The problem of soccer intelligence in modern research
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-4.07Keywords:
ntelligence, mental abilities, information perception, training process, game situation, soccer playersAbstract
Speed, dynamism, high physical and mental loads characterize modern soccer. In this regard, the player's intelligence plays an important role during the game, because it: affects the form of tactical behavior; allows to make effective decisions in stressful situations; increases the player's ability to understand and establish links between game episodes and solve problematic game episodes using available tactical information. Therefore, the study of theoretical, tactical and psychological aspects of the development of intellectual abilities of a player is important for obtaining high results in this sport. The aim of the study is to analyze theoretical research on the peculiarities and development of intellectual abilities of soccer players. Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature. Research results. As a result of the conducted analysis of literary sources it was determined that soccer intelligence is a way of thinking that allows a player to solve problem situations using knowledge, experience, skills and natural data, which are best suited for a particular game situation. Player's intelligence is a complex multilevel structure that is the result of player's adaptation to the conditions of the game space, constitutes a special form of tactical behavior of the player, is the result of purposeful tactical training of the player as a set of elementary processes of information processing and a system of cognitive processes. Conclusions. In soccer, the intellectual component is an integral part of both the game itself and the training process. Coaches are interested in its improvement and effective use because soccer intelligence is a way of thinking that allows a player to successfully solve problem situations using knowledge, experience, skills, and natural data that are best suited for a particular game situation.
References
Андрос, Є.І. (2010). Інтелект у структурі людського буття : монографія. Київ : НАН України, Ін-т філос. ім. Г. С. Сковороди.
Біла, І.М. (2014). Психологія дитячої творчості : навч. посіб. Київ : «Фенікс».
Главник, О., & Зоц, В. (2003). Психологічна підтримка творчості учня : навч. посіб. Київ : Редакції загальнопедагогічних газет.
Глазатова, А., & Куриш С. (2005). Твоя книга мудрості. Цитати, крилаті вислови відомих людей на різні теми : метод. посібник. Київ: Редакції загальнопедагогічних газет.
Ґоттман, Д. (2022). Емоційний інтелект у дитини : навч. посіб. Харків : «Віват».
Деан, С. (2021). Як ми вчимося. Чому мозок навчається краще, ніж машина... Поки що : монографія. Київ : «Лабораторія 2021».
Дулібський, А.В. (2001). Моделювання тактичних дій у процесі підготовки юнацьких команд з футболу(кандидатська дисертація). Львів.
Карпенко, А.В. (2018). Розвиток інтелектуальних активів людського потенціалу: теорія та практика : монографія. Вінниця : Донец. нац. ун-т ім. Василя Стуса.
Кулагін, Ю.І. (2012). Формування і розвиток інтелектуально-творчого потенціалу студентів : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т.
Моляко, В.О., & Музика, О.Л. (2006). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень : колективна моногр. Житомир : Державний фонд фундаментальних досліджень Міністерства освіти і науки України.
Моляко, В.О. (2007). Творча діяльність в ускладнених умовах : наук.-метод. посіб. Київ : АПН України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка.
Моляко, В.О. (2008). Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості : монографія. Київ : АПН України, Інститут психології ім. Г.С. Костюка. Лабораторія психології творчості.
Музика, О.Л. (2007). Самооцінка і розвиток творчих здібностей : навч. посібник для студ. вищ. навч. закл. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка.
Осадець, М.М., & Байдюк, М.Ю. (2021). Основи тактичної підготовки у футболі : навч. посіб. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича.
Осадець, М.М. (2002a). Основи тренувального процесу у футболі : навч. посібник. Чернівці : Чернівецький національний ун-т ім. Ю. Федьковича.
Осадець, М.М. (2002b). Стратегія і тактика у футболі : метод.рекомендації. Чернівці : «Рута».
Павленко, В.В. (2000). Психологія спорту: Курс лекцій : навч. посібник для студ. вищих навч. закл. Кіровоград : Кіровоградський держ. педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка.
Пасевич, А.М. (2011). Футбол : навч.-метод. посіб. Рівне : НУВГП.
етренко, С.І. (2012). Навчально-тренувальний процес підготовки юних футболістів : монографія. Донецьк : «Світ книги».
Савчин, М.В. (2024). Загальна психологія : підручник. Київ : «Академія». Устименко, С.Ф. (2006). Психологічна детермінація креативної поведінки : метод. посібник. Кривий Ріг : Криворізький держ. педагогічний ун-т.
Ткаченко, С.М. (2020). Теорія і практика футболу в процесі підготовки тренера : монографія. Суми : Сум. держ. ун-т.
Устименко, С.Ф. (2006). Психологічна детермінація креативної поведінки : навч. посібник. Кривий Ріг : Криворізький держ. педагогічний ун-т. Кафедра загальної та вікової психології.
Устименко, С.Ф. (2007). Психологічні основи розвитку креативності особистості в умовах педагогічної інноватики : метод. посібник. Кривий Ріг : Криворізький держ. педагогічний ун-т.
Харві, Г. (2012). Школа футболу : навч. посіб. Київ : «Країна мрій».
Яковенко, Л.В. (2010). Граємо: прави на розвиток інтелекту : навч. посіб. Харків : «Аргумент Принт».







