Формування фізичної готовності до школи у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивних ігор
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-4.10Ключові слова:
фізична готовність до школи, старші дошкільники, спортивні ігри, заклад дошкільної освітиАнотація
Здійснено аналіз досліджень з проблеми формування фізичної готовності до школи у дітей старшого дошкільного віку. Наголошено, що фізична готовність є основою для успішної адаптації дитини до шкільного середовища. Вона включає розвиток моторики, координації рухів, витривалості та сили, які є важливими для того, щоб дитина могла виконувати різноманітні завдання у школі: від написання літер до участі в активних іграх під час перерв. Недостатній рівень фізичної підготовки може призвести до труднощів у засвоєнні шкільної програми, зниження концентрації уваги, швидкої втомлюваності та навіть проблем зі здоров’ям. Тому важливо ще до початку шкільного навчання розвинути в дітей необхідні фізичні якості. Встановлено, що спортивні ігри становлять ефективний інструмент для забезпечення фізичної готовності старших дошкільників до навчання у школі. Ігри допомагають розвивати координацію рухів, силу, витривалість та гнучкість, що важливо для повноцінного фізичного розвитку. Мета дослідження – визначити вплив вправ та ігор з елементами спортивних ігор на формування фізичної готовності до школи у дітей старшого дошкільного віку. Результати дослідження. На констатувальному етапі дослідження, завдяки узагальненим результатам рівня сформованості фізичної готовності дітей до школи було визначено, що високий рівень мають лише 20% дітей (ЕГ) та 16% (КГ), середній − 58% дітей (ЕГ) та 52% (КГ), низький − 22% дітей (ЕГ) та 31% (КГ). Нами було констатовано, що вихідний рівень сформованості фізичної готовності до школи у дітей експериментальної та контрольної груп на початку формувального етапу дослідження був приблизно однаковим. У ході дослідження, з метою підвищення рівня сформованості фізичної готовності дітей старшого дошкільного віку до школи, було розроблено і апробовано систему роботи з активним використанням елементів ігор спортивного характеру. Зміст пропонованої системи роботи передбачав організацію роботи з дітьми у процесі ігрової діяльності і реалізовувався послідовно на трьох взаємопов’язаних етапах: ознайомлювальному, діяльнісному і творчому. На кінець дослідження в КГ та ЕГ було отримано такі результати: високий рівень сформованості фізичної готовності показали 46% дітей (ЕГ) і 24% (КГ), середній − 42% (ЕГ) і 52% (КГ), низький − 12% (ЕГ) і 24% (КГ). Висновки. Проаналізувавши рівні сформованості фізичної готовності дітей до школи за результатами констатувального й контрольного етапів педагогічного експерименту було доведено ефективність запропонованої системи роботи.
Посилання
Богініч, О. Л., & Бабачук, Ю. М. (2014). Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку: методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець.
Вільчковський, Е. С. & Денисенко, Н. Ф. (2008). Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець.
Вільчковський, Е. С. & Курок, О. І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: підручник. Суми: ПФ «Видавництво «Університетська книга».
Вільчковський Е. C., Курок О. І. & Хлус Н. О. (2023). Діагностичні методики оцінювання фізичного стану дітей дошкільного віку та профілактичні вправи щодо його покращення: навчальний посібник. 2-ге видання, доповнене. Вінниця: ТОВ «Твори».
Дмитренко, Т.І. (1979). Теорія та методика фізичного виховання дітей раннього і дошкільного віку. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ : Вища школа.
Конох, О.Є. (2014). Комплекс невикористання засобів спортивних ігор у підвищенні фізичного стану дітей 5–6 років : дис. ... канд. наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.02.
Курок, О.І. (2010). Система навчання старших дошкільників спортивних вправ з м’ячем та ігор з елементами футболу : колективна монографія. Оптимізація фізичного виховання дитини у вітчизняній системі освіти. Запоріжжя : ЗОІППО, С. 103–124.
Курок, О.І., Васін, Ю.Г. & Синіговець, В.І. (2006). Психолого-педагогічні аспекти навчання складним руховим діям : навчальний посібник. Глухів : РВВ ГДПУ.
Курок, О.І., Хлус, Н.О., & Тітаренко, С. А. (2023). Рухливі та спортивні ігри для дітей дошкільного віку (курс лекцій): навчальний посібник. Вінниця : ТОВ «Твори».
Левінець, Н. (2021). Спортивні ігри в дошкіллі: важливі... й можливі! : освітній напрям «Особистість дитини. Спортивні ігри». Дошкільне виховання, 9, 7–9.
Поліщук, О. (2008). Педагогічні технології супроводження процесу фізичного виховання дітей дошкільного віку. Умань : СПД Жовтий.
Поспєлова, І. (2012). Спортивні ігри і вправи – ефективний засіб фізичного виховання дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу, 6, 49–55.
Тітаренко, С. А. & Бабачук, Ю.М. (2022). Розвиток влучності у старших дошкільників у процесі проведення спортивних та рухливих ігор. Спортивні ігри, 2 (24), 51-63. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.06
Тітаренко, С.А. (2023). Оптимізація рухової активності дітей старшого дошкільного віку в природних умовах засобами спортивних ігор. Спортивні ігри, 4 (30), 58-68. https://doi.org/10.15391/si.2023-4.06
Шалімова, Л. Л. (2017). Фізичне виховання дошкільників. Старший вік : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок.