Рівень вибірковості уваги баскетболістів студентських команд
DOI:
https://doi.org/10.15391/zenodo.2543577Ключові слова:
увага, вибірковість уваги, баскетболісти, рівень, методика МюнстербергаАнотація
Одним з основних моментів підготовки спортсменів-баскетболістів (команди) є питання психологічної підготовки. Психологічні особливості змагань, закономірності, причини і динаміка передзмагальних станів визначають високі вимоги до психіки спортсмена. Розподіл уваги дозволяє баскетболістові під час гри, не відволікаючись на
сторонні подразники (крики уболівальників, дії арбітра), стежити за суперником і партерами, відслідковувати пересуванням м'яча, розпізнавати обманні дії (фінти). Мета дослідження – встановити рівень вибірковості уваги студентів-баскетболістів Матеріал та методи дослідження. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, оцінка вибірковості уваги, методи математичної статистики. Оцінка вибірковості уваги
проводилася за методикою Мюнстерберга. Рівень вибірковості визначалися за допомогою шкали оцінок (від низького до дуже високого). У дослідженні приймали участь 18 баскетболістів у віці 17–20 років. 9 юнаків і 9 дівчат, які навчаються у ХДАФК. Результати. Встановлено, що дівчата виконали завдання успішніше, ніж юнаки. Так,
дівчата виділили у середньому на 3,1 слово більше і отримали на 3,56 бали більше. Однак статистичної достовірності між результатами тестування юнаків і дівчат спеціалізації баскетбол встановлено не було (р>0,05). У групі дівчат баскетболісток рівень розподілу уваги відповідає високому рівню, у юнаків баскетболістів – середньому. Можна відзначити, що серед юнаків-баскетболістів низький рівень вибірковості уваги мали 33,3 % спортсменів,
середній – 44,4 %, високий – 22,3 %, дуже високий рівень не був виявлений ні в одного із тих, хто досліджувався. У дівчат-баскетболісток низький рівень вибірковості виявлено не було, середньому рівню відповідало 33,3 % спортсменок, високому – 55,5 %, дуже високому – 11,2%. Висновки Таким чином встановлено, що серед юнаків баскетболістів домінував середній рівень вибірковості уваги, а серед дівчат – високий рівень.
Посилання
Бадіна, О. В., & Паєвський, В. В. (2017). Зміни показників комунікативних взаємодій кваліфікованих волейболістів протягом змагального періоду. Спортивные игры, 3,8-11.
Бикова, О. (2007). Формування психологічної готовності до змагань у гандболісток на основі використання акробатичних вправ. Молода спортивна наука України. Т. IV, 29-33.
Быкова, Е. А. (2011). Исследование индивидуально-психологических особенностей гандболисток 15-17 лет. Физическое воспитание студентов, 1, 22-24.
Голяка, С. К. (2008). Стан властивостей основних нервових процесів, функцій пам’яті та уваги у спортсменів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 9, 27-30.
Демченко, Т. А., Помещикова, І. П., & Харченко, Є. С. (2017). Вплив властивостей уваги на точність кидків м’яча у кошик баскетболістів студентської команди. Спортивные игры, 3, 16-20.
Заболотня, В. В., & Чуча, Н. І. (2017). Рівень показників концентрації уваги баскетболісток з вадами слуху. Спортивные игры, 4, 14-18.
Золотухин, А. А., & Паевский, В. В. (2016). Теоретические и методологические основы психологической подготовки волейболистов. Спортивные игры, 2, 7-10.
Касьян, А., & Самусь, А. (2015). Особливості психологічної підготовки баскетболістів в період змагальної діяльності (теоретичний аспект). Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт. (3 (1)), 178-181.
Мітова, О. О., & Івченко, О. М. (2015a). Контроль параметрів уваги у баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник, (5 (49)),74-77. dx.doi.org/10.15391/snsv.2015-5.012
Мітова, О., & Івченко, О. (2015b). Контроль впливу навантаження різної спрямованості на показники параметрів уваги у баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки. Молода спортивна наука України, Т.1, 139-144.
Мітова, О., & Пікінер, О. (2013). Психологічні особливості баскетболістів 17–19 років у командах суперліги. Спортивний вісник Придніпров'я, (1), 130-134.
Орехов, Л. И., Караваева, Е. Л., & Асмолова, Л. А. (2009). Мировые стандарты планирования экспериментов и статистической обработки в педагогике, психологии и физической культуре: Учебное пособие для студентов, аспирантов, докторантов и преподавателей кафедр педагогики, психологии и физической культуры Алматы, КазАСТ.
Паєвський, В. & Перевозник, В. (2016). Особливості психологічної підготовки волейболістів у період змагальної та тренувальної діяльності. Міжнародна науково-практична конференція "Фізична культура, спорт та здоров'я", 172-175.
Паєвський, В. В. (2017). Рівень комунікативних здібностей волейболістів високої кваліфікації команди «Локомотив» м. Харків. Спортивные игры, (1), 34-37.
Помещикова, І. П., Евтушенко, І. М., & Назаревич, А. В. (2014). Рівень концентрації уваги баскетболісток 13–14 років. Физическое воспитание и спорт в высших учебных заведениях, 157-160.
Помещикова, І. П., Коваль, М. В., Кадигроб, Я. Г., & Мальцева, Т. М. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники баскетболістів 12–13 років. Спортивные игры, (2), 44-46.
Помещикова, І. П., Пащенко, Н. О., & Кудімова, О. В. (2016). Стан властивостей уваги баскетболістів студентської команди. Health, sport, rehabilitation, 2(4), 51-56.
Помещикова, І. П., Кудімова, О. В., & Кійко О.О. (2017). Вивчення стійкості уваги баскетболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки. Спортивні ігри. 2 (10). 49-54.
Рочняк, А. Ю. (2017). Структура та особливості психічних станів баскетболістів. Загальна психологія, історія психології, (1413), 217.
Стрельнікова, Є. Я., Ляхова, Т. П., & Пащенко, Н. О. (2013). Лідерство як стійке соціальнопсихологічне явище у ігрових видах спорту. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 330.
Суворова, Т., Мороз, М., & Карабанова, Н. (2008). Увага як динамічна характеристика психологічної підготовленості гандбольних воротарів. Physical education, sports and health culture in modern society, 3, 337-339.
Червона, С. Ф. (2006). Факторы, обеспечивающие надежность выполнения штрафных бросков в гандболе. Физическое воспитание студентов творческих спеціальностей,1, 45-49.
Черевичко, О. Г. (2016). Функції пам’яті та уваги у студентів навчального відділення плавання НТУУ «КПІ». Молодий вчений, 3 (30), 622-625.
Чуча, Н. І. (2016). Визначення рівня параметрів уваги студенток–баскетболісток. Міжнародна науково-практична конференція" Фізична культура, спорт та
здоров'я", 240-243.