Проблема футбольного інтелекту у сучасних дослідженнях

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-4.07

Ключові слова:

інтелект, розумові здібності, сприйняття інформації, ігрова ситуація, футболісти

Анотація

Швидкість, динамічність, великі фізичні та розумові навантаження характеризують сучасний футбол. У зв'язку з цим, інтелект гравця відіграє важливу роль під час гри, оскільки він: впливає на форму тактичної поведінки; дозволяє приймати ефективні рішення у стресових ситуаціях; підвищує здатність гравця розуміти та встановлювати зв'язки між ігровими епізодами та вирішувати проблемні ігрові епізоди, використовуючи доступну тактичну інформацію. Тому, вивчення теоретичних, тактичних та психологічних аспектів розвитку інтелектуальних здібностей гравця є важливим для здобуття високих результатів у цьому виді спорту. Мета дослідження - аналіз теоретичних досліджень з питання особливостей та розвитку інтелектуальних здібностей футболістів. Методи дослідження: теоретичний аналіз й узагальнення наукової і методичної літератури. Результати дослідження. В результаті проведеного аналізу літературних джерел визначено, що футбольний інтелект – це спосіб мислення, що дозволяє гравцеві вирішувати проблемні ситуації, використовуючи знання, досвід, навички та природні дані, які найкраще підходять для конкретної ігрової ситуації. Інтелект гравця є складною багаторівневою структурою, яка є результатом адаптації гравця до умов ігрового простору, становить особливу форму тактичної поведінки гравця, є результатом цілеспрямованої тактичної підготовки гравця, як сукупність елементарних процесів обробки інформації та систему пізнавальних процесів. Висновки. У футболі, інтелектуальна складова, є невід'ємною частиною як самої гри, так і тренувального процесу. У його вдосконаленні та ефективному використанні зацікавлені тренери, тому що футбольний інтелект – це спосіб мислення, який дозволяє гравцеві вдало вирішувати проблемні ситуації, використовуючи знання, досвід, навички та природні дані, які найкраще підходять для конкретної ігрової ситуації.

Біографія автора

Павло Перепелиця , Харківська державна академія фізичної культури

кандидат  наук  з  фізичного  виховання  і  спорту, доцент,  доцент  кафедри  футболу і хокею

Посилання

Андрос, Є.І. (2010). Інтелект у структурі людського буття : монографія. Київ : НАН України, Ін-т філос. ім. Г. С. Сковороди.

Біла, І.М. (2014). Психологія дитячої творчості : навч. посіб. Київ : «Фенікс».

Главник, О., & Зоц, В. (2003). Психологічна підтримка творчості учня : навч. посіб. Київ : Редакції загальнопедагогічних газет.

Глазатова, А., & Куриш С. (2005). Твоя книга мудрості. Цитати, крилаті вислови відомих людей на різні теми : метод. посібник. Київ: Редакції загальнопедагогічних газет.

Ґоттман, Д. (2022). Емоційний інтелект у дитини : навч. посіб. Харків : «Віват».

Деан, С. (2021). Як ми вчимося. Чому мозок навчається краще, ніж машина... Поки що : монографія. Київ : «Лабораторія 2021».

Дулібський, А.В. (2001). Моделювання тактичних дій у процесі підготовки юнацьких команд з футболу(кандидатська дисертація). Львів.

Карпенко, А.В. (2018). Розвиток інтелектуальних активів людського потенціалу: теорія та практика : монографія. Вінниця : Донец. нац. ун-т ім. Василя Стуса.

Кулагін, Ю.І. (2012). Формування і розвиток інтелектуально-творчого потенціалу студентів : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т.

Моляко, В.О., & Музика, О.Л. (2006). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень : колективна моногр. Житомир : Державний фонд фундаментальних досліджень Міністерства освіти і науки України.

Моляко, В.О. (2007). Творча діяльність в ускладнених умовах : наук.-метод. посіб. Київ : АПН України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка.

Моляко, В.О. (2008). Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості : монографія. Київ : АПН України, Інститут психології ім. Г.С. Костюка. Лабораторія психології творчості.

Музика, О.Л. (2007). Самооцінка і розвиток творчих здібностей : навч. посібник для студ. вищ. навч. закл. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка.

Осадець, М.М., & Байдюк, М.Ю. (2021). Основи тактичної підготовки у футболі : навч. посіб. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича.

Осадець, М.М. (2002a). Основи тренувального процесу у футболі : навч. посібник. Чернівці : Чернівецький національний ун-т ім. Ю. Федьковича.

Осадець, М.М. (2002b). Стратегія і тактика у футболі : метод.рекомендації. Чернівці : «Рута».

Павленко, В.В. (2000). Психологія спорту: Курс лекцій : навч. посібник для студ. вищих навч. закл. Кіровоград : Кіровоградський держ. педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка.

Пасевич, А.М. (2011). Футбол : навч.-метод. посіб. Рівне : НУВГП.

етренко, С.І. (2012). Навчально-тренувальний процес підготовки юних футболістів : монографія. Донецьк : «Світ книги».

Савчин, М.В. (2024). Загальна психологія : підручник. Київ : «Академія». Устименко, С.Ф. (2006). Психологічна детермінація креативної поведінки : метод. посібник. Кривий Ріг : Криворізький держ. педагогічний ун-т.

Ткаченко, С.М. (2020). Теорія і практика футболу в процесі підготовки тренера : монографія. Суми : Сум. держ. ун-т.

Устименко, С.Ф. (2006). Психологічна детермінація креативної поведінки : навч. посібник. Кривий Ріг : Криворізький держ. педагогічний ун-т. Кафедра загальної та вікової психології.

Устименко, С.Ф. (2007). Психологічні основи розвитку креативності особистості в умовах педагогічної інноватики : метод. посібник. Кривий Ріг : Криворізький держ. педагогічний ун-т.

Харві, Г. (2012). Школа футболу : навч. посіб. Київ : «Країна мрій».

Яковенко, Л.В. (2010). Граємо: прави на розвиток інтелекту : навч. посіб. Харків : «Аргумент Принт».

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-01

Як цитувати

Перепелиця , П. . (2024). Проблема футбольного інтелекту у сучасних дослідженнях. Спортивні ігри, (4(34), 55–61. https://doi.org/10.15391/si.2024-4.07

Номер

Розділ

Статті