://doi.org/10.15391/si.2024-2.12

Номер

Розділ

Статті